Article

Tres experiències des de la municipalitat

La realitat actual ens empeny a continuar promovent, gestionant i acompanyant a l’alumnat en un  aprendre fent des de l’equitat i la inclusió. 

En aquesta direcció, convé tenir en consideració que la cultura maker promou espais vitals que permeten la inclusió i l’equitat focalitzant la mirada en les possibilitats reals de les persones que hi participen i assisteixen; amb l’objectiu de desenvolupar propostes de tipus pràctic que tenen la finalitat d’aportar a totes les persones l’oportunitat de crear i manipular objectes diversos. Unes activitats que faciliten els aprenentatges necessaris i l’adquisició de competències i habilitats per la vida. 

Convé subratllar que aquests espais faciliten l’equitat i la inclusió des del que s’anomena cultura maker, ja que ja que promouen: un aprenentatge vivencial, un actiu de pertinença a la comunitat, unes infinites possibilitats del joc, unes possibilitats reals de canvi, una educació en valors, etc. Cal remarcar també que aquests espais maker o makerspaces apropen la cultura a tota la població, ; i són cada vegada més presents a la nostra societat a través d’equipaments escolars, biblioteques, centres cívics o empreses. A través de les línies de continuació farem esment d’exemples exitosos i reals des de la municipalitat que posen de manifest tot això, i que ens demostren que una cultura maker, des de la municipalitat, sí és possible.

Centrant-nos i aprofundint en el possible en l’equitat educativa, convé subratllar que quan parlem de cultura maker es reconeix una possibilitat d’inclusió i equitat educativa on totes les persones poden tenir les mateixes oportunitats, sense desavantatges per ningú. Uns entorns d’aprenentatge on infants, adolescents i joves (– a vegades, fins i tot adults!) poden gaudir de les mateixes oportunitats i condicions per formar-se per la vida, independentment del seu origen, gènere i classe social. 

El que volem és que les persones no tinguin por de les màquines

Situat al barri de Sants de Barcelona, el Fablab Casa del Mig és un espai que apropa la tecnologia a la ciutadania, defensant la tecnologia de proximitat i la gestió humana d’aquests tipus d’espais per tal de crear xarxa i comunitat. David Marot i en Benjamí Güixéns, de l’empresa Calaix de cultura, i gerents d’aquest espai, expliquen a l’entrevista la seva visió a l’hora de gestionar aquesta realitat.

Per saber-ne més: La tecnologia de proximitat del Fablab del Mig

L’espai d’innovació digital al servei de les oportunitats educatives de la ciutadania

La Fundació Ciutat de Viladecans, creada l’any 1997 per decisió del Ple Municipal de l’Ajuntament de Viladecans, té l’objectiu fundacional de treballar la bretxa digital a la ciutat. En aquesta direcció, ja fa un temps es va encarregar de l’alfabetització digital d’una gran part de la població, i avui encara estan treballant temes de fabricació digital.

Per saber-ne més: WLAB! l’espai d’innovació digital de la ciutadania de Viladecans

Facilitant oportunitats perquè la població pugui explotar els seus talents

L’Espai Maker de Canovelles s’inaugura l’estiu 2022 amb la prova pilot d’un campus gratuït per a infants i joves dels centres educatius del municipi. La Laura Santano Altabás, regidora d’Educació de Canovelles, i en Marc Genevat Travesa, CEO i cofundador de Make&Learn, l’empresa que gestiona l’espai, ens ho expliquen en aquesta entrevista on posen en relleu la voluntat d’apropar les oportunitats tecnològiques a tots els joves del municipi.

Per saber-ne més: Espai Maker de Canovelles facilita un munt d’oportunitats educatives gratuïtes

Constatar que cada un dels propòsits de referència, en un món tecnificat com l’actual, són un testimoni necessari del qual anomenem cultura maker. Aquests punts de trobada, sovint des de la municipalitat com els de les experiències esmentades, estan adreçats a la ciutadania, amb la mirada focalitzada cap a facilitar la possibilitat real del descobriment de nous recursos i cap a l’aprenentatge de noves habilitats, a partir de projectes creatius a través de l’anomenat learning by doing o aprendre fent. Convé subratllar que aquests espais faciliten l’equitat i la inclusió, ja que promouen un actiu de pertinença a la comunitat, unes infinites possibilitats del joc, possibilitats reals de canvi i una educació en valors, entre d’altres. Cal remarcar també que aquests espais apropen la cultura a tota la població.

Centrant-nos i aprofundint en el possible en l’equitat educativa, convé subratllar que quan parlem de cultura maker es reconeix una possibilitat d’inclusió i equitat educativa on totes les persones poden tenir les mateixes oportunitats, sense desavantatges per ningú. Uns entorns d’aprenentatge on infants, adolescents i joves (a vegades, fins i tot adults!) poden gaudir de les mateixes oportunitats i condicions per formar-se per la vida, independentment del seu origen, gènere i classe social.

Posts relacionats

Participa

    Accepto que es tractin les meves dades per atendre la sol·licitud d'informació*Accepto que es tractin les meves dades per rebre el butlletí (opcional)

    Missatge enviat correctament.
    Hem enviat una còpia al correu electrònic que ens has facilitat
    Et respondrem tant aviat com sigui possible
    ';