ED / Què vol dir això, Gisela?
GN / Hi ha un índex, que es diu Índex de Gini, que mesura la igualtat d’oportunitats per la renda de les famílies d’una ciutat. Viladecans és la ciutat amb més igualtat d’Espanya, de les ciutats de la nostra mida. Nosaltres som 67.000 habitants i això varia amb una gran ciutat.
Treballem amb indicadors i estem convençuts que la nostra estratègia de ciutat ha ajudat al fet que les famílies tinguin aquesta igualtat molt més real que altres ciutats, perquè existeix una política activa en aquest sentit.
ED / Com arribeu a tota la ciutadania, inclús amb aquelles persones a les quals l’accés és més difícil per tota aquesta bretxa digital existent?
JB / Arribem amb coordinació amb tothom. Per exemple, quan parlem d’aules d’informàtica o espais on nosaltres treballem la tecnologia, tenim capil·laritat en els equipaments municipals (casals, ateneus…). També contactem amb les entitats que tenen problemes per fer la seva pàgina web i els ajudem a fer-la. O ens posem en contacte amb casals d’avis i fem tallers de telèfons intel·ligents, perquè com sovint no saben com funcionen, els donem suport per configurar-lo, els ensenyem el seu ús, etc.
Per una altra banda, també estem coordinats amb les persones de Serveis Socials i quan hi ha infants que tenen dificultats per poder tenir un dispositiu a casa per poder seguir el curs escolar, a nosaltres ens arriba aquesta necessitat i la cobrim: els fem arribar una tauleta o un Chromebook. També ens coordinem amb les escoles per detectar necessitats.
CLARA MORENO (CM) / Respecte a la coordinació amb el professorat, cal dir que des de sempre les escoles han estat molt vinculades als projectes que hem fet i sempre hem tingut molt bona resposta per part d’elles en tot allò que nosaltres els hi oferim. Això passa bàsicament perquè comencem a relacionar-nos amb un “què necessiteu?”, i a partir d’aquí veiem què podem crear. Això fa que realment es vinculin amb molts projectes i formacions per a mestres i docents que nosaltres oferim. Evidentment, sempre hi haurà persones que no vindran mai, però això passa a tot arreu.
Ens coordinem també amb el CRP (Centre de Recursos Pedagògics) del Baix Llobregat, rebem les necessitats a través d’ells i els cursos que oferim estan certificats pel CRP.
Per una altra banda, també ajudem als centres si entren en el Pla STEMcat i mirem què necessiten, com es poden desenvolupar els projecte, i els acompanyem en tota aquesta actualització i digitalització en tots els nivells: sigui amb l’alumnat o amb els i les mestres. La coordinació que tenim amb les escoles és molt estreta i constant, i no només pel que fa a la digitalització sinó en tot, i això facilita molt el fet de poder entrar i acompanyar-los en el que necessiten.
GN / Al final, hem configurat la part educativa nosaltres i tenim tant contacte, que la detecció de situacions de vulnerabilitat és molt ràpida gràcies a la capil·laritat. Però també tenim una part de la ciutadania que són famílies que no tenen infants i no tenim aquesta manera d’entrar, per tant, estem desplegant una estratègia de ciutat per crear la figura de “connectors comunitaris”: de manera professional, des dels serveis públics; i també de manera voluntària, des d’entitats. El nostre objectiu com a ciutat és que ningú de Viladecans que necessiti un recurs públic es quedi sense ell, que puguin arribar a tot arreu i, per això, el desplegament que fem des de tots els departaments és molt gran: fem trucades i anem casa per casa a fer detecció. Actualment, amb el projecte “A Porta” podem analitzar i fer detecció de necessitats del que passa a les llars de les famílies que no s’adrecen als serveis públics. A més, fa uns mesos vam aprovar el primer pla contra la solitud no desitjada, i tenim un seguit d’eines per arribar a les persones que no tenen xarxa social i que tenen una necessitat en tota la seva magnitud.
ED / Quant a estratègia entenc que us coordineu amb la Generalitat, l’Ajuntament, les escoles, els espais públics… Com gestioneu tot això? I també m’agradaria que m’expliquéssiu una mica quin pressupost hi ha al darrere? Les activitats que oferiu són gratuïtes o només ho són per alguns col·lectius?
GN / La Fundació Ciutat de Viladecans funciona com un departament més de l’Ajuntament, té el seu pressupost municipal, tot i que en Joan ara donarà més detalls.
A Viladecans nosaltres treballem amb aquesta eina perquè ens dona versatilitat per fer coses, per això la majoria de diners són municipals. Però també cal tenir en compte la figura d’en Joan, que és clau perquè l’estratègia que duem a terme sigui exitosa. Ell és el gerent de la Fundació, té formació en tecnologia i ve del món educatiu i de la formació; per tant, no és casual que tot això funcioni, sinó que en Joan té la capacitat de desenvolupar els projectes tan estratègics que la ciutat té assignats a la Fundació, i alguns que no són de la Fundació, però també treballen conjuntament.
JB / Sobre la Fundació, tenim l’equip executor de les nostres intervencions en l’àmbit ciutadà i escola, que som 4 persones. Quatre tecnòlegs amb perfils molt diferents que ens complementem: una persona ve del disseny, una altra és pedagoga, tenim un enginyer de telecomunicacions i una persona que ve del món dels Cicles Formatius d’Informàtica, però molt lligat en temes d’electrònica. Per exemple, tenim en Marc Font que és qui desenvolupa els tallers, intervé amb les escoles i treballa amb la ciutadania a través d’un FabLab que tenim.
Realment no tenim final: el 2002 fèiem alfabetització digital i ara estem fent fabricació digital amb la ciutadania, treballant amb impressores 3D, talladores làser i sempre a l’aguait de les noves tendències per apropar-les a la ciutadania.
Qui dirigeix això en idees i gestió som la Clara i jo, però de manera molt coordinada i treballant transversalment amb tots els tècnics del Departament d’Educació. Per exemple, quan hi ha temes relacionats amb secundària, parlem amb el referent de secundària del Departament i fem els projectes de manera conjunta.
Així que pel que fa al personal som 6: els 4 de front office i nosaltres dos (la Clara i jo) amb coordinació amb el Departament d’Educació i l’Ajuntament.
Respecte al finançament, més del 90% ve dels fons municipals, però els tallers sí que els cobrem amb una quota de 20 € al trimestre. Que és un cost baix, més aviat simbòlic, perquè ens va passar que quan tot era gratuït la gent no ho valorava i qualsevol excusa els hi servia per no assistir. Llavors ens trobàvem que constituíem grups d’unes 10 o 13 persones, i al cap de tres setmanes només n’assitien 3. Per tant, és un preu simbòlic que no té res a veure amb la viabilitat de la Fundació.
ED / Em podeu explicar algunes activitats que creieu que ajuden a reduir l’esquerda digital entre els més vulnerables i el que no?
JB / Potser la més representativa és aquesta que hem detallat al principi: l’alumnat de famílies vulnerables que té dificultats per disposar d’un dispositiu, nosaltres el cobrim amb l’estoc que tenim, o si tenen dificultats amb el punt de connexió, nosaltres ho anem resolent. Són necessitats que Serveis Socials ha de verificar i autentificar, juntament amb l’escola.
CM/ Nosaltres podem rebre aquestes necessitats detectades tant des dels mateixos centres educatius com des de Serveis Socials. Llavors en coordinem amb els centres i amb Serveis Socials per valorar la necessitat, ja que no tenim recursos il·limitats i normalment els dispositius es deixen durant tot el curs escolar. A més, es fa un seguiment des de Serveis Socials per veure si es fa un bon ús, si s’està cuidant, si és d’utilitat, etc.