Entrevista: Laura Santano Altabás i Marc Genevat Travesa

Espai Maker de Canovelles facilita un munt d’oportunitats gratuïtes perquè la població de Canovelles pugui explotar els seus talents.

L’Espai Maker de Canovelles s’inaugura el passat estiu amb la prova pilot d’un campus gratuït per a infants i joves dels centres educatius del municipi. Amb molts propòsits i esperances posades en aquest projecte, parlem amb la Laura Santano Altabás, regidora d’Educació de Canovelles, i en Marc Genevat Travesa, CEO i cofundador de Make&Learn, l’empresa que gestiona l’espai maker.

EQUITAT DIGITAL (ED) / On som?

LAURA SANTANO (LS) / Som a l’edifici que, originàriament, aglutinava totes les propostes culturals del municipi de Canovelles. Quan l’any 2019 entrem al govern, volem centralitzar tota la cultura al Teatre Municipal Can Palots amb la intenció de deixar aquest espai per a l’atenció socioeducativa.

L’any següent entrem en pandèmia i aquest edifici esdevé seu de les persones makers que feien material sociosanitari amb les impressores 3D. Llavors es comença a fer visible la tasca que fan des de l’escola Joan Miró amb el moviment maker i s’origina la idea d’extrapolar això a tota la comunitat de Canovelles. 

ED / En què destaca l’escola Joan Miró?

LS / El que més destaca de l’escola Joan Miró és l’equip de professionals que té al darrere: la seva professionalitat i vocació els permet tenir molta agilitat a l’hora d’implementar aquest tipus de moviment. És una escola que s’està dotant molt bé de diferents materials i fan diverses activitats de l’àmbit maker i STEAM. 

A més, cal destacar que l’escola Joan Miró és un centre públic d’educació infantil i primària d’alta complexitat.

ED / Llavors, us inspireu només en l’escola Joan Miró?

LS / No, a més de l’escola visitem altres centres com el LAB Castellar, què és l’espai maker de Castellar del Vallès. Aquest és de caràcter municipal i quan hi anem, estan a punt d’inaugurar-lo. Allà ens expliquen que tenen diferents espais i activitats pensades per a persones amb inquietuds creatives i emprenedores. 

I també visitem el SOKO, que ens porten des de Make&Learn i aquest sí que és privat, però amb un enfocament social per crear coses pel barri i amb la gent del barri, s’involucren des d’infants fins a jubilats que reparen andròmines del veïnat, fan diferents tallers sobre tecnologies de codi obert perquè qualsevol persona pugui accedir i tenir un cert domini sobre diverses eines digitals.

ED / Per què és tan necessari un espai de fabricació digital a Canovelles?

LS / És una necessitat del poble. Canovelles té diversos projectes d’altres àmbits que ja estan coberts, però de fabricació digital no n’hi ha. Considerem que el món maker és una font per descobrir nous talents, ja que la majoria de jovent no té accés a un pensament crític ni creador.

A més, des de l’Ajuntament s’ofereix aquest recurs de manera gratuïta, perquè d’una altra forma no s’entén al municipi, hem de poder arribar a tothom i trencar la bretxa socioeconòmica, perquè el jovent pugui explotar els seus talents.

Des de l’Ajuntament s’ofereix aquest recurs de manera gratuïta, ja que d’una altra forma no s’entén al municipi, hem de poder arribar a tothom i trencar la bretxa socioeconòmica, perquè el jovent pugui explotar els seus talents.

ED / Quina és la realitat que us trobeu a Canovelles?

LS / Tenim un índex d’atur molt elevat. També moltes famílies migrants que, per cultura o per altres necessitats, prioritzen altres àmbits abans que l’educació dels seus infants i joves. De vegades inclús existeix una barrera idiomàtica que, si ja no van poder estudiar, tampoc poden ajudar-los amb les assignatures de l’escola o l’institut. 

L’escola cobreix aquestes mancances com pot, especialment a primària. A secundària es fa una ensenyança més tradicional, que dona molt poc espai per deixar-los pensar i crear. Malaguzzi ja deia el segle passat que el sistema educatiu mata al 99% del pensament dels infants. Per això col·laborem amb en Marc i amb Make&Learn, que fa molts anys que treballen al territori i coneixen la nostra realitat, perquè volem que els infants  s’empoderin, que vegin que serveixen, que poden crear… Quan un infant que està escolaritzat diu que no sap què li agrada quan li preguntes, han de saltar les alarmes, perquè hi ha quelcom que no estem fent bé.

ED / Definiu l’Espai Maker com un “espai creatiu de descoberta”. Què vol dir això?

LS / Segons la realitat que tenen a casa o a les escoles amb el currículum escolar, poden tenir la idea que no serveixen perquè potser suspenen matemàtiques, llengua o el que sigui i això els va trastocant l’autoestima. Moltes vegades entren en una espiral d’autoestima molt baixa i s’acaben desvinculant del sistema educatiu perquè realment creuen que això no va amb ells o elles i que no tenen capacitats per a fer res.

L’Espai Maker de Canovelles és un espai on poden crear amb les seves mans i on veuen que tenen capacitat per fer moltes coses. Aquest fomenta la part creativa i vinculada al món digital, que els ajuda a veure que no tot s’acaba amb el currículum escolar o fent esport. 

ED / Així que més enllà d’aprendre tecnologia, per què és important un espai maker? Per què creieu que genera més oportunitats a aquells que ho necessiten?

LS / De primeres, aquesta oferta no existia al municipi. Tenim una oferta molt àmplia i es cobreixen altres àmbits, però l’espai maker és totalment pioner. Creiem que aquesta és l’excusa perfecta perquè puguin créixer i desenvolupar-se i anar més enllà amb eines que dominen (ordinadors, càmeres, xarxes socials…), que ja tenen una base i és més fàcil que facin el “clic” que moltes vegades els manca. I poden veure que fent, equivocant-se, repetint, canviant cosetes, explorant… poden arribar a fer de manera autònoma. Això els puja l’autoestima, perquè no és jugar, sinó crear, i aquesta part els motiva molt i veuen que tenen capacitat per fer-ho. A part d’això, no només és fer sinó que també han de comunicar, visibilitzar el que fan. A l’extraescolar es treballa això amb un canal de Youtube (encara en desenvolupament) que els motiva, muntant el vídeo, fent el guió, comprovant les visualitzacions, intercanviant experiències amb altres persones i aprendre d’altres projectes. 

A més, és una oportunitat per treballar la frustració. El jovent actual tolera molt poc la frustració perquè ho tenen tot de manera immediata, no saben esperar ni gaudir del moment: tot ho volen per ahir. Per exemple, quan fan activitats de robòtica com a part de la programació de l’Espai Maker de Canovelles els ajuda molt en això perquè mai els hi surt tot a la primera, s’ha d’experimentar en tot el procés: aturar-se i revisar errors, trobar alternatives que puguin funcionar…

Un dels problemes que hi ha a les escoles és que tenen espais tan limitats de temps en els quals o no hi ha temps a equivocar-te o si t’equivoques et penalitzen, llavors ens trobem amb la por a provar perquè hi ha represàlies. A l’espai maker tens una hora i mitja per provar i, si t’equivoques, tornar a provar. Si t’equivoques, les persones que dinamitzen han de ser capaces per gestionar la frustració per tal que no s’estanquin aquí i fer-los veure que són lliures, que els errors són aprenentatges i que no tenen la pressió del sistema avaluatiu.

ED / Quina és l’estratègia perquè sigui el projecte de ciutat?

LS / Canovelles ha invertit molt en aquest projecte i, per exemple, pel que fa al món digital hi haurà diferències amb altres pobles que han invertit en altres aspectes, per això també és molt important que l’Espai Maker de CanovellesMakerspace esdevingui un projecte de ciutat. 

L’espai maker es finança amb fons públics: una part de les partides econòmiques de la Generalitat, altra de l’Ajuntament de Canovelles i també del Pla Educatiu de l’Entorn. Des d’Educació hem començat a fer-ho servir, però la idea és que vagin engrescant-se altres regidories, és una projecció i una ambició de futur i gairebé tot el que es fa al Municipi podria passar per aquí.

Actualment, però, ens trobem en una fase inicial. Vam començar amb la prova pilot del campus d’estiu. Aquest era gestionat juntament amb Make&Learn i durant quatre setmanes, als matins van participar al voltant d’una vintena d’alumnes dels centres del poble. Després de l’estiu, comencem a fer les extraescolars a les tardes, de dilluns a dijous. Les extraescolars les gestiona en Raúl, que és el tècnic d’educació, en col·laboració amb les escoles i instituts, participen els sis centres educatius que tenim a Canovelles: quatre d’educació primària i dos instituts. 

Per fer l’extraescolar ens vam coordinar amb tots els centres oferint-los una activitat gratuïta. Es van fer grups de màxim 10 infants provinents dels cursos de cinquè i sisè de primària, i de primer a quart de la E.S.O. Des de l’Ajuntament vam posar dos criteris: que l’alumnat estigués en una situació de vulnerabilitat i que pogués i volgués aprofitar-ho realment. Així que, refiant-nos del criteri de cada centre, vam deixar que escollissin l’alumnat que creien més idoni pel projecte.

A Canovelles fem natació per a tota la població, a segon de primària s’ofereix que puguin anar a aprendre i nedar a les piscines municipals, així que vam pensar que alguns cursos poguessin passar per aquest espai i el poguessin aprofitar. La idea és a llarg termini amb la intenció que passi tot l’alumnat de primària i secundària del municipi en algun moment de la seva trajectòria escolar.

Per una altra banda, es volen fer càpsules per a famílies. És important que sàpiguen i entenguin que és això, volem que ho visquin i puguin compartir estones amb els seus infants.

A més, es té previst fer formació per al professorat per tal que puguin treure profit de l’equipament maker i digital que tenen a l’aula. Hi ha molt desconeixement dins dels centres, sigui per les rotacions de professorat o per la poca vinculació entre màquina i currículum. Aquestes màquines requereixen formacions específiques i s’han de fer per poder esprémer-les al màxim. És una inversió que s’ha d’aprofitar perquè surti a compte.

També volem fer formació per a persones adultes i personal tècnic de l’Ajuntament, per tal que ho coneguin i vegin com poden col·laborar amb l’espai perquè si no ho coneixes, no saps com aprofitar-ho.

En definitiva, volem que aquest sigui l’espai que aculli també altres iniciatives i projectes que tenim a la ciutat que serveixen per a oferir segones oportunitats a les persones, intentar que no es desvinculin del sistema educatiu o motivar-les en temes d’emprenedoria, per exemple.

Per una altra banda, es volen fer càpsules per a famílies. És important que sàpiguen i entenguin que és això, volem que ho visquin i puguin compartir estones amb els seus infants.

ED / Quin seria el final idíl·lic de l’Espai Maker de Canovelles?

LS / A hores d’ara, ens trobem a la Fase 0: pilotatge del campus i les extraescolars; quan això estigui consolidat ja formarem a tècnics i professorat del municipi i oferirem tallers en horari lectiu i, per últim, obrirem aquest espai a tot el Municipi.

L’idíl·lic seria que l’espai evolucionés amb el temps i segons les necessitats de la nostra població. Però ens encantaria si qualsevol persona de Canovelles digués: tinc una idea i sé que disposo d’un espai on poder desenvolupar-la. Que aquest sigui un recurs més per a la població, que sigui accessible i que s’integri tant en la societat que qualsevol persona pugui provar-lo i, qui sap, potser podrà emprendre arran d’aquest.

També seria magnífic que les escoles puguin fer-lo servir i que puguin dedicar partides econòmiques a altres necessitats. O que sigui un espai on involucrar a les famílies, que moltes vegades ens trobem als infants molt motivats, però les famílies no saben o no entenen de què parlen, poder vincular-les a l’espai maker i crear aquest intercanvi d’interessos en l’àmbit familiar també seria molt interessant. Però, en definitiva, que tothom pugui aportar i que l’espai sigui de tota la població.

ED / I ja per acabar, Canovelles disposa d’una estratègia d’equitat digital?

LS / Tenim algunes iniciatives com per exemple la Biblioteca Municipal, que ofereix connexió a Internet de manera gratuïta per a tothom, sigui amb wifi o amb els dispositius que es poden agafar en préstec allà. Al costat d’aquest edifici on està l’Espai Maker de Canovelles tenim El Local, que és el Centre Municipal d’Iniciatives Juvenils, adreçat a joves majors de dotze anys i obre cada tarda de dilluns a divendres, des d’aquí també facilitem l’accés al món digital a les famílies més vulnerables. 

I, finalment, aquest projecte que té un inici – el moment en el qual ens trobem ara de formació i descoberta – però no té un final perquè ha d’anar evolucionant amb el temps. El món maker és un món en constant evolució, hi ha molt canvi, i necessitem una base així que quan la tinguem, com hem explicat abans, aquest projecte començarà a ser més accessible a tothom. 

Posts relacionats

Participa

    Accepto que es tractin les meves dades per atendre la sol·licitud d'informació*Accepto que es tractin les meves dades per rebre el butlletí (opcional)

    Missatge enviat correctament.
    Hem enviat una còpia al correu electrònic que ens has facilitat
    Et respondrem tant aviat com sigui possible
    ';