En aquest article veurem l’impacte de l’educació maker en l’alumnat d’escoles i instituts de màxima complexitat i diverses maneres per introduir-la a les aules a partir de la implicació de tot el claustre i la col·laboració d’entitats del territori. En primer lloc, parlem sobre l’accés a l’educació maker i com alhora aquesta ajuda a democratitzar el coneixement.
Darrerament, la paraula “inclusivitat” és candent en el món educatiu. I és que volem, o més ben dit, necessitem un sistema educatiu accessible i adaptable per a tothom perquè sigui quin sigui l’origen de l’alumnat o les seves capacitats d’aprenentatge, permeti reduir l’abandonament escolar en edats primerenques. D’igual manera passa en el món digital. Cal establir certs mecanismes i pràctiques perquè el conjunt de la nostra societat tingui igualtat d’oportunitats per accedir i utilitzar tecnologies de la informació i la comunicació (TIC). Aquesta fi té un nom, equitat digital.
El moviment maker pot contribuir a l’equitat digital, ja que promou l’ús de tecnologies obertes i de baix cost, cosa que facilita que qualsevol persona pugui accedir i fer-se propis aquests recursos. Això pot ajudar a reduir les barreres d’accés a les TIC i a promoure l’ús de tecnologies més accessibles i inclusives.
A més, el moviment maker promou l’ús de laboratoris de fabricació o espais maker on les persones tenen accés a eines i materials per a la creació de projectes. Això pot ser especialment útil per a aquelles persones que no disposen de recursos o eines per a la creació de projectes tecnològics a casa seva o a la seva escola. Tant és així que moltes escoles estan apostant per aquesta línia de treball centre i hi desenvolupen a poc a poc el seu propi espai per a poder dur a terme projectes amb aquest enfocament. De fet, el projecte FAIG del Departament d’Educació va en aquesta línia. Però igualment, a Catalunya també existeix un bon teixit d’espais que afavoreixen aquest tipus d’aprenentatge fora dels centres. Per exemple, existeix la xarxa d’Ateneus de Fabricació de Barcelona, el Fab Casa del Mig i altres espais maker de caràcter municipal que permeten l’accés a qualsevol centre educatiu o persona de les rodalies amb interès en el desenvolupament de projectes amb aquest tipus d’eines i tecnologies, així com un gran ventall de laboratoris de fabricació d’iniciativa privada amb una gran predisposició per a contribuir en el creixement de l’ús i el coneixement del món maker i digital.
En aquests espais s’hi realitzen activitats relacionades amb l’educació maker tant en horari lectiu com no lectiu en format extraescolar, que forma part també de l’educació, en aquest cas no formal, de les persones que hi participen. Però és cert que és en l’horari lectiu on realment es pot crear un major impacte en infants i joves sense importar el seu gènere o la seva predisposició per aquest àmbit. I és a partir de la realització d’experiències educatives, involucrant diverses tecnologies i la resolució de diferents problemes d’una manera creativa i que per a ells i elles siguin significatius, quan aconseguim realment despertar un interès cap a aquest món i fer-los entendre que això també pot ser per a ells i elles.