CRÒNICA

Què hi ha darrere d’educar enginyeres, com eduquem ciutadanes digitals?

Com desperten les vocacions? Aquesta és una pregunta que va travessar l’Exploratori Digital ‘Gènere i pensament computacional: més enllà d’educar enginyeres, com eduquem ciutadanes digitals?’, organitzat per la Fundació Bofill, el passat 13 de març a Lleida.

“No m’havia parat mai a pensar si realment m’agradava tot això de l’enginyeria. No tenia cap mena de referents. Era un món desconegut que no havia viscut mai”, explica l’Alba Montoya, una alumna que va participar durant l’ESO del Technovation Girls Catalonia, un concurs internacional que es fa des de fa sis anys a Lleida, en el qual nenes i adolescents d’entre 8-18 anys han de buscar solucions tecnològiques per a problemes socials del seu entorn local. “Això de programar em va cridar molt l’atenció i vaig veure que realment m’agradava molt”, recorda ella, que ara està en 1r de batxillerat.

Les vocacions no són “inevitables” ni sorgeixen per si mateixes, cal construir el camí perquè apareguin. Perquè una nena o una noia pugui dir “Vull ser enginyera”, primer ha d’existir un context social en què això li sembli possible o realitzable. Com pot plantejar-se una nena o noia ser una enginyera, si no coneix cap dona que ho sigui, si no té referents en els quals projectar-se? Què passa si aquesta nena o noia es troba, a més, en una situació de vulnerabilitat econòmica? Com es plantejarà ser enginyera si ningú a la seva família ha fet una carrera universitària i no té clar que ella podrà fer-la?

“Un cop arriben a la universitat, hi ha molts recursos, beques, programes… El problema és el camí que les porta fins aquí”, va opinar la directora de l‘Escola Politècnica Superior de Lleida, Magda Valls, i va explicar que “es poden trobar barreres culturals que poden dificultar més que una noia s’empoderi i pugui arribar a fer uns estudis universitaris. També pot dependre de les oportunitats que tenen segons el centre educatiu al qual assisteixen, la possibilitat d’activitats extraescolars i l’accés a la tecnologia”.

Aquest any, va explicar la directora, “en enginyeria informàtica, hi ha quatre noies de famílies d’origen magrebí, que a més a més els seus pares no els poden pagar un pis a Lleida i elles baixen de Mollerussa”. Aquestes noies – va indicar Valls – “han hagut de lluitar contra l’estigma de ser dona, contra la barrera cultural de la seva família i a sobre la dificultat de cada dia, de moure’s fins a Lleida i després tornar a marxar. Són noies que tiren i tiren, perquè han superat moltes dificultats”. Per a ella, “és un èxit que aquestes noies acabin arribant a les aules, perquè vol dir que algunes coses han funcionat als seus centres educatius, que algú els ha posat aquesta opció davant”.

Un cop arriben a la universitat, hi ha molts recursos, beques, programes… El problema és el camí que les porta fins aquí / Magda Valls

“Segur que han tingut un acompanyament”, va dir la docent i directora de centre, col·laboradora a la xarxa Ciberespiral i membre de Technovation CAT, Rosa Prats, i va indicar: “Si no hi ha algú de l’entorn educatiu que cregui en elles i els hi digui ‘jo et veig fent això’, potser elles ni s’ho plantegen. Però si algú que mereixi la seva credibilitat i confiança, que els hi digui ‘jo et veig fent això, vols mirar-ho? Vols que et presenti algun programa? Si tenen això, arribaran”. Per a ella, “Aquesta figura de mentor/a, que faci que la persona cregui en si mateixa, és clau. Si creus que no pots fer alguna cosa, no la faràs”.

Per tal que hi hagi més igualtat d’oportunitats, sosté Prats, “És molt important que hi hagi programes que estiguin adreçats a totes les escoles, sí, però primer a les que tinguin una especial característica de vulnerabilitat. Perquè a vegades el mateix sistema no arriba i les exclou”.

Totes les expertes ho tenen clar: “Les escoles són clau”, diuen a l’uníson. “S’ha de començar a primària. Allà és l’inici del fil. Que les noies tinguin l’oportunitat de conèixer, de pensar i definir un pensament computacional que no només són usuaris de la tecnologia, sinó actrius que en formen part”, va assegurar Magda Valls.

“I després, sobretot, tenir referents”, va dir per la seva part Marta López, employer branding manager, a l’empresa multinacional alemana GFT Group, pionera en transformació digital. Ella ho va veure molt de prop. La seva pròpia filla no va voler fer robòtica fins que va descobrir que també era una cosa per a noies. “Va veure que no era ‘una cosa de noi’, sinó una cosa xula, i em va dir que es volia apuntar”, va explicar ella i va afegir que “L’educació és obligatòria aquí a Espanya, així que hauríem d’intentar posar aquestes referents i que les nenes vegin que elles també poden”.

Els ‘brots verds’: D’on venim i cap a on volem anar

Les noies que arriben a l’Escola Politècnica Superior de Lleida representen el 20% del total de l’alumnat. Tot i que encara el percentatge és molt menor que el dels nois, va reconèixer la directora Magda Valls, també és important entendre d’on venim: “Fa uns anys, eren només el 16%”. La carrera que té menys nombre de dones és la d’informàtica. “El 2019, teníem una entrada del 9%. Aquest any, hem tingut una del 16%. Tot i que continua sent molt poc, és un increment molt important”, va assenyalar la directora de l’EPS.

Quin és el perfil d’aquestes noies? Les taxes d’èxit de les noies són entre un 5% i un 10% més que les dels nois, i el percentatge de les titulades que acaben en el temps previst és un 10% més alt que el dels nois. Pel que fa a la taxa d’abandonament, de les persones que van entrar el 2019, el 31% dels nois van abandonar i només el 23% de les noies.

Amb aquestes dades, Valls va assegurar que les noies “són més resilients, més compromeses, més participatives, més treballadores, perquè han fet aquest pas abans, aquesta aposta personal més important. Les noies acaben evolucionant bé, se senten empoderades per acabar, acaben amb més èxit que els nois i, a més a més, acaben investigant en un percentatge més alt”.

Però no tots els denominadors comuns són positius. Una característica que es repeteix molt en les alumnes és l’autoexigència: “Són molt implicades. Però les noies necessiten notes més altes per plantejar-se fer enginyeria i els nois no tenen aquesta barrera”. Per a la moderadora de la jornada, l’educadora i assessora en transformació educativa, Coral Regí, “és molt important treballar en aquesta confiança de les noies a les aules. Als nois no els fa por equivocar-se, i van fent. Ells no tenen aquestes barreres. Les noies, des de petites, intenten fer-ho tot bé. És molta pressió”.

Com a employer branding manager a GFT Group, Marta López, té molt clar que les noies s’infravaloren. És veritat que les noies ens exigim més. Et trobes persones superpotents que es creuen molt petites, que només es presenten per a una feina si creuen que compleixen tots els requisits. Amb els programes de mentoria, intentem empoderar-les, animar-les a parlar en públic, a poder dir i demanar les coses”, va indicar ella.

Et trobes persones superpotents que es creuen molt petites, que només es presenten per a una feina si creuen que compleixen tots els requisits. Amb els programes de mentoria, intentem empoderar-les, animar-les a parlar en públic, a poder dir i demanar les coses / Marta Lopez

La directora de l’EPS de Lleida Magda Valls va recordar una sessió de contacte d’alumnes amb enginyeres que van fer, en què les professionals explicaven: “Jo també he suspès una assignatura a la carrera, o dues. I no passa res. No hem de ser superheroïnes”.

En l’empresa de Marta López, el percentatge de dones que treballen en IA està, “igual que en la resta del món, al voltant del 25%”, va dir ella i va assegurar: “Com a gran empresa, necessitem que les noies hi siguin per poder crear solucions tecnològiques que arribin i incloguin la visió de tothom”.

En aquesta línia, desenvolupen programes “per arribar a les nenes des de petites i acostar el món de la tecnologia a tothom”. També impulsen accions “on fem comunitat entre nosaltres amb l’objectiu d’inspirar, mentoritzar, formar i empoderar a les noies”, va explicar ella.

Si pogués aplicar mesures concretes per disminuir la bretxa de gènere al món digital i potenciar aquestes vocacions tecnològiques en les dones del futur, la proposta que faria la docent i directora de centre Rosa Prats “és apropar el món de la tecnologia. Que, des de primària, tothom pugui estar en contacte amb programes que siguin xulos, però que alhora tinguin rigor. Passar del postureig a la realitat, amb programes concrets, amb mans i responsables formats i amb pressupostos. Aquest és un camí que hem de recórrer“.

Per saber-ne més:

  • Consulta en aquest enllaç l’entrevista a Linda Liukas programadora informàtica finlandesa, escriptora infantil i autora de Hello Ruby.

També pots continuar llegint:

Posts relacionats

Participa

    Accepto que es tractin les meves dades per atendre la sol·licitud d'informació*Accepto que es tractin les meves dades per rebre el butlletí (opcional)

    Missatge enviat correctament.
    Hem enviat una còpia al correu electrònic que ens has facilitat
    Et respondrem tant aviat com sigui possible
    ';