Article

La tecnologia, una oportunitat per a la igualtat laboral i social

EMMA SANTANACH / Tècnica de comunicació a Open Cultural Center

Barcelona s’està consolidant indiscutiblement com una “ciutat tech”, convertint la programació en un llenguatge molt valuós per als col·lectius més vulnerables. Aprendre’l no només vol dir adquirir uns coneixements tècnics i esdevenir una persona més qualificada; el llenguatge de la programació també facilita l’autodesenvolupament personal, obre la porta a feines decents, i garanteix l’estabilitat a altres àmbits de la vida més enllà del laboral

És en aquest punt on MigraCode Barcelona sorgeix. Es tracta de la primera escola de programació i desenvolupament web d’accés gratuït per a la comunitat migrant i refugiada, no només a Catalunya sinó a tot l’Estat Espanyol. El programa té un objectiu ambiciós: connectar aquesta comunitat amb el sector digital, per tal de generar oportunitats laborals de qualitat i combatre la precarietat laboral amb què tradicionalment s’enfronta el col·lectiu.

El programa proposa un itinerari formatiu de vuit mesos de durada que, juntament amb l’acompanyament laboral i el suport legal i psicològic, dota a les estudiants de les competències digitals i professionals necessàries per trobar una feina al sector de les TIC. Tal com assenyala Vincent van Grondelle, director fundador del projecte, formar-se en l’àmbit tecnològic pot “transformar totalment la situació de les persones migrants”. 

L’estabilitat laboral es trasllada a altres àmbits de la vida, com ara personal, alliberant la persona de l’estrès psicològic que pot generar una feina precària; o social, facilitant la creació de relacions i xarxes d’amistat. 

MigraCode va néixer l’octubre de 2019 sota el paraigua de l’organització sense ànim de lucre Open Cultural Center i, quatre anys més tard, la comunitat que s’ha creat gràcies a aquesta iniciativa és significativa. Més de 200 estudiants de 42 nacionalitats diferents i 350 voluntaris i voluntàries – professionals del sector tecnològic, dels recursos humans, advocats, psicòlegs, treballadors socials, etc. – n’han format part. A més, gràcies a la participació de tots els agents de la comunitat, i de professionals del sector, el currículum s’actualitza cada any perquè les aspirants aprenguin no només a programar, sinó també habilitats tals com la solució de problemes, l’assertivitat, o l’esperit crític. Això les fa més capaces a l’hora d’emprendre els seus projectes de vida, tant laborals com personals.

Històries d’èxit

La Bips (30) va arribar de Bangladesh a Espanya l’any 2019. Per a ella, completar els exercicis del curs va ser tot un repte, ja que no tenia coneixements previs en programació ni desenvolupament web. És per això que va decidir unir-se als projectes CodeBuddies i CodeWomen del programa. Ambdues iniciatives estan orientades a proporcionar suport individualitzat a l’alumnat que ho necessita. Mentre que la primera consisteix a emparellar estudiants amb un voluntari o voluntària amb coneixements TIC, la segona es tracta d’un grup de suport i creació de xarxa exclusiu per a les dones. “MigraCode em va ajudar molt, especialment a millorar la meva inclusió dins la societat, i a guanyar confiança i alfabetització digital”, explica la Bips. “Ara tinc la confiança necessària en les meves capacitats com per aplicar a feines a les quals mai aplicava”. 

Per la seva banda, a l’Esteban (52) li va costar decidir-se a apuntar-se al curs. Originari de Veneçuela, la seva principal preocupació era l’edat. “Hi ha la creença comuna que aprendre programació és massa difícil, i em preocupava ser massa gran per sortir-me’n, o no tenir la capacitat d’anàlisi necessària”. No obstant això, l’Esteban finalment es va decidir, ja que “descobrir que MigraCode posa en contacte a l’alumnat amb les empreses del sector em va ajudar”. L’Alejandro (27), que també va venir de Veneçuela a Espanya, tenia inseguretats relacionades justament amb la manca d’experiència professional. “Com que la meva carrera com a programador web tot just començava, em sentia molt insegur. Em feia por no complir les expectatives”, explica. 

Les històries, les experiències i les pors d’aquests tres estudiants són diferents. Però tots ells es van graduar amb èxit i han trobat oportunitats per continuar creixent. Avui, la Bips continua estudiant a una universitat d’Alemanya, mentre que l’Esteban i l’Alejandro han trobat feina a dues empreses tecnològiques de Barcelona. Aprendre a programar ha suposat, per a ells, un canvi de 360 graus.

Posts relacionats

Participa

    Accepto que es tractin les meves dades per atendre la sol·licitud d'informació*Accepto que es tractin les meves dades per rebre el butlletí (opcional)

    Missatge enviat correctament.
    Hem enviat una còpia al correu electrònic que ens has facilitat
    Et respondrem tant aviat com sigui possible
    ';