Aquest tipus de pensament es pot emportar d’una manera més efectiva en edats més primerenques, ja que es pot introduir com una eina per a la resolució de problemes o tasques i no necessàriament tecnològiques, sinó de qualsevol àmbit. El pensament computacional és la manera d’entendre de com una computadora resoldria una tasca, per la qual cosa ens permet la divisió d’una tasca complicada en altres més simples i el com seqüenciar-lo fins a arribar a la seva resolució, alguna cosa que perfectament pot ser aplicat en una aula.
Entenent el sentit de programar des d’un vessant educatiu i escalat a les diferents etapes, es pot afirmar que aquest contingut pot ser perfectament aplicable a les aules i que, per tant, tindrà un impacte en les competències i habilitats de l’alumnat que el treballi. Però la pregunta més correcta que s’ha de fer en l’actualitat educativa que ens trobem, és si realment l’impacte d’aquestes competències i habilitats que s’adquireixen són tan importants i necessàries en comparació amb l’alumnat que no les ha treballat. Per a contestar correctament a aquesta pregunta s’ha d’entendre què implica el desenvolupament d’un pensament computacional en edats primerenques, i fins i tot ja no sols tancat al computacional, sinó també al matemàtic o científic.
Al meu entendre tots aquests pensaments neixen del nostre pensament crític, el poder desenvolupar-lo des de primerenca edat ens permet abordar un altre tipus de pensaments d’una forma més sòlida i coherent.
Des del punt de vista matemàtic ens donarà la possibilitat de raonar per a entendre, i no simplement mecanitzar per a obtenir. Al meu entendre les matemàtiques no sols han de ser explicatives i manipulatives, també han de ser verbalitzades per a acostar-les a la realitat. Tot això ha d’estar basat en una bona didàctica on el pensament matemàtic és una de les seves bases.
Crec que el bon desenvolupament del pensament matemàtic, igual que el computacional, permet el creixement d’unes habilitats molt transversals, és a dir, la capacitat de poder aplicar-les més enllà de l’àmbit de les matemàtiques o la tecnologia. Habilitats com el descobriment o l’exploració neixen de preguntar-nos per què succeeixen les coses, i encara que les matemàtiques pensem que és un món “exacte” no és del tot cert i la divergència en el desenvolupament de les solucions és una cosa molt enriquidora.
Es creu que l’alumnat de fins a deu anys poden beneficiar-se directament de les oportunitats de participar en el pensament computacional. Es pot començar resolent endevinalles en paper, continuar en taulers de joc i, en última instància, completar les solucions en ordinadors. A través d’aquest procés, l’alumnat pot ser guiat a través d’activitats de pensament algorítmic cada vegada més complexes que es construeixen a partir del seu coneixement tàcit i entusiasme pel joc.
Un estudi realitzat en 20141 va trobar que els jocs de programació poden ajudar a millorar la comprensió de l’alumnat sobre l’aprenentatge computacional. Aquest estudi en particular va concloure que, en participar en activitats de pensament computacional, els nens van obtenir una millor comprensió dels patrons de pensament algorítmic. Aquesta comprensió millorada podria traduir-se bé en activitats matemàtiques i reforçar les habilitats de resolució de problemes. Aquests guanys poden tenir un clar impacte positiu en el seu acompliment com a estudiants i, a llarg termini, com a professionals.
El camp de la informàtica és una de les poques disciplines professionals en les quals és completament acceptable fallar gairebé constantment. L’error no sols és recognoscible immediatament, és a dir, un programa es “trenca” i no funciona segons el pensat, sinó que literalment no es pot aconseguir l’èxit fins que es manegin tots els errors. Fins i tot els programes més senzills requereixen que un codificador comprengui un conjunt de problemes i els resolgui; en cas contrari, el codi no s’executarà segons el que es preveu.
Per tot això, una habilitat molt interessant que es pot adquirir gràcies a la programació, i la qual no és en moltes ocasions esmentada, és l’anomenat “aprenentatge de l’error”.
Quan l’alumnat comença a programar, aprèn que el fracàs és passatger i no té per què ser frustrant o un obstacle per al progrés. Fins i tot els petits èxits poden proporcionar l’estímul que l’alumnat necessita per a superar els problemes en les seves activitats o tasques. Amb el temps, aquesta perseverança pot reforçar el seu valor i servir com un dels indicadors més importants del seu èxit educatiu i futur professional.