Una amenaça real a la primera infància
Però, per què és tan important crear espais lliures de dispositius en el dia a dia dels més petits? Què ens diuen els darrers estudis sobre com afecten les pantalles a la salut física de la primera infància? “En un moment crític del neurodesenvolupament s’està donant molta presència de pantalles”, va resumir Vergés Castells.
A Catalunya les alarmes van saltar l’octubre passat amb una enquesta de l’Associació Catalana de Llars d’Infants, segons la qual a dos de cada tres centres s’han detectat casos de sobreexposició a les pantalles. Amb conseqüències sobre els petits com a problemes en el llenguatge, l’aïllament social i les alteracions en l’alimentació.
“S’han demostrat canvis neuroanatòmics i funcionals del desenvolupament cerebral en els nens exposats de manera precoç i intensiva a pantalles a la franja de 0 a 3 anys”, va exposar Vergés Castells.
Aquesta experta va explicar com entre els divuit mesos i els tres anys de vida s’obre una finestra d’oportunitat clau per al desenvolupament del llenguatge en l’àmbit expressiu. Però també per a altres habilitats bàsiques com el desenvolupament de la lectura i el manteniment de l’atenció sostinguda. En aquests tres àmbits una exposició més gran als dispositius s’ha relacionat amb “pitjors resultats” entre els menors.
Als efectes sobre el neurodesenvolupament dels més petits cal afegir altres conseqüències físiques que provoca estar hores davant d’un dispositiu a la primera infància. Per exemple, també investigacions recents han demostrat la relació entre un temps més gran de pantalles amb el sedentarisme, l’obesitat, l’alimentació no saludable i la pobra qualitat del son dels menors.
Trastorns de rerefons digital a l’adolescència
Per descomptat, els efectes d’una sobreexposició a les pantalles no són iguals a totes les fases de la vida d’un menor. En edats properes a l’adolescència aquest ús excessiu està derivant cada cop més en comportaments addictius, que gairebé sempre reflecteixen problemes estructurals a la vida del menor, va explicar Josep Lluís Matalí Costa, psicòleg infantil i juvenil a la Unitat de Conductes Addictives de l’Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona.
Matalí va recordar com no fa gaire el debat públic al voltant de les tecnologies i els joves era com garantir-ne l’accés, sense importar l’origen o la condició social de la família. Actualment, la discussió està en els efectes negatius del seu ús i en el futur, va pronosticar Matalí, el debat girarà al voltant de qüestions ètiques i del seu bon ús. “La qüestió és: com ho fem?”.
Per començar, aquest expert va deixar clar que a Catalunya “la població infantil fa un ús excessiu de les pantalles”. Aquest és el punt de partida. Però a continuació cal fixar-se en quin tipus de pantalles estan enganxats els nens i els adolescents catalans. I, gairebé sempre, la resposta són les xarxes socials. “He atès més de 2000 pacients i cap per addicció al PowerPoint”, va ironitzar Matalí.
En el cas de les xarxes, els problemes gairebé sempre venen per la via de la comparació social desfavorable, va assegurar aquest psicòleg. La imatge aparentment ideal, i alhora tan allunyada de la realitat, que projecten plataformes com Instagram o TikTok copeja l’autoestima dels nostres adolescents. Amb efectes tòxics sobre la salut física i mental, tal com han demostrat múltiples estudis i fins i tot documents interns de les empreses propietàries d’aquestes xarxes.
Amb tot, Matalí va assegurar a partir de la seva experiència clínica que “sempre hi ha un mar de fons darrere dels trastorns” associats a hàbits digitals malsans. És a dir, els adolescents troben en l’ús i l’abús de les pantalles una via d’escapament. Una mena d’estratègia d’afrontament -ineficaç, és clar- davant els problemes que troben a l’etapa prèvia a l’adultesa. “El repte és que els nens tinguin més capacitat d’afrontar els problemes”, va resumir Matalí.
Les conductes addictives digitals apareixen a més amb més intensitat entre la població més vulnerable, va aclarir aquest expert. Igual que en altres problemàtiques pròpies de l’etapa educativa, un nivell socioeconòmic baix augmenta el risc que els adolescents adquireixin hàbits digitals perjudicials per a la seva salut.
Dit això, Matalí va fer una crida a “abaixar el suflé” actual i a rebaixar la polarització del debat al voltant dels usos de la tecnologia entre els més joves. “Deixem de discutir i busquem acords“, va assegurar.
Per a aquest psicòleg ja hi ha diverses línies de consens que s’haurien de seguir sense demora. Una, descartar les pantalles entre els més petits. Dos, reduir els espais i hores de connexió a totes les franges socials i d’edat (inclosos adults). Tres, fomentar l’educació digital de la població. I quart, augmentar la regulació sobre les empreses tecnològiques “posant l’ull especialment a les xarxes socials”. Els fan falta als adolescents?, es va preguntar retòricament Matalí.
Generar confiança i fugir de l’adultocentrisme
Una altra idea va recórrer la trobada organitzada per la SCP: els adults que envolten els menors necessiten orientacions clares sobre cap a on caminar en aquest entorn tecnològic tan canviant. És igual si parlem de professors, professionals sanitaris o pares i mares.
És per exemple urgent acabar amb la idea que els infants i els adolescents, per la seva pròpia condició de joves, compten amb les eines necessàries per navegar l’actual realitat digital. “Davant de la fal·làcia dels nadius digitals avui tenim orfes digitals i famílies perdudes”, va apuntar la sociòloga Liliana Arroyo, actual Directora General de Societat Digital del govern català.
Davant la pregunta de quan una família s’ha de preocupar, la psicòloga Diez Marcet va assenyalar que el punt d’inflexió es dona quan el nen, per culpa de les pantalles, deixa de fer activitats que abans sí que feia, es comunica menys o manifesta canvis d’humor clars després de fer-les servir.
Pensant en cap a on hem de caminar, Arroyo va parlar de la necessitat de generar “autoconfiança” entre els menors i que aquests comptin amb referents sobre un ús responsable de les tecnologies. Però també de la importància de fomentar una actitud creativa a les xarxes socials. Una mena d’apoderament juvenil davant de l’actitud passiva, de simple recepció de continguts, que tant abunda avui entre la població jove davant de les pantalles.
Però per això, va aclarir Arroyo, cal fugir de l'”adultocentrisme” que continua imperant en moltes de les polítiques digitals i apostar per una mirada intergeneracional, també a l’hora de regular aquestes tecnologies.
Al torn final de preguntes que va tancar la jornada una de les assistents va alçar la mà i va deixar un comentari per a la reflexió. Com a pediatre en actiu, aquesta professional va manifestar la sensació de “déjà-vu” que li havien deixat moltes de les reflexions exposades pels ponents.
“Jo això ja ho he viscut”, va dir, connectant les problemàtiques digitals actuals amb l'”epidèmia d’obesitat” que ja fa uns quants anys va portar les administracions i la societat en conjunt a intentar frenar l’expansió del menjar porqueria entre els més joves.
Tot i aquest esforç col·lectiu, les taxes d’obesitat infantil continuen creixent a l’estat espanyol i als països del nostre entorn. “Els tentacles de la indústria alimentària arriben fins al punt de posar màquines expenedores de productes malsans a les escoles”, va assegurar aquesta pediatra, que va sostenir que “amb educació només no arribarem” i va fer una crida a “crear un entorn digital segur” pels menors.
“No sé si la prohibició és la solució. Però la indústria ha de deixar de crear productes malsans. Demano a les autoritats i als legisladors que ens ajudin“.