ED / És un problema de quantitat d’hores davant la pantalla o de la qualitat d’aquestes?
JR / Des d’un punt de vista clínic, distingim 3 categories: ús no problemàtic, abús i dependència. Des del DSM5, que és el manual de psicopatologia que fem servir psiquiatres i psicòlegs per posar-nos d’acord de forma universal, es va fer un intent de definició quantitativa: es va dir que els nois de 12 a 18 anys passen de 20 hores d’exposició davant d’una pantalla per oci passarien de l’ús no problemàtic a l’abús. Però l’Institut Nacional de Tecnologies i Informació, l’Indeco, ens diu que el promig d’hores que estan connectats és de 36 hores, de manera que podríem dir que tots estan fent un abús de les pantalles. Més enllà del criteri quantitatiu, els clínics ens guiem per un criteri qualitatiu, lligat a la funcionalitat. Si el noi o la noia entra en una disfuncionalitat familiar, escolar o extraescolar és evident que el seu temps d’exposició deixa de ser no problemàtic per passar a ser abús o addictiu.
ED / A quins símptomes han d’estar atents les famílies?
JR / Hi ha comportaments esperables (que no vol dir desitjables) i comportaments d’alertes. És esperable que un noi de 14 anys digui que li agrada navegar per internet, que és actiu a les xarxes socials, que segueix Youtubers i Instagramers, que es connecta cada dia durant dues hores, que a vegades ha visitat pàgines web pornogràfiques, que se sent perdut si es deixa un dia el mòbil a casa o que li molesta molt si el castiguen sense mòbil. Però després hi ha comportaments d’alertes, com si no aconsegueix limitar el seu temps a les xarxes, amaga el temps que passa empantallat, a vegades amaga la identitat a les xarxes, visita des de ben petit pàgines pornogràfiques o amb continguts racistes o violents o respon molt malament si els pares intenten reduir les hores d’exposició a les pantalles o han de tallar el Wi-Fi perquè deixi els videojocs.
ED / Quan detecten aquests comportaments, què s’ha de fer?
JR / D’entrada, no fer la tècnica de l’estruç. En 25 anys hem obert 7.000 historials a Amalgama7 i són residuals les famílies que arriben a la consulta abans dels dos anys des que s’hagi iniciat el problema. Vol dir que quan les famílies arriben al servei especialitzat ja fa almenys dos anys que conviuen amb aquest problema, perquè primer han pensat que ja se li passarà, que és per l’edat… No vull parlar de culpa, però sí de responsabilitat. Qui és el responsable de l’abús dels adolescents als dispositius quan es produeix fora de l’escola? Qui és el responsable de saber quines emocions tenen quan visiten segons quines pàgines web? Els pares han de ser els primers referents i hi ha coses que són indelegables en l’escola.
ED / Després de detectar el problema, és aconsellable fer ‘digital detox’ o negociar uns dies sense mòbil?
JR / A Amalgama7 tenim uns dispositius residencials que són alhora un hospital, una casa de colònies i un centre residencial. Tots els nois que ingressen en aquests espais signen que el mòbil se l’emporten els pares. La idea és aconseguir que una persona que no ha après a autoregular-se, n’aprengui, així que d’entrada la desintoxicació és total. De la mateixa manera que una persona no pot ingressar amb marihuana o haixix, no pot portar el mòbil. Quan una persona ha perdut la capacitat d’autorregular-se amb les pantalles, cal actuar de forma molt i molt semblant a com ho fem quan el problema són les substàncies psicoactives o els trastorns d’alimentació.
ED / I a casa, es pot fer aquest detox digital?
JR / Ho aconsellem molt, però amb una condició: si s’implica tota la família. Poso un exemple: a vegades ens arriben nois i noies amb símptomes de trastorns d’alimentació, i veus que vol fer àpats alternatius a la família, que evita menjar amb la família… Per reconduir-ho, donem pautes perquè tota la família mengi el mateix menú i mengin tots junts. Podem parlar d’abús i d’addicció sense parlar de responsables i, per tant, sense parlar de què fan els pares? A les famílies els diem que la desintoxicació s’ha de practicar des d’un punt de vista familiar: durant l’estona de sopar no hi pot haver ningú consultant el mòbil, tots els mòbils han d’estar fora de l’habitació… Hem d’aconseguir que, si hi ha una situació de sobreexposició, les normes de desintoxicació impliquin tota la família.
ED / Què es pot fer des dels centres educatius? És una mesura efectiva prohibir els mòbils a l’aula?
JR / Hi ha dues posicions radicalment diferents: d’una banda, que l’escola serà digital o no serà i, de l’altra, que si l’escola és digital no serà. Hi ha països, com Finlàndia, que consideren que és un dret de l’alumne ser educat digitalment, i d’altres, com França o Gran Bretanya, que tenen prohibit els mòbils a l’aula i a les extraescolars. A Espanya s’està estudiant, mentre que Catalunya s’inclina més al model de Finlàndia. El que està clar és que no tenim estudis empírics que revelin que els aprenentatges milloren a les escoles pantallistes respecte a les antipantallistes, i que s’han gastat molts diners en l’escola digital, i que molt poques escoles tenen incorporat el concepte de benestar digital.