Article

Ets digitalment responsable?

Armengol, O., Fernández, J., Geis, X., Masoliver, M., Pinya, C., Tomàs, E.

L’equip Món digital i educació de l’ICE de la UAB ha estat reflexionant sobre les Xarxes Socials Digitals (XSD) des del 2010, amb l‘objectiu d’explorar la millor manera de gestionar-ne l’ús als centres educatius i en els entorns infantils i juvenils. Després de diversos anys d’investigació, l’equip va publicar una proposta de referència sobre com introduir l’ús de les XSD a diferents nivells educatius, i un decàleg per a un ús crític i responsable d’aquestes.

La pandèmia de la COVID-19 va portar un punt d’inflexió en la relació entre la comunitat educativa i el món digital, i va posar de manifest la necessitat d’acompanyament en l’ús de les pantalles i dispositius digitals per part dels adults

Cal que l’escola tingui un paper important en l’acompanyament del benestar digital de l’alumnat, ja que és un dels espais on els infants i adolescents passen gran part del seu temps i on poden rebre formació sobre l’ús responsable de les tecnologies digitals. Això inclou no només la gestió dels dispositius a les aules, sinó també la promoció de valors com la privacitat, el respecte, el   civisme i la tolerància en línia.

Les famílies també tenen un paper fonamental en l’acompanyament del benestar digital dels seus fills. Han de ser conscients dels riscos que poden trobar a Internet i entendre que cal ajudar-los a desenvolupar competències digitals i a prendre decisions crítiques i responsables en línia. A més, pensem que, és rellevant que els pares estiguin informats i formin part de la comunitat educativa per col·laborar, amb l’escola, en la promoció de l’ús responsable de les tecnologies.

L’ús excessiu de les tecnologies digitals pot afectar negativament el benestar físic i mental dels infants i adolescents, així com la seva salut emocional i les seves relacions socials. A més, aquells infants que ja tenen altres problemes o dificultats (com trastorns de l’aprenentatge, trastorns emocionals o entorns familiars en situació de vulnerabilitat) poden ser més vulnerables als efectes negatius de l’ús excessiu de les tecnologies. Per això, és important que els adults estiguin atents a aquests casos i que hi hagi recursos i suports específics per a ells.

Per abordar aquesta necessitat, l’equip ha creat una rúbrica anomenada “I tu, ets digitalment responsable?”, adreçada a infants i adolescents, però que també pot ser utilitzada per a famílies, equips docents i col·lectius d’educació no formal.

Apareix una mestra manipulant el teclat d'un ordinador, mentre diferents estudiants es miren la pantalla d'aquest.

Cal que l’escola tingui un paper important en l’acompanyament del benestar digital de l’alumnat, ja que és un dels espais on els infants i adolescents passen gran part del seu temps.

La rúbrica té com a objectiu principal fer reflexionar sobre l’ús responsable dels dispositius digitals i del consum a la xarxa. Està dissenyada per ser utilitzada com a eina tutorial, com a una possible situació d’aprenentatge o també de manera individual per reflexionar del propi ús i modificar conductes. A través de la reflexió, es busca fomentar un consum digital més saludable, conscient, crític i responsable, i promoure el canvi  d’actituds poc recomanables a més correctes

L’eina es divideix en quatre àmbits:

  1. Ús de dispositius: aquest àmbit inclou l’ús adequat i segur dels dispositius mòbils. Fa pensar sobre la dependència que es té cap aquest i quines causes i conseqüències hi ha d’un ús excessiu.
  2. Consum responsable: aquest àmbit inclou el tipus de contingut digital que es consumeix, quins són els referents i els models ètics i cívics d’aquests.
  3. Contingut responsable: aquest àmbit se centra en la capacitat de compartir contingut adequat i respectuós, així com la configuració de la petjada digital.
  4. Responsabilitat social: aquest àmbit inclou la capacitat de participar de manera responsable i respectuosa, així com la comprensió de l’impacte social del que  es comparteix o es crea.

Ser digitalment responsable significa ser conscient de les nostres accions a la xarxa i de com poden afectar els altres. L’era digital ha fet possible que ens comuniquem i compartim informació de manera més fàcil i ràpida que mai, però també ha augmentat el risc de violacions de la privacitat, el ciberassetjament i altres comportaments inadequats i també la dependència dels dispositius. És per això que hem elaborat l’eina “I tu, ets digitalment responsable?” per sensibilitzar i acompanyar la comunitat educativa en l’ús responsable de les pantalles i dispositius digitals, i ajudar a promoure la reflexió i el canvi cap a una pràctica més conscient i responsable.

I com a centre educatiu per quines tres coses comencem?

  1. Sensibilització i formació dels docents: és important que el claustre estigui sensibilitzat i format en el tema del Benestar Digital per poder traslladar-ho a l’alumnat.
  2. Establir pautes per al bon ús dels dispositius: es pot crear, juntament amb l’alumnat, un protocol d’ús de les TIC a l’aula i al centre que inclogui pautes de comportament i normes per garantir el benestar digital de l’alumnat. Aquestes pautes i normes també poden establir-se per a l’ús dels dispositius en el temps lliure de l’alumnat a l’escola.
  3. Fomentar la reflexió i el debat entre l’alumnat: és important que la mainada i els adolescents reflexionin sobre l’ús que fan dels dispositius i com afecta al seu benestar. Els docents poden fomentar la reflexió i el debat a les aules, per exemple, a través de l’anàlisi de casos o de l’exposició i anàlisi crític de notícies relacionades amb el tema.

Posts relacionats

Participa

    Accepto que es tractin les meves dades per atendre la sol·licitud d'informació*Accepto que es tractin les meves dades per rebre el butlletí (opcional)

    Missatge enviat correctament.
    Hem enviat una còpia al correu electrònic que ens has facilitat
    Et respondrem tant aviat com sigui possible
    ';