A l’era digital, la tecnologia s’ha convertit en una eina indispensable en tots els aspectes de les nostres vides, i l’educació no és l’excepció. No obstant això, a mesura que el món continua avançant a la digitalització, s’aprofundeix la bretxa de gènere estructural que s’evidència tant a l’àmbit educatiu, com al món STEM. Un estudi recent de Fundació La Caixa evidència les diferències significatives a l’ús, habilitats i actituds amb la tecnologia digital entre els estudiants (homes/dones) de secundària a l’Estat Espanyol.
L’estudi, basat en una mostra representativa d’estudiants de secundària de l’Estat Espanyol, es centra en tres aspectes:
- L’ús de la tecnologia.
- Les habilitats tecnològiques.
- Les actituds cap a la tecnologia.
En termes d’ús, es va trobar que tant nois com noies utilitzen la tecnologia digital de manera freqüent i similar a àrees com la comunicació, l’entreteniment i la recerca d’informació.
No obstant això, van sorgir diferències en l’ús de la tecnologia en activitats més relacionades amb la programació, la creació de continguts i l’ús d’eines avançades.
Respecte a habilitats tecnològiques, els nois demostraren una major confiança i habilitats a àrees com programació, el maneig d’eines tecnològiques avançades i el coneixement de llenguatges de programació específics.
Per altra banda, les noies mostraren una major habilitat en l’ús de les xarxes socials i comunicació en línia. A més, declararen tenir més coneixements en temàtiques de ciberseguretat, deixant explícita la necessitat de protecció davant la vulnerabilitat de les dones a la societat.
Per tal de reduir la bretxa de gènere a l’àmbit educatiu-digital, entitats com ENGINY-era cerquen rompre estereotips de gènere a través de la promoció de la coeducació. El seu objectiu és fomentar el talent, promoure la igualtat i divulgar les disciplines STEAM. Aquesta entitat treballa amb nens, nenes i joventuts utilitzant un enfocament lúdic i integrat, evitant rols de gènere limitants. Els seus clars objectius de promoure la coeducació, la igualtat d’oportunitats i l’equitat a l’àmbit laboral, aporten a reduir la bretxa de gènere.
La disparitat a les habilitats tecnològiques tenen un impacte significatiu a les eleccions educatives i professionals dels joves. Un exemple d’això és que els homes mostren una major predisposició cap a carreres tecnològiques o relacionades amb la ciència, mentre que les dones manifesten una major inclinació cap a àrees com les ciències socials o la salut. Les causes d’aquestes eleccions s’expliquen, en gran part, per les diferències a les actituds cap a la tecnologia, basades en els estímuls previs rebuts a l’escola i altres espais de formació dels joves. L’estudi revela que els homes mostren una major confiança i una actitud més positiva cap a la tecnologia, mentre que les dones presenten una actitud més neutral o menys entusiasta.
El context formatiu dels nens i nenes representa un espai fonamental on aprendre les eines digitals, sense replicar els estereotips de sistema i que permeti reduir la bretxa de gènere.
Per això, existeix el desafiament de crear i executar una educació STEM que no tan sols sigui inclusiva, sinó que potencií les actituds tecnològiques de les nenes. La curricular deu incloure a les dones emprenedores oblidades, i ocultades, de la història de la tecnologia. No tan sols pel fet que les seves històries, investigacions i invents són part de la revolució tecnològica, també perquè les nenes tinguin referència a les carreres de ciències i tecnologies.
Un altre exemple que cerca reduir la bretxa i estimular la relació de les nenes amb l’àmbit STEM és Technovation Girls Catalonia, que ofereix un concurs internacional que convida a nenes i adolescents a crear una aplicació mòbil per solucionar problemes socials a través de la tecnologia. A través del programa es brinda acompanyament, accés a una comunitat de mentores, formació en tecnologies avançades i sessions d’orientació personal. L’objectiu és que les joves trobin solucions a problemes reals mitjançant l’impacte digital, fomentant el pensament crític i empoderant-les per resoldre desafiaments socials.
Les diferències de gènere a l’àmbit de la digitalització educativa té conseqüències a llarg termini en la participació de dones en els camps relacionats amb la tecnologia i la ciència, on actualment estan subrepresentades. És crucial abordar la bretxa de gènere i promoure l’equitat en l’accés i la participació en la tecnologia des d’una edat primerenca. És per això que aquestes iniciatives, juntament amb polítiques públiques que promoguin la igualtat d’oportunitats i la participació de les dones a àrees tecnològiques i científiques, són fonamentals per reduir la bretxa de gènere a la digitalització educativa. Tan sols a través d’un enfocament integral i una col·laboració entre la comunitat educativa, els responsables de polítiques públiques i la societat en conjunt, es podrà reduir la bretxa i assegurar un futur equitatiu i pròsper en el món digital.