Entrevista: Alex Mahadevan, director de la iniciativa MediaWise

“Els actors que creen la desinformació s’adrecen sobretot a les comunitats més vulnerables”

Als Estats Units (EUA), la polarització del debat públic els darrers anys ha alimentat l’augment de la desinformació que arriba als joves. En aquest context, diverses institucions fa temps que treballen per promoure una major alfabetització mediàtica entre els estudiants i els votants més joves.

Pablo Jiménez Arandia / Periodista especialitzat en l’impacte social de la tecnologia

Un dels professionals de referència del sector és Alex Mahadevan, director de la iniciativa MediaWise. Mahadevan va ser un dels ponents que va intervenir a la jornada No m’ho empasso: Construïm espais de confiança mediàtica, on va explicar quines lliçons es poden extreure del cas nord-americà i com dotar d’eines els alumnes per augmentar la seva confiança mediàtica en un panorama informacional complex.

PJA / Podries explicar-nos què és MediaWise i la feina que feu?

AM / MediaWise és un programa d’alfabetització digital de l’Institut Poynter dels EUA. Creem programes innovadors i impactants d’alfabetització mediàtica per a qualsevol persona de qualsevol edat per ajudar-los a separar la realitat de la ficció en línia.

En el fons, l‘alfabetització mediàtica és la capacitat de veure una publicació i entendre el seu context: d’on prové, com es va crear, els missatges que s’intenten transmetre i, sobretot, qui la va produir. Aquesta és una manera molt elegant i llarga de dir que és una manera d’esbrinar si el que estàs llegint o veient és veritat i és exacte.

Jornada 25O

PJA / La desinformació no para de créixer tant als Estats Units com a Europa. Quin efecte té això a les escoles i per què els professors són clau per combatre aquest problema?

AM / Cada cop hi ha més dades que mostren que els estudiants passen molt de temps al seu telèfon i que reben la majoria de les notícies sobre el que passa al seu voltant de TikTok, Instagram o Snapchat. També sobre temes importants com el canvi climàtic o la política. El problema és que Internet està inundat d’informació errònia sobre aquests temes.

La desinformació és un perill per a la salut, la seguretat i l’autoestima dels joves i, en definitiva, per a les decisions que prenen per configurar el seu futur i el dels seus amics, familiars i comunitats. Els professors poden ser la força que bloqueja gran part d’aquest soroll desinformatiu. Els nens poden estar veient vídeos de TikTok tot el temps, però quan són a l’aula, aquesta és una gran oportunitat per parlar-los sobre per què el que veuen a les xarxes pot no ser verídic o real.

PJA / Com impacten les desigualtats socials a la manera com la desinformació afecta els joves?

AM / A MediaWise passem gran part del nostre temps intentant arribar a comunitats vulnerables, incloses les escoles amb pocs recursos. La raó és perquè els actors que creen la desinformació s’adrecen sobretot a comunitats infrarepresentades i vulnerables perquè saben que no tenen els recursos i el suport necessaris per enfrontar-la. Als EUA, els hispanoparlants són objectiu prioritari de la desinformació perquè no hi ha tants mitjans de comunicació principals que cobreixen notícies per aquesta comunitat.

AM / Als EUA, els professors tenen cada cop més dificultats per ensenyar temes que es poden veure com a polítics i la desinformació és un d’ells. Així, a banda de crear molts vídeos i lliçons per als professors, volem arribar allà on als estudiants es trobin després de l’escola, sigui al TikTok o mirant YouTube.

PJA / Fa poc es va crear a Catalunya una redacció pròpia del projecte Teen Fact Checking Network. En què consisteix aquesta xarxa i què esperes del seu impacte al nostre territori?

AM / La Teen Fact Checking Network és una redacció digital formada íntegrament per adolescents que contrasten afirmacions i informacions en línia. Escriuen guions, graven i publiquen vídeos a TikTok verificant els fets sobre temes que els interessen. Aquests estudiants, primer, aprenen les tècniques de verificació i, segon, aprenen a ensenyar aquestes tècniques a altres persones.

És molt eficaç perquè es tracta d’un aprenentatge entre iguals i sabem que els adolescents no necessàriament confien tant en els adults, però la seva confiança en altres adolescents és més gran. La xarxa Teen Fact Checking aquí a Catalunya treballarà de la mateixa manera.

Crec que aquest és el projecte més inspirador en què he treballat a la meva vida. He vist estudiants amb por de posar-se davant de la càmera, sortir de la seva closca i convertir-se en experts influencers. I en fer-ho, també s’apassionen pels fets i per parlar amb els amics sobre l’alfabetització mediàtica.

PJA / Quines responsabilitats tenen les grans companyies tecnològiques en la difusió de la desinformació?

AM / Crec que quan les grans tecnològiques van començar a desplegar les seves xarxes socials i plataformes no pensaven gaire en la desinformació o el mal que podrien fer a la societat. Per desgràcia, hem vist que la desinformació que es difon en aquests espais ha canviat fonamentalment la manera com funciona el món, i com treballen els periodistes i els mitjans. Han fet molt de mal.

Penso que aquestes plataformes han de fer el possible per minimitzar aquest dany, i això inclou donar suport a iniciatives d’alfabetització mediàtica. Crec que han de ser responsables i programar-ne els algoritmes perquè promoguin la veritat sobre la falsedat. Cosa que no estan fent fins ara.

PJA / Com intercanviar bones pràctiques entre educadors, institucions i governs dels dos costats de l’Atlàntic?

AM / Crec que hi ha d’haver més comunicació entre les organitzacions cíviques, les ONG i els governs sobre el que està funcionant millor. Cal estandarditzar les pràctiques de recerca perquè, quan algú engega un programa d’alfabetització mediàtica, hi hagi una forma comuna de mesurar-ne l’eficàcia. També crec que els governs haurien de finançar més iniciatives d’aquest tipus.

Pots veure l'entrevista completa

Posts relacionats

Participa

    Accepto que es tractin les meves dades per atendre la sol·licitud d'informació*Accepto que es tractin les meves dades per rebre el butlletí (opcional)

    Missatge enviat correctament.
    Hem enviat una còpia al correu electrònic que ens has facilitat
    Et respondrem tant aviat com sigui possible
    ';