Si l’usuari és un menor d’edat i a l’hora d’obrir-se un perfil a la xarxa s’indica específicament que aquell compte es correspon a un adolescent, i es posa sota la supervisió d’un compte d’adult, la situació millora quant a control del límit horari. Així mateix, els continguts hi apareixen filtrats d’acord amb l’edat, i es pot regular un límit concret de temps de navegació. Per exemple, 30 minuts. Quan el menor arriba al límit establert i vol continuar navegant, ha de ser el progenitor qui li ho autoritzi.
Al febrer d’enguany, TikTok va establir que el límit de consum diari seria de 60 minuts per als menors de 18 anys, basant-se en investigacions acadèmiques i el consell del Digital Wellness Lab del Boston Children’s Hospital. I com passa amb Instagram, aquest límit també és ampliable.
Com a últim recurs per controlar l’ús diari de les xarxes socials, els propis sistemes operatius d’iPhone i d’Android també permeten configurar un temporitzador de connexió màxim. Quan l’usuari arriba a aquest límit, l’aplicació es torna grisa i no es pot tornar a obrir. Bé, sí. Eliminant tot seguit el topall establert prèviament.
I és que les grans empreses tecnològiques asseguren que miren d’implementar mesures per evitar que els seus usuaris joves estiguin permanentment enganxats a les seves aplicacions… però els números no acaben de quadrar. Segons l’estudi de la UNICEF a l’Estat espanyol “Impacto de la tecnología en la adolescencia. Relaciones, riesgos y oportunidades”, un 31,6% dels joves de 1r. i 2n. d’ESO “passa més de 5 hores diàries connectat a Internet un dia laborable qualsevol, xifra que puja al 49,6% durant el cap de setmana” (Andrade et al., 2021). El 98,5% està registrat a com a mínim a una xarxa social, i el 83,5%, a tres o més. La mitjana d’edat d’accés al primer mòbil a l’Estat espanyol se situa al llindar dels 11 anys, segons l’organisme especialitzat de l’ONU que treballa en favor de l’educació. El 94,8% dels adolescents disposa de telèfon mòbil amb connexió a Internet, i el 90,8% s’hi connecta diàriament. “La freqüència de connexió augment amb l’edat, encara que el 86,4% de les i els adolescents de 1r. i 2n. d’ESO es connecten tots els dies”, assevera l’organisme.
En aquesta mateixa línia, l’associació que representa al sector de la publicitat i la comunicació digital a l’Estat, IAB Spain (Interactive Adverstising Bureau), analitza anualment el consum de xarxes socials. “La generació Z [joves nascuts entre mitjans dels anys 90 i el 2011] és la que realitza un major ús de xarxes socials: 6,5 xarxes de mitjana”, explica. La penetració de les xarxes entre els joves de 18 i 24 anys és pràcticament absoluta: 94%. Assevera que la generació Z és la que usa més xarxes socials, especialment TikTok, Twitter, Facebook i BeReal; en canvi, la generació per sota -Alpha, de 12 a 17 anys-, utilitza sobretot TikTok, Pinterest i BeReal. WhatsApp, Instagram i YouTube són les aplicacions més transversals a totes les franges d’edat.
Però… que un pre-adolescent d’11-12 anys s’estigui més de 5 hores al dia connectat a les xarxes socials… és realment negatiu? Un experiment amb 230 estudiants universitaris va demostrar que els qui havien limitat la seva exposició a les xarxes socials a 30 minuts diaris durant tan sols dues setmanes obtenien puntuacions significativament més baixes quant a ansietat, depressió i sentiment de solitud que no pas els qui havien mantingut els seus hàbits.