Article

Romeu i Julieta: un pretext per treballar la ciutadania digital i la inclusió

ANNA STELLA / Docent de secundària i batxillerat

Una bona comprensió lectora és clau per reduir els riscos de fracàs escolar i, com a docent de llengües estrangeres, soc partidària que la comprensió lectora no consisteixi només a llegir i entendre, sinó també per viure una obra literària. De fet, d’acord amb el que estableix el nou currículum (Decret 175/2022), un dels sabers relacionat amb el bloc d’educació literària a 1r i 2n d’ESO és que els alumnes apliquin estratègies de mobilització de l’experiència personal i lectora que permetin establir vincles entre l’obra llegida i aspectes de l’actualitat, així com amb altres textos i manifestacions artístiques, en l’àmbit personal i en conversa a l’aula. I, a 3r i 4t, disposin i apliquin estratègies de mobilització de l’experiència personal, lectora i cultural que permetin establir vincles de manera argumentada entre l’obra llegida i aspectes de l’actualitat, així com amb altres textos i manifestacions artístiques.

Fa uns cursos acadèmics, treballava a un centre on, per decisió del departament de llengües estrangeres, l’obra que els alumnes llegien a 4t d’ESO era Romeo and Juliet d’en William Shakespeare. El repte que se’m presentà aleshores a mi com a docent era fer que una classe d’alumnes de 4t d’ESO, dos dels quals amb trastorn greu de conducta, tres amb TDAH, un nouvingut del Senegal i un alumne amb altes capacitats llegissin l’obra i fossin capaços d’establir vincles amb l’actualitat.

L’oportunitat d’abordar aquest objectiu es va concretar en forma d’un projecte de col·laboració en el marc del Programa Europeu E-twinning, una iniciativa de la Comissió Europea que va començar l’any 2005 com a part fonamental del programa eLearning i que avui en dia s’emmarca dins de les actuacions del programa Erasmus+.

El projecte, liderat per la professora Emilie Mestre del Lycée Saint Maurice de la ciutat de Notre Dame des Champs (França), tenia com a objectiu principal l’anàlisi de Romeo and Juliet de William Shakespeare en clau contemporània, a través de l’estudi de les problemàtiques actuals que es poden extreure de l’obra escrita al segle XVI. Mitjançant la plataforma de treball en xarxa Twin-Space, els alumnes catalans i francesos van entrar en contacte entre ells i, de cop i volta, dues classes ubicades a més de 500 quilòmetres es van fondre en una, gràcies a una connexió a internet i a les eines de treball en línia, com ara xats, documents compartits i videotrucades. Els docents implicats en el projecte vam optar per crear parelles, en alguns casos grups de tres, formades per un alumne català i un alumne francès, tot considerant el perfil i els interessos que cadascú havia manifestat per escriure un article relacionat amb un dels temes presents a l’obra. El resultat final va ser la redacció i publicació de la revista digital Modern issues in Romeo and Juliet

Com ha ajudat el programa a millorar la inclusió i la reducció de les desigualtats entre els alumnes? 

El treball de l’obra literària va ser el pretext per millorar la competència lingüística en llengua estrangera, en particular la competència lectora, a través d’un programa basat en la digitalització. Gràcies al treball en xarxa, vam poder assolir un clima de cooperació entre alumnes i professorat implicat. Així mateix, la plataforma TwinSpace ens va permetre treballar les competències necessàries per a una ciutadania digital conscient atès que els alumnes trobaven allí un espai d’interacció democràtic, obert i segur al mateix temps. 

El treball digital va fer possible també la inclusió i la reducció de les desigualtats entre els alumnes, ja que els alumnes podien participar en el projecte independentment dels seus rendiments acadèmics i de les seves realitats personals. Pels alumnes que necessitaven d’un pla individualitzat per atendre les seves circumstàncies acadèmiques i personals, el projecte va representar un motiu de motivació afegida, considerant que s’adonaven que el seu treball no depenia només d’ells, sinó de la seva col·laboració amb el company francès.

A més a més, el projecte va representar una oportunitat d’enriquiment professional i personal per al professorat gràcies al treball en una xarxa internacional, d’on vam poder aprendre i intercanviar les nostres pràctiques docents que ens van facilitar l’assoliment dels objectius prefixats. 

Finalment, el projecte Romeo and Juliet in 2022! va rebre el segell de qualitat de l’Agència Nacional que coordina el projectes d’E-twinning i els programes Erasmus + (SEPIE). El segell de qualitat destaca el grau d’innovació pedagògica i creativitat del projecte; la seva sintonia amb els objectius curriculars; l’ús de la tecnologia per afavorir la col·laboració entre els centres escolars associats i, finalment, la rellevància dels seus resultats i el seu impacte en els alumnes implicats.

Posts relacionats

Participa

    Accepto que es tractin les meves dades per atendre la sol·licitud d'informació*Accepto que es tractin les meves dades per rebre el butlletí (opcional)

    Missatge enviat correctament.
    Hem enviat una còpia al correu electrònic que ens has facilitat
    Et respondrem tant aviat com sigui possible
    ';