Article

Benvinguts els móns virtuals (metaversos inclosos) a l’educació?

JOSÉ R. UBIETO / Psicoanalista. Professor de la UOC y co-autor de “¿Bienvenido Metaverso? Presencia, cuerpo y avatares” (Ned, 2022)

Els mons virtuals -entre ells els metaversos- s’estan convertint en un recurs de primer ordre per a la docència i el procés d’ensenyament i aprenentatge. Hi ha àmbits com la formació mèdica on s’opta per oferir experiències d’aprenentatge clínic, que serien difícils a la vida real. Per això, la simulació, entesa com la recreació d’un esdeveniment clínic o l’entrenament d’una tècnica de la manera més fidedigna possible, ha guanyat impuls com a mètode per impartir aprenentatge experiencial. També el metavers ha suscitat molt interès – ja s’han habilitat campus universitaris – en allò que es coneix com formació executiva (programes acadèmics de postgrau a escoles de negoci), on el professor exerceix més com a creador de continguts que per la seva presencialitat física, reservada per als debats i discussions en grup. Però, potser, on més expectatives s’han creat -a mitjà i llarg termini- és a l’educació primària i secundària on les innovacions del metavers a l’educació venen precedides de l’ús que els mateixos infants i adolescents fan ja dels videojocs. Roblox, una de les plataformes de jocs en línia més important, ha construït un itinerari formatiu per a alumnes sobre com utilitzar la xarxa d’una manera segura i el professorat està començant a fer-lo servir en itineraris formatius propis. Un altre exemple actual és MEEMZ, plataforma pionera de metavers educatiu dissenyada per a joves estudiants i nens i que utilitza funcions socials, de gamificació i de recompensa perquè l’aprenentatge sigui senzill. En totes es planteja el pas de mètodes magistrals a la ludificació: la importància d’incloure la gamificació com a eina del procés educatiu es reforça amb el metavers. L´ús de tecnologies immersives ofereix un caràcter de realisme sensorial que aporta una experiència més profunda a les persones que la viuen.

L’aposta del metavers és que la seva interacció més gran s’acompanyarà d’una major atenció focalitzada i això augmentarà els aprenentatges. Es parla fins i tot d’augments espectaculars de l’atenció, ara en crisi, pel caràcter immersiu de la tecnologia. La pandèmia va obrir el camí cap a entorns educatius híbrids. Aquesta nova etapa implica un canvi de paradigma que suposa passar ara d‟un procés presencial híbrid o digital a un altre plenament immersiu. Tots aquests avenços són indubtables, però també coneixem els límits de l’educació en línia. Plantejar una elecció entre educació online o offline és clarament un fals dilema perquè no hi ha dubte que el futur de l’educació serà híbrid, entre la presència i allò virtual.

Els testimonis que hem recollit durant la pandèmia, de nens i adolescents, ens mostren com les classes virtuals resulten un tràmit a complir, que cadascú eludeix com pot, sense aquesta guspira que és el signe de la passió que cada docent posa en allò que explica i que, quan n’hi ha, es transmet a l’alumne com a desig. Era difícil escoltar algun entusiasme als seus testimonis. Molts ens expliquen com jugaven durant les classes, sabien a més a més com fer-ho per no ser detectats, o com s’adormien sobre el teclat. A la pantalla quedaven desapareguts, esborrats i, per a ells, ser vistos és molt important, encara que sigui perquè els pillin. De vegades, alguns provoquen ser vistos com m’explicava Luis, nen necessitat d’atenció, que li feia ratlla-ratlles al coll amb un boli al davant: “És que el profe és molt avorrit, mai no es fixa en mi.” El mateix podem dir dels docents que, a la fórmula híbrida pels confinaments parcials (alumnes virtuals i alumnes presencials), perdien, a més, la referència del conjunt de la classe i se centraven en els presents a classe. En una altra ocasió (“El món poscovid. Entre la presència i allò virtual. Ned, 2021), ja comentem l’experiència de l’educació en línia al projecte Summit, al comtat de Wichita (Kansas), on l’aliança entre la Fundació Melinda i Bill Gates i Sillicon Valley va proposar una fórmula d’excel·lència per educar adolescents – sense presència de docents – que va acabar en fortes protestes dels pares que veien com els seus fills, en lloc d’assolir aquest objectiu excepcional que els havien promès, més aviat vagabundejaven a un local ple de tecnologia i de programari, guiats però absents de referències personals.

Les sinergies de treball – quan es tracta de construir alguna cosa nova, més enllà del simple intercanvi del que ja se sap – requereixen de la presència dels cossos. I aquesta presència física és un valor irrenunciable, especialment a l’educació, la infantil i primària, és clar, però també a la secundària. La presència afavoreix aspectes que allò digital no aconsegueix. Un nen no es pot identificar amb una imatge d’una pantalla, en el sentit de prendre’l com a referència estable, necessita els moviments, els gestos, el to, el contacte físic, sobretot quan són més petits.

La presència física permet realitzar alguns aprenentatges de valors: compromís, responsabilitat, solidaritat que exigeixen l’acte de posar el cos, cosa que digital dificulta en sostreure’l.

El cos a la pedagogia és irrenunciable, anima el desig tant del que ensenya com del que aprèn. El que es perd és aquest vincle pedagògic, que no es genera pels continguts compartits, compartits sinó per la presència dels cossos en un mateix lloc.

La presència aconsegueix així anar més enllà de gestionar les inèrcies i permet desafiar l’ortodòxia inventant noves fórmules. La presència s’ava millor amb l’heterodòxia que allò virtual en el terreny de l’aprenentatge: les interaccions virtuals produeixen menys idees creatives que el cara a cara perquè t’obliguen a estar tot el temps mirant directament l’altre i ignores l’entorn, aspecte crucial per avançar .

Posts relacionats

Participa

    Accepto que es tractin les meves dades per atendre la sol·licitud d'informació*Accepto que es tractin les meves dades per rebre el butlletí (opcional)

    Missatge enviat correctament.
    Hem enviat una còpia al correu electrònic que ens has facilitat
    Et respondrem tant aviat com sigui possible
    ';