Entrevista: Rayan Temara

“Cada vegada hi ha més interès educatiu a tenir eines per comprovar els fets davant de la desinformació”

Lie Detectors és una organització europea que fomenta l’alfabetització mediàtica i informacional (AMI) a les aules de sis països del continent. Ho fa portant els centres a periodistes professionals que, de primera mà, ensenyen als alumnes com detectar la desinformació i com augmentar el seu esperit crític quan accedeixen a continguts a l’entorn digital.

Pablo Jiménez Arandia /  Periodista especialitzat en l’impacte social de la tecnologia

Nou de cada deu estudiants valora positivament aquesta experiència i molts reclamen que els periodistes tornin després de la primera visita, explica Rayan Temara, responsable de divulgació i impacte de l’organització.

Temara respon a les nostres preguntes després de participar com a ponent a la jornada No m’ho trago: Construïm espais de confiança mediàtica i destaca com hi ha un interès creixent a les escoles per incorporar mecanismes d’alfabetització mediàtica a les seves rutines acadèmiques.

PJA / Podries explicar com tracteu de portar l’AMI a les aules des de Lie Detectors?

RT / Coordinem periodistes perquè vagin a les classes i expliquin com funciona el periodisme, com es comproven els fets o com confiar en els teus instints quan s’està davant imatges o informació manipuladores. Aquests periodistes actuen com a experts que intenten portar l’alfabetització mediàtica a les classes, també perquè els professors vegin com un periodista aborda aquests mètodes davant dels nens.

Jornada 25O

PJA / Com reaccionen els alumnes?

RT / Després de les visites fem enquestes entre els alumnes i en veiem l’entusiasme. De vegades se sorprenen de com funciona el periodisme i de poder mantenir una conversa amb periodistes reals. És molt important poder tenir aquest contacte directe entre el periodista i els estudiants.

De vegades tota la informació que reben els estudiants prové de les xarxes socials, així que veiem que aquest contacte directe amb periodistes els produeix satisfacció. Nou de cada deu estudiants estan contents amb l’experiència.

PJA / I els professors?

RT / Els professors han de ser a les classes quan fem les visites. És molt important. Els periodistes aporten la seva experiència i material didàctic tant als estudiants com als professors.

L’interès dels docents és molt alt, perquè volen trobar la manera de fer front a la desinformació. Malgrat això, no solen tenir temps o incentius per fer-ho. Tampoc hi ha prou formació per a ells. Per això oferim formació per a professors a través de la xarxa europea eTwinning, de la que som socis col·laboradors i on participen més d’un milió de professors. Aquí donem eines bàsiques per abordar l’alfabetització mediàtica per frenar la desinformació entre l’alumnat.

PJA / A partir de la vostra experiència, com creieu que impacta la desigualtat en l’educació en aquests temes?

RT / A Lie Detectors un dels nostres principis fonamentals és que tothom tingui accés a l’alfabetització mediàtica, sense importar del context del qual provingui. Per això treballem en regions molt diferents, tant a zones rurals com a zones urbanes. Ningú està fora de perill quan està davant d’una desinformació al telèfon mòbil o a les xarxes socials, així que és molt important que tothom tingui accés a eines d’alfabetització mediàtica que li permetin comprovar els fets.

PJA / Com bregueu amb el fet que les xarxes socials, i no els mitjans tradicionals, siguin ja la principal font d’informació de les generacions joves?

RT / La informació, al capdavall, continua sent informació. Sigui a les xarxes socials o en un diari en paper. Tant si és falsa com si és certa o si té matisos continua sent informació sobre la qual pots pensar críticament. Hem vist també que els professors no tenen els mateixos hàbits informacionals que els estudiants. Així que és important que tant professors com alumnes tinguin eines per poder afrontar la desinformació per ells mateixos, de manera autònoma.

PJA / El vostre projecte va arrencar ja fa sis anys. Quines lliçons traieu del vostre recorregut des de llavors?

RT / Ara estem presents a sis països: Bèlgica, Àustria, Alemanya, Suïssa, Polònia i Luxemburg. I volem continuar expandint-nos més a Europa Central i Europa de l’Est.

Des que van comença hem observat un interès cada cop més gran en l’alfabetització mediàtica, en saber com comprovar els fets. Perquè alhora la desinformació s’està difonent cada cop més. També tenim professors que ens han demanat participar del pla d’estudis any rere any. Així que l’interès hi és, la satisfacció també. M’agradaria convidar els professors que es continuïn formant i que siguin actors actius en aquest esforç per abordar la desinformació.

PJA / Quins consells, a partir de la vostra experiència a Lie Detectors, donaríeu a altres organitzacions que treballen a favor de l’AMI a les escoles?

RT / Cada lloc té realitats diferents. Però he tingut l’oportunitat de conèixer Verificat i la Fundació Bofill i les dues organitzacions estan fent una gran feina. Els consells serien que la col·laboració és clau i també la necessitat de diversificar les vies de finançament dels projectes. Jo diria que aquests dos punts són una bona recepta per poder créixer. Perquè volem créixer i poder oferir a tothom aquests materials didàctics d’alfabetització mediàtica.

Pots veure l'entrevista completa

Posts relacionats

Participa

    Accepto que es tractin les meves dades per atendre la sol·licitud d'informació*Accepto que es tractin les meves dades per rebre el butlletí (opcional)

    Missatge enviat correctament.
    Hem enviat una còpia al correu electrònic que ens has facilitat
    Et respondrem tant aviat com sigui possible