Article

Programa social per a una nova generació de creadors i creadores de solucions

FRANCISCA LABRIN / Responsable del programa Jóvenes Programadores

Joves Programadors (JP), es una iniciativa BiblioRedes, aquest és un programa social del Servei Nacional del Patrimoni Cultural, del Ministeri de les Cultures, les Arts i el Patrimoni (Xile), que des del 2002 treballa per la democratització de l’accés a internet i el desenvolupament de competències TIC per a l’apoderament ciutadà .

El 2015, Biblioredes llança Joves Programadors, el braç e-learning de la formació TIC, amb l’objectiu d’apropar la programació informàtica a més persones, per tal de formar massa crítica al voltant de matèries com la tecnologia, la seva producció i consum.

Cal que tota la ciutadania sigui preparada per dedicar-se vocacionalment a la programació i les ciències de la computació? Probablement no,però el lliurament d’eines que permetin a les persones prendre millors decisions, de manera autònoma, respecte de les tecnologies amb què interactuen quotidianament, és part de l’apoderament ciutadà. Lliurar coneixement, cedir poder per a l’enfortiment de la democràcia i l’equitat és la visió de Biblioredes, a través de Joves Programadors.

Des del llançament de Joves Programats, més de 200 mil persones de totes les edats han iniciat processos d’ensenyament-aprenentatge de programació computacional, a diferents nivells i de forma completament gratuïta.

Certificat en joventut

Són prop de 30 cursos en línia que tenen com a únic requisit d’ingrés, el maneig de l’usuari d’internet i lectoescriptura en castellà. Així és com persones de totes edats poden acostar-se a la programació i diferents llenguatges de computació, i altres eines TIC com a intel·ligència artificial, internet de les coses, ciberseguretat, entre d’altres.

Els qui segueixen els cursos de Joves Programadors aconsegueixen, en finalitzar cada curs, la certificació Biblioredes i del Consorci Xarxa d’Educació a Distància (CREEU). El diploma dóna compte del curs i nivell desenvolupat, la qualificació d’aprovació i la certificació de ser un/a Jove Programador/a sense importar ledat.

Testimonis del programa Joves Programadors, impulsat por Biblioredes a Xile

De vegades entrem per la finestra

El 2015, Joves Programadors va obtenir el primer lloc del Premi d’Innovació en Educació Científica a la categoria TIC, premi lliurat per la Fundació Ciència Jove i UNESCO.

La importància del reconeixement és que al moment de la implementació de Joves Programadors,la programació encara no estava incorporada al currículum formal xilè, per això, des de la mateixa iniciativa es van dissenyar nous cursos dirigits especialment a docents. Aquests continguts específics estan orientats al maneig metodològic dels cursos JP, com a eines b-learning des de l’aula convencional.

L’objectiu? Aixecar la programació a les aules des d’un nou lloc, transformant també la manera d’aprendre i ensenyar ciències de la computació.

Aquesta entrada “per la finestra” a les aules (extracurricular) va ser possible gràcies a la plataforma tecnològica habilitada al llarg dels anys pel Ministeri d’Educació. Això, en termes de connectivitat i entrega de dispositius (fixos i mòbils) a les escoles, i directe a l’estudiantat.

Sortida a la pissarra (o la tauleta)

La pandèmia va mostrar el més actualitzat i també cru diagnòstic quant a equitat digital (no només a Xile), i el llarg camí per recórrer, però també va demostrar que tots els esforços ja realitzats feien la diferència en l’exercici democràtic i equitatiu de drets, davant d’una situació tant tràgica. I drets tan bàsics com el d’accés a l’educació, valien la pena continuar amb els esforços públics i privats.

Això explicaria la quantitat immensa d’estudiants que van ingressar a Joves Programadors (prop de 80 mil), a inicis de l’emergència sanitària del COVID, el 2020, i que efectivament es van poder certificar en algun llenguatge de programació. Senzillament, perquè estava assegurat l’accés equitatiu a la tecnologia educativa, continguts digitals de qualitat i múltiples oportunitats d’aprenentatge per satisfer les diverses necessitats de totes i tots els estudiants.

Concretament

Quan parlem de JP, parlem d’una proposta que permet a totes les persones accedir de manera equitativa a formació de qualitat, disponible en forma virtual (moodle), de manera gratuïta, i amb un fort lineament comunicacional de caràcter cooperatiu, inclusiu, integral i flexible.

La malla de cursos s’amplia constantment, van iniciar amb 8 i ja són prop de 30. Les incorporacions de nous cursos, estan basades en noves tendències, però també atenent les necessitats expressades per les i els estudiants, al final de cada versió anual. A això es deu la gran varietat temàtica, anant des de Scratch a Python, passant per PHP, App Inventor, i altres cursos generals que aborden la intel·ligència artificial, la història de les dones a la programació, etc.

Finalment, cal assenyalar que JP és executat no només des de Xile, hi ha moltes persones que segueixen els cursos des de gairebé tota Amèrica llatina i el Carib i també des d’Espanya.

Posts relacionats

Participa

    Accepto que es tractin les meves dades per atendre la sol·licitud d'informació*Accepto que es tractin les meves dades per rebre el butlletí (opcional)

    Missatge enviat correctament.
    Hem enviat una còpia al correu electrònic que ens has facilitat
    Et respondrem tant aviat com sigui possible
    ';