De vegades entrem per la finestra
El 2015, Joves Programadors va obtenir el primer lloc del Premi d’Innovació en Educació Científica a la categoria TIC, premi lliurat per la Fundació Ciència Jove i UNESCO.
La importància del reconeixement és que al moment de la implementació de Joves Programadors,la programació encara no estava incorporada al currículum formal xilè, per això, des de la mateixa iniciativa es van dissenyar nous cursos dirigits especialment a docents. Aquests continguts específics estan orientats al maneig metodològic dels cursos JP, com a eines b-learning des de l’aula convencional.
L’objectiu? Aixecar la programació a les aules des d’un nou lloc, transformant també la manera d’aprendre i ensenyar ciències de la computació.
Aquesta entrada “per la finestra” a les aules (extracurricular) va ser possible gràcies a la plataforma tecnològica habilitada al llarg dels anys pel Ministeri d’Educació. Això, en termes de connectivitat i entrega de dispositius (fixos i mòbils) a les escoles, i directe a l’estudiantat.
Sortida a la pissarra (o la tauleta)
La pandèmia va mostrar el més actualitzat i també cru diagnòstic quant a equitat digital (no només a Xile), i el llarg camí per recórrer, però també va demostrar que tots els esforços ja realitzats feien la diferència en l’exercici democràtic i equitatiu de drets, davant d’una situació tant tràgica. I drets tan bàsics com el d’accés a l’educació, valien la pena continuar amb els esforços públics i privats.
Això explicaria la quantitat immensa d’estudiants que van ingressar a Joves Programadors (prop de 80 mil), a inicis de l’emergència sanitària del COVID, el 2020, i que efectivament es van poder certificar en algun llenguatge de programació. Senzillament, perquè estava assegurat l’accés equitatiu a la tecnologia educativa, continguts digitals de qualitat i múltiples oportunitats d’aprenentatge per satisfer les diverses necessitats de totes i tots els estudiants.
Concretament
Quan parlem de JP, parlem d’una proposta que permet a totes les persones accedir de manera equitativa a formació de qualitat, disponible en forma virtual (moodle), de manera gratuïta, i amb un fort lineament comunicacional de caràcter cooperatiu, inclusiu, integral i flexible.
La malla de cursos s’amplia constantment, van iniciar amb 8 i ja són prop de 30. Les incorporacions de nous cursos, estan basades en noves tendències, però també atenent les necessitats expressades per les i els estudiants, al final de cada versió anual. A això es deu la gran varietat temàtica, anant des de Scratch a Python, passant per PHP, App Inventor, i altres cursos generals que aborden la intel·ligència artificial, la història de les dones a la programació, etc.
Finalment, cal assenyalar que JP és executat no només des de Xile, hi ha moltes persones que segueixen els cursos des de gairebé tota Amèrica llatina i el Carib i també des d’Espanya.