Article

Manifest pel pacte social de valors i bones pràctiques digitals

ALBERT JOHÉ I MARTÍ / Comissió de Digitalització de l’Escola Castellum de Sant Julià de Ramis

Des de l’antiguitat, les famílies i les societats s’han regit per un seguit de normes socials i valors pactats que han provocat que la manera d’actuar dels éssers humans, en gairebé la majoria de les situacions, sigui clar i acceptat per la resta.

Aquestes normes, s’han anat passant de generació en generació, l’estat les impulsa i han anat patint variacions segons hem anat evolucionant. Tot i
això, sigui com sigui, en gairebé la majoria de les situacions o espais on ens movem els ciutadans d’un país, tenim molt clar com hem d’actuar, què està bé o no està bé, què ens va bé o no ens va bé i què és favorable o no per la societat en general.

Fa molts anys, que hem anat treballant aquestes friccions i comportaments socials i els hem definit i estandarditzat fins a arribar al punt de saber, sense esforç, que quan s’entra en un lloc, cal saludar, que si algú et fa un favor cal dir gràcies i que si t’enganxen copiant als exàmens no aprovaràs. Tot això ho hem aconseguit marcant des de tots els estaments de la societat el mateix criteri o similar, els mateixos valors i amb els anys, la societat se n’ha anat impregnant. A l’escola, a casa, al barri, al poble, al país, etc. Avui en dia, fins i tot hem posat més èmfasi en el fet que l’escola sigui un referent en la socialització dels infants i en l’ensenyament d’aquestes normes i protocols socials.

Ara bé, què passa quan entres en una videoconferència, has de saludar, o quan busques informació, en fas prou amb un vídeo? O simplement si et toca comprar o cercar, és correcta la informació?

Durant els últims milers d’anys, l’evolució ha estat lenta i nosaltres ens hem anat adaptant. Amb l’arribada de la tecnologia i la increïble evolució
superaccelerada que està seguint, ens estem quedant enrere. La negociació i prospecció social no és prou sòlida ni ràpida per adoptar un criteri vàlid que ens permeti a tots fer ús de la tecnologia i de les interaccions tecnològiques amb facilitat i seguretat. El coneixement dels efectes d’aquestes eines sobre els nostres cervells i mode de vida tampoc són coneguts i anem avançant com conillets d’índies per aquesta primera fase de l’ús del nou foc, possiblement cremant-nos a cada passa que fem.

Veient tot això, un grup de famílies amb interès per aquestes temàtiques hem decidit crear la comissió de digitalització. Volem aportar el nostre granet de sorra començant a treballar i marcar un ordre o criteri amb un abast petit delimitat pel nostre context, la nostra escola i les famílies que hi portem els fills. La comissió que hem acabat de crear té una funció senzilla i complexa a l’hora: Volem determinar, pactar i impulsar conjuntament, amb l’escola i la resta de famílies, uns valors i maneres d’actuar, amb relació als aparells electrònics, que ens permetin, a tots, enfocar la digitalització cap a la mateixa direcció. Si més no, que puguem saber quina és manera d’usar-les que considerem, entre tots, més adient el nostre subgrup social de l’escola.

Volem determinar, pactar i impulsar conjuntament, amb l’escola i la resta de famílies, uns valors i maneres d’actuar, amb relació als aparells electrònics, que ens permetin, a tots, enfocar la digitalització cap a la mateixa direcció. Si més no, que puguem saber quina és manera d’usar-les que considerem, entre tots, més adient el nostre subgrup social de l’escola.

En segon lloc, no volem que s’apliqui una digitalització a l’escola i a casa sense una orientació i una base sòlida que demostri la seva validesa i correctesa. Sobretot tot quan és el mateix departament d’educació que obliga a l’aprenentatge de la tecnologia i no disposa d’uns plans verificats d’implantació, deixant-ho tot en mans de mentors digitals i del propi professorat. No volem que els nostres fills siguin la prova i error d’aquest inici tecnològic, i per això volem ser part activa i un reforç al professorat a l’hora d’escollir eines assessorant-nos per utilitzar les més favorables possibles i reduir al mínim les proves amb els nostres fills, determinar quina manera s’han d’utilitzar els portàtils o tauletes tant a l’escola com a casa marcant horaris, metodologies, eines, etc. Som conscients que estem al principi d’aquesta nova època i sabem que la unió fa la força. Entre tots trobarem millors solucions si treballem amb un objectiu comú, compartint coneixements i seguint un procediment i una implantació amb un reforç científic reconegut.

I, en tercer lloc, som coneixedors que moltes famílies no podem ser model d’ús de tecnologia pels nostres fills. Alguns no coneixem què s’hi pot fer, altres ni sabem que nosaltres mateixos estem enganxats al whatsapp i altres simplement no en volen saber res. Per això creiem convenient assessorar-nos i formar a totes les famílies sobre com utilitzar aquestes eines i què hi podem fer. Fer visibles les parts negatives que estan amagades i que sovint també ens afecten a nosaltres i mostrar com reorientar-les per fer-les productives, creatives i una eina que impulsi els nostres fills i a nosaltres mateixos a un futur millor. Volem acompanyar les famílies perquè puguin, almenys seguir als seus fills en aquests moments de canvi amb el màxim de coneixement i suport de la comunitat. Cal que tots siguem coneixedors de com gestionar la tecnologia, quines eines podem trobar-hi, i quins són els millors patrons o models d’ús segons les diferents edats. Volem també ajudar les famílies a detectar mals funcionaments o comportaments poc cívics que poden patir o provocar els seus fills a ells, a altres infants o a altres persones desconegudes.

Volem conèixer i informar-nos de tota la recerca que vagi sortint en aquest àmbit per acompanyar els nostres fills i la resta de famílies en aquesta aventura que ens ha tocat viure i amb el màxim coneixement i qualitat perquè usem les eines que tenim i que evolucionen amb nosaltres amb un objectiu d’aprenentatge i creació i no per deprimir-nos, angoixar-nos o per crear-nos addicció.
Aquesta comissió s’ha creat, en definitiva, per fer conscients a moltes famílies de les virtuts i usos que ens aporta la tecnologia i també de les mancances i problemàtiques que té. I que tot va lligat a l’ús i criteri com s’utilitzen. Volem acompanyar a tota la nostra comunitat i a nosaltres mateixos per impulsar a aquest moviment i entre tots determinar unes normes socials que ens permetin assegurar que seguint-les, el nostre futur i el dels nostres fills i filles serà pròsper i segur.

Posts relacionats

Participa

    Accepto que es tractin les meves dades per atendre la sol·licitud d'informació*Accepto que es tractin les meves dades per rebre el butlletí (opcional)

    Missatge enviat correctament.
    Hem enviat una còpia al correu electrònic que ens has facilitat
    Et respondrem tant aviat com sigui possible
    ';