Oportunidades y experiencia
Existeixen diverses iniciatives que Melissa i el seu equip estan duent a terme amb l’objectiu de millorar la qualitat de les biblioteques escolars, fer que siguin més accessibles i promoure l’equitat, entre les quals destaquen:
1. Teacher to Librarian (T2L) Second Certificate Initiative
Es tracta d’una iniciativa que va començar en 2019 per a formar bibliotecaris escolars, desitjant aportar major valor a l’oferta formativa vigent (formada per programes de certificació i un màster).
T2L és un programa que crea una comunitat d’aprenentatge entre bibliotecaris on reben acompanyament tant quan s’estan formant com quan ja s’han graduat. El seu objectiu principal és formar a bibliotecaris escolars especialitzats en coneixement pedagògic i que aquests mateixos generin una xarxa de coneixement i col·laboració per a millorar les biblioteques escolars. En aquest context, es crea una xarxa de bibliotecaris escolars referents i un servei d’assistència a l’hora d’implementar nous programes o accions a les biblioteques escolars.
2. Digital Library
Durant la pandèmia, Melissa i el seu equip van veure la necessitat de crear una biblioteca digital a través de la qual l’alumnat pogués accedir als llibres en tot moment i des de qualsevol lloc. Per a això, van crear una aliança amb SORA per a generar una plataforma específica que donés servei a l’alumnat de les escoles públiques. Ara mateix, la plataforma compta amb 9648 llibres i amb 6.6 milions en circulació. L’objectiu és aconseguir que tots els centres i alumnes estiguin en la plataforma i puguin gaudir d’ella.
Per a utilitzar el servei no es necessita accés a internet, ja que l’alumnat pot descarregar els llibres en el col·legi i llegir-los des de la seva llar. Aquesta proposta afavoreix la inclusió a través d’una àmplia oferta lingüística, donant a l’alumnat l’oportunitat d’accedir a múltiples recursos en la seva llengua materna.
3- Cooperative Collection
Aquesta iniciativa té com a objectiu compartir recursos entre biblioteques escolars de manera més eficaç i efectiva. S’ha posat el focus en els coneixements i experiències dels i les bibliotecaris, ja que ells són els qui coneixen millor les necessitats de la seva comunitat educativa, en lloc d’adquirir recursos estandarditzats.
La iniciativa també busca facilitar l’intercanvi de col·leccions, llibres i recursos entre les biblioteques escolars, aprofitant que molts d’ells s’han digitalitzat. Això permet un accés més senzill a diferents col·leccions i oferir una major varietat de recursos a l’alumnat, sense limitar-se a les etapes educatives específiques de cada centre.
El canvi d’enfocament radica a generar recursos que puguin ser d’interès per a l’alumnat i professorat, des de l’etapa d’educació infantil fins a batxillerat, independentment de les etapes educatives que ofereixi cada centre. D’aquesta manera, es busca satisfer les necessitats i preferències de la comunitat educativa en el seu conjunt.
4- Formació entre bibliotecaris
El Sistema de Biblioteques Escolars de la Ciutat de Nova York promou moltes iniciatives (conferències, cursos de formació, newsletters o publicació d’articles, entre altres) perquè els professionals de les biblioteques escolars comparteixin els seus coneixements, es formin i es generi aprenentatges conjunts. A més, també es realitzen accions per a difondre les pràctiques reeixides.
A més, el Sistema de Biblioteques Escolars de la Ciutat de Nova York ha reescrit el currículum de la titulació de bibliotecaris escolar i creat un marc comú per a poder formar a nous professionals, especificant les competències en cada etapa educativa i els indicadors de competència digital.
5 – Look Sharp
Look Sharp (iniciativa que va partir de la Universitat de Ithaca, NY), és un repositori de lliçons sobre l’anàlisi dels mitjans de comunicació i el pensament crític. Té com a objectiu analitzar el món que ens envolta, per a ser capaços de desenvolupar una mirada crítica fonamentada.