Article

L’arbreda dels llibres: un projecte de biblioteca escolar en un centre de secundària

MERCEDES ANDRÉS LÓPEZ I MARÍA IBEAS ROLLÁN / Docents de l’IES Conde Diego Porcelos i Coordinadores del projecte de biblioteca i pla de lectura del centre

Així com en un bosc cada organisme creix únic i diferent, però tots necessaris i imprescindibles per al conjunt, una comunitat educativa ha de fomentar els potencials individuals i vertebrar-los entorn d’una identitat. Entenem que les biblioteques escolars han de viure’s com un lloc segur, que fomenti el nostre creixement fent que floreixin les nostres peculiaritats i que la creativitat doni els seus fruits. Amb el nostre projecte hem volgut sembrar, regar, cuidar les llavors amb respecte i veure-les créixer feliços i segures, emprant la millor eina amb la qual podem comptar: la paraula, que representa creació, expressió, sentiment, cerca, identitat, imaginació, emoció.

Hem concebut la biblioteca escolar com aquesta arbreda des de la qual estendre les arrels, analògiques i digitals, per la resta dels espais del centre.

Reunint diferents propostes actives en l’institut, hem volgut desdibuixar els límits: que l’àmbit d’influència de la biblioteca s’estengui fora del seu espai físic i que l’entorn natural entri en el centre, ajustant diferents interessos i fent de la biblioteca escolar un lloc de referència per a tots.

Les llavors: els inicis 

Hem de sembrar la llavor de tot, perquè la ment de l’alumne és similar a un sòl fèrtil disposat a acollir el que més endavant germinarà en forma de cultura.

María Montessori

L’IES Conde Diego Porcelos, és un institut públic amb un total de 875 alumnes situat a Burgos. L’origen de la biblioteca es remunta als anys de fundació del centre, per la qual cosa es conserven fons antics i valuosos. Sense ignorar la importància d’aquest material, entenem que una biblioteca escolar ha d’estar en constant actualització. Fins ara, la biblioteca s’havia convertit en un espai que acumulava funcions d’allò més diverses i no sempre vinculat al foment de la lectura: a més d’acollir els fons bibliogràfics del centre, era utilitzada com a lloc al qual acudien els alumnes que puntualment no podien ser a la seva aula, punt de realització d’exàmens, reunions, etc. En entendre que l’objectiu essencial d’una biblioteca escolar no és convertir-se en un simple espai multifuncional, ens vam proposar transformar la biblioteca en un dels eixos que vertebra la vida educativa i cultural. Creiem que, per a aconseguir aquest objectiu, els estudiants han de sentir-se part activa d’aquest. I per a això, regarem aquesta incipient llavor amb l’aigua que ens proporcionen diferents fonts.

L’aigua: línies d’actuació 

Com l’aigua als camps, és necessària l’educació als nostres enteniments. 

Benito Pérez Galdós

  • Espais: la nostra biblioteca és un espai massa petit per a les dimensions del centre. Però d’aquesta limitació hem fet una fortalesa: La biblioteca ha hagut de transcendir més enllà de les seves parets. Per això, una de les línies d’actuació és el que hem denominat Conquestes: consisteix a ocupar diferents espais del centre. Així, s’ha adaptat un dels patis interiors i s’ha creat un lloc de lectura, conversa i intercanvi d’idees per als alumnes que desitgin fer ús d’ell. També s’han habilitat una de les zones de l’entrada del centre i d’entrada a la biblioteca, amb el disseny d’un mobiliari atractiu per a aquest fi. En aquesta intervenció, a més, s’ha donat especial importància als conceptes de reutilització i reciclatge, aprofitant materials del centre. 
  • Fons: la biblioteca ha d’adquirir materials que despertin l’interès de l’alumnat i que tingui en compte l’existència de nous suports. S’han de tenir presents les possibilitats que proporciona la ficció digital i altres formats: jocs de taula, videojocs, còmics i àlbums il·lustrats han d’entrar en les nostres prestatgeries. També creiem que és clau que els alumnes de procedència estrangera puguin trobar obres en la seva llengua materna dins de la biblioteca. Igualment, treballant per la inclusió és important la presència d’obres adaptades al format de lectura fàcil, que ofereixi temes adequats als interessos de l’alumnat i assequible a la seva competència lectora en la seva forma. Finalment, continuarem donant suport a la igualtat efectiva entre homes i dones adquirint i proposant obres de veus femenines i temàtica relacionada amb la igualtat.
  • Foment a la lectura: creació del grup Viu, somia, llegeix: aquesta és una de les iniciatives en les quals la presència de l’alumnat és imprescindible. Voluntàriament, nois i noies del centre i de diferents edats proposen, realitzen i participen d’activitats vinculades al foment de la lectura, de maneres tradicionals i incloent també el desenvolupament i aprenentatge de noves eines com l’edició d’àudio, vídeo, etc. Així, s’han dut a terme: gimcanes, pòdcasts, club de còmic, redacció de relats d’escriptura creativa, club de videojocs, clubs de lectura, creació del logotip de la biblioteca, repte i passaport lector, servei de guàrdies lectores, organització de concursos literaris, etc. 
  • Formació: és imprescindible que tant alumnat com professorat mantingui una formació contínua que doni resposta actualitzada a aquestes necessitats. Per això, hem realitzat tallers d’il·lustració, ficció digital, escriptura creativa, alfabetització mediàtica i informacional.
  • Presència en les xarxes: Instagram i TikTok han fomentat la conversa entre biblioteca, alumnat i famílies. Han resultat eines molt eficaces per a la comunicació amb els codis més utilitzats pels alumnes i donar a conèixer les propostes fetes. 
  • Aula CLAS: el nostre centre compta amb un programa d’inclusió per a alumnes amb necessitats específiques: Suport CLAS (Comunicació, Llenguatge, Autonomia i Socialització). Ajustant els interessos d’aquest projecte amb les línies de treball relacionades amb la metodologia d’aprenentatge servei, aquest alumnat col·labora en les labors de gestió de la biblioteca. D’aquesta manera, fomentem la seva autonomia, el seu potencial, autoestima i inclusió. 
  • Creació d’una xarxa de comunicació amb institucions de la ciutat: hem iniciat una interacció amb referents culturals de la ciutat com les biblioteques municipals, el Centre d’Arts Escèniques de Burgos etc.

Els fruits: conclusions

Si sabés que el món s’acaba demà, jo, avui encara, plantaria un arbre.

Martin Luther King

Durant aquests anys, seguint aquesta línia de treball, hem observat una excel·lent recepció de l’alumnat, que col·labora activament en la conversió de la biblioteca en un espai segur, creatiu, conciliador i en definitiva amable. 

El pas per l’institut pot resultar a vegades complex per a alguns alumnes. La biblioteca, com a cor del centre educatiu, ha acollit a aquests estudiants, que han trobat en ella un lloc de refugi i socialització. 

L’escola pública ha de donar resposta a les diferents inquietuds de l’alumnat, abraçant les diferències i fomentant el respecte i desenvolupament personal. Més de seixanta alumnes participen en aquest projecte fent el nostre bosc cada vegada més gran.

Posts relacionats

Participa

    Accepto que es tractin les meves dades per atendre la sol·licitud d'informació*Accepto que es tractin les meves dades per rebre el butlletí (opcional)

    Missatge enviat correctament.
    Hem enviat una còpia al correu electrònic que ens has facilitat
    Et respondrem tant aviat com sigui possible
    ';