Article

La Cultura Maker: ¿Una oportunidad para todxs?

NANCY OTERO / CEO Founder Kitco

Per als humans fer artefactes és tan natural com respirar. Hi ha una història de 3.3 milions d’anys comptada per l’artefacte més antic que coneixem fet per un homínid: La història humana.

No obstant això, la tendència educativa de les últimes dècades ha canviat a memoritzar contingut i processos, no a aprendre fent. Els resultats són: adults que no saben aplicar aquest contingut o processos en el seu dia a dia i milions d’estudiants desmotivats que no veuen el benefici de l’educació.

La cultura maker en l’educació, el fer projectes, ha sorgit com una manera de tornar a fer i aprendre fent. No són idees noves, però és una nova manera d’implementar-les. Escoles a tot el món han obert salons amb impressores 3D, electrònics o robots. Entre FabLearn, Maker ED  i FabLab s’han entrenat a més de 55,000 mestres a nivell mundial. Milions d’estudiants han jugat amb Leds o dissenyat alguna cosa en Tinkercad i Scratch. Quins són els beneficis?, Són els mateixos beneficis per a todxs?, Com es dissenya l’experiència educativa perquè sigui per a todxs?

Sempre m’ha interessat l’aprenentatge i des de fa 10 anys he dedicat el meu temps a entendre i implementar l’aprendre fent. Quan era part del Transformative Learning Technology Lab (TLTL), a Stanford University (ara el TLTL es va moure a Columbia University), vaig investigar la implementació d’aquesta manera d’aprendre.

La meva pregunta era si aquesta experiència funcionaria tan bé com ho feia en Silicon Valle […] com amb una població desatesa (sense accés, o amb accés molt limitat a recursos d’educació, salut, transport i habitatge) i participants aleatoris.

Amb l’ajuda de la meva co-fundadora Gabriela Calderon, muntem un pilot d’aquest programa a la Ciutat de Mèxic, amb participants de zones desateses convidats aleatòriament. Els nostres aliats van ser: Stanford University, una universitat privada Mexicana anomenada el Tecnològic de Monterrey i la preparatòria pública d’una zona desatesa anomenada Batxiller de Cuajimalpa. Stanford ens va donar suport amb el material de robòtica, el Tec de Monterrey amb les instal·lacions que van incloure: una màquina 3D, una talladora làser i un grup d’estudiants universitaris que entrenem perquè correguessin el programa a canvi d’usar aquesta experiència per a satisfer el seu requisit de servei social. La preparatòria Batxiller de Cuajimalpa ens va donar suport en proporcionar-nos el rang de nombres de matrícules que usem per a fer la selecció aleatòria i ens va ajudar a convidar a lxs estudiants seleccionats i als seus familiars perquè els expliquéssim el programa. El director de la preparatòria els va demanar a lxs estudiants assistir els dos primers dies al programa i si volien continuar després d’aquests dies era decisió de ellxs. 

Nosaltres financem el primer programa, els diners es va gastar en un transport que passava pels estudiants a la seva preparatòria després de classes i en un subsidi per al seu menjar en la cafeteria del Tec de Monterrey. El programa va ser un èxit, les invencions delxs participants van ser molt enginyoses i tecnològicament sofisticades (veure vídeo) i només vam tenir una deserció. La tenacitat de la resta per a participar en el programa per quatre hores de dilluns a divendres després de classes per quatre setmanes va demostrar que encara estudiants que no els interessava programes com aquest, en experimentar-ho els pot enganxar i ho poden acabar encara quan sigui llarg i intens (80 hores en 4 setmanes). La recerca feta com a part del TLTL es va realitzar a través d’entrevistes en vídeo amb lxs participants. Mesurem: la consciència i autoeficàcia tecnològica dels participants, especialment pel que fa a les seves habilitats d’invenció, destreses tecnològiques i les seves opcions de carrera. Aquest és un paràgraf d’un paper que escrivim amb Prof. Paulo Blikstein.

Aquests programes canvien com es perceben lxs joves a ellxs mismxs, el valor li donen a saber i el que poden aconseguir amb les seves carreres.

“Molts estudiants van expressar que després del programa entenen “com funcionen les coses” o “com es fan les coses”, que ara veuen alguna cosa i pensen “això funciona amb alguna cosa que sé que és”. Trobem un grup de comentaris dels participants sobre com després del programa senten que poden construir idees noves o algunes que havien tingut en el passat.  Uns altres van esmentar coses com “No vaig pensar que podria fer-ho, però ara crec que puc”, un altre tipus de comentaris en aquest grup van ser sobre el difícil que pensaven que era aprendre el material i com el perceben ara. També eren comuns comentaris com “al principi no m’agradava, fins que vaig començar a practicar i ara m’adono que m’estic tornant bo”.

Després d’aquest pilot, Gabriela i jo co-fundem FabLabMex i durant els cinc anys que implementem els programes amb participants de zones desateses, convidats aleatòriament, sempre vam tenir aquests mateixos resultats.  Vaig aprendre que programes com aquest so per a todxs, encara per als qui no els agrada la tecnologia o fer projectes, perquè se’ls dona espai als participants perquè trobin la seva veu, aprenen a col·laborar, a veure el món mal·leable, a entendre com estan dissenyades les coses i per a què serveix aprendre. Vaig entendre que aquests programes canvien com es perceben els joves a ellxs mateixs, el valor li donen a saber i el que poden aconseguir amb les seves carreres. I em vaig adonar que implementar aquests programes no és gens fàcil, però els beneficis són moltíssims. Aquests programes generen oportunitats educatives de qualitat perquè:

  1. Generen una necessitat real per a aprendre.
  2. Donen significat al fet d’aprendre.
  3. Motiven a l’estudiant.
  4. Fan que les idees, la tecnologia i el coneixement siguin de lxs estudiants no de les persones que van construir un currículum.
  5. Promouen experiències que d’una altra manera no tindrien aquestes poblacions i sense les quals és impossible imaginar-se com a creadors de la narrativa que es dissenya en el seu entorn.
  6. Els mostra el que poden crear, els problemes que poden resoldre i el potencial que tenen

Testimonis d’algunes de les participants en el FabLab@School Mèxic.

La meva següent pregunta era com integrar aquestes experiències a les escoles que necessiten empoderar als seus estudiants i motivar-los? Vaig tenir l’oportunitat de descobrir la resposta en el Beam Center, NYC. El Beam Center és un lloc màgic on niñxs i joves construïen col·laborativament calidoscopios de 12 metros i pots motoritzats per una roda de hàmster. Em va intrigar molt la idea de crear programes on el resultat anessin projectes públics, multidisciplinaris, grans, i que només es poguessin produir en equip.

Vaig crear un programa de desenvolupament professional perquè mestres d’escoles amb poblacions desateses usaran la creació d’aquesta mena de projectes: col·laboratius, grans, públics,  semi-oberts i amb tecnologia per a aprofundir en els temes que ensenyaven. Després de quatre iteracions i moltíssim esforç, aconseguim crear un desenvolupament professional que es pot implementar en escoles públiques i que ha ajudat a centenars de mestres a implementar projectes que ressalten el potencial de més de 10,000 estudiants.

Alguns dels obstacles van ser:

  1. Poca oferta en desenvolupament professional que ajudi a *lxs *maestrxs a implementar projectes amb els seus estudiants, o que els ajudi a utilitzar tecnologia amb finalitats creatius  a les seves aules.
  2. Poc suport en la part administrativa de l’escola per a iterar en aquesta nova manera d’ensenyar.
  3. Cap reconeixement acadèmic formalitzat que doni valor administratiu a l’aprenentatge reeixit en els projectes (eportfolios, transcript d’aquestes habilitats, etc).
  4. Cap temps extra perquè lxs mestres poguessin planejar els projectes.
  5. Poca organització administrativa per a coordinar col·laboració entre mestres.
  6. Falta de fons en materials.

El que funciona:

  1. Tenir almenys quatre mestres en cases escola que vulguin generar capacitat per a aprendre per projectes.
  2. Crear un pla a cinc anys per escola amb eixos administratius, acadèmics, estudiantils, i comunitaris.
  3. Amplificar el que ja saben fer els mestres: teixir, treballar en fusta, coure, etc.
  4. Amplificar el que ja saben fer els estudiants i la seva comunitat.
  5. Resoldre els obstacles abans descrits.

Hem tingut molts projectes boníssims (veure vídeo) i molts estudiants que van sobresortir a nivell nacional. La nostra participant Sofia, una migrant que va participar en el nostre programa d’astronomia i va construir juntament amb altres estudiants un dom geodèsic on es mapean les estrelles, va ser convidada a la nit d’astronomia a la Casa Blanca i va ajudar el President Barak Obama a utilitzar un telescopi. Sofia ara està acabant els seus estudis universitaris.

Posts relacionats

Participa

    Accepto que es tractin les meves dades per atendre la sol·licitud d'informació*Accepto que es tractin les meves dades per rebre el butlletí (opcional)

    Missatge enviat correctament.
    Hem enviat una còpia al correu electrònic que ens has facilitat
    Et respondrem tant aviat com sigui possible
    ';