Article

Fent xarxa entre espais maker i escoles: un moviment per l’equitat i la inclusió en l’aprenentatge de la programació

MARIA SEOANE/ Cofundador de Sistema THEAD – Alfabetització digital per canviar el món

ROGER OLIVELLA / Cofundador de Sistema THEAD – Alfabetització digital per canviar el món

La tecnologia digital no és bona ni dolenta, però tampoc neutral – Manuel Castells.

Scratch Jr Tactile day, o la celebració d’un projecte que vol crear una xarxa de centres educatius que vulguin incloure el pensament computacional de manera inclusiva.  En aquest article, en Roger Olivella i la Maria Seoane, de SISTEMA THEAD, reflexionen sobre l’accessibilitat, en clau d’equitat digital, i de la seva iniciativa pionera al món, sorgida des del cooperativisme: el projecte Scratch Jr Tactile, que permet apropar el pensament computacional i la programació a qualsevol infant.

A la cruïlla de l’era digital, la tecnologia ha traçat un camí d’innovació i transformació que ha redefinit la manera com interactuem, comuniquem i construïm coneixement. Tot i això, a mesura que ens aventurem per aquest nou territori digital, és crucial reconèixer que no tots els viatgers tenen les mateixes eines ni el mateix accés per recórrer aquest emocionant camí. Les bretxes digitals, aquestes esquerdes que separen els que naveguen amb destresa pels corrents digitals dels quals lluiten contra la marea de l’exclusió tecnològica, continuen sent una preocupació urgent en la nostra societat contemporània.

En un món on la tecnologia ha pujat al rang de moneda de canvi per a la inclusió social i l’accés a oportunitats, les disparitats en l’accés, l’ús i la comprensió tecnològica desperten inquietuds significatives. Aquestes diferències es manifesten en múltiples facetes: des de la capacitat de tenir un dispositiu connectat a internet fins a la competència per desenvolupar-se hàbilment al ciberespai. En aquest entorn digital, on la informació flueix com rius turbulents i les habilitats tecnològiques són fars que guien cap a l’èxit, és essencial qüestionar-nos: qui es beneficia dels corrents digitals i qui està destinat a ser arrossegat per la marea de la marginació tecnològica?

Com assenyala Manuel Castells, sociòleg i autor de La Sociedad Red, “la dimensió social de la revolució de la tecnologia de la informació sembla obligada a seguir la llei de la relació entre tecnologia i societat proposada fa temps per Melvin Kranzberg: ‘La tecnologia no és bona ni dolenta, ni tampoc neutral’. És en efecte, una força, probablement més que mai sota el paradigma tecnològic actual, que penetra al nucli de la vida i la ment… la tecnologia és part de la vida i, com a tal, té un caràcter social i polític”.

La tecnologia ha pujat al rang de moneda de canvi per a la inclusió social i l’accés a oportunitats, les disparitats en l’accés, l’ús i la comprensió tecnològica desperten inquietuds significatives. […] Qui es beneficia dels corrents digitals i qui està destinat a ser arrossegat per la marea de la marginació tecnològica?

Aquesta perspectiva subratlla que la tecnologia, per si sola, no garanteix la igualtat ni l’equitat. Més aviat, el seu impacte a la societat depèn de com s’implementa i es comparteix. La bretxa digital és un reflex clar i de vegades dolorós de les desigualtats existents a la nostra societat a l’era digital. És un recordatori constant que, malgrat els avenços tecnològics que prometen connectar a la humanitat, n’hi ha que estan sent deixats enrere en aquest viatge cap al digital.

La divisió entre els que tenen accés i habilitats tecnològiques i els que no va més enllà de simples números i estadístiques. És una realitat que afecta les oportunitats, l’educació, l’ocupació i la participació ciutadana. Cada cop que ens trobem amb algú que lluita per accedir a internet o se sent aclaparat per les eines digitals, estem enfrontant la bretxa digital en carn viva.

Aquesta reflexió ens recorda que la inclusió no ha de ser una ocurrència tardana, sinó un principi fonamental en el disseny i la implementació de tecnologies. És una crida a governs, empreses i a la societat en general per col·laborar en la creació de solucions creatives i sostenibles que tractin les bretxes digitals de manera integral.

La bretxa digital és una crida urgent a l’acció. Ens desafia a repensar com estem construint la nostra societat digital i a quin cost. Ens insta a considerar com podem assegurar-nos que la tecnologia no es converteixi en un factor més que ampliï les desigualtats, sinó en un pont cap a un futur més equitatiu i accessible per a tothom.

La inclusió no ha de ser una ocurriència tardana, sinó un principi fonamental en el disseny i la implementació de tecnologies.

Creativitat i programació sense pantallas per a tothom

De les habilitats digitals, segurament la més creativa i empoderadora és aprendre a crear els teus propis programes, jocs, històries animades, gadgets o inclús robots. I, en la línia d’algunes notícies recents, com la voluntat del govern de Suècia de limitar l’ús de les pantalles a l’aula, és més necessari que mai desenterrar la potencialitat de l’aprenentatge amb les mans, i l’aprenentatge social que ofereixen els recursos “desendollats”.

En el conjunt d’iniciatives promogudes per Sistema THEAD, destaca de manera significativa el projecte Scratch Jr Tactile. Aquesta proposta no sols ressalta la ferma dedicació de Sistema THEAD cap als seus objectius, sinó també posa de manifest el seu enfocament innovador i el seu compromís amb l’equitat digital i la inclusió.

Scratch Jr Tactile és una iniciativa que sorgeix amb el propòsit de portar l’aprenentatge creatiu de la tecnologia digital, com la programació informàtica i el pensament computacional, d’una manera única i accessible a nens i nenes en risc d’exclusió social, especialment aquells que enfronten desafiaments derivats de discapacitats o factors socioeconòmics.

El projecte Scratch Jr Tactile va néixer fa 3 anys amb l’aspiració de contribuir a transformar la coneguda plataforma de programació educativa i creativa, Scratch per fer-la més accessible i crear una mitjà d’interacció i d’aprenentatge tangible, físic, universal i sense pantalles. Scratch Jr Tactile permet a tots els infants, sense excepció, explorar la programació i la creativitat de manera tangible. Això s’ha aconseguit mitjançant l’ús d’eines innovadores i cada cop més esteses com són la impressió 3D i la fabricació digital, el disseny 3D, la creativitat i un gran esperit de col·laboració.

El desenvolupament d’aquesta iniciativa ha estat possible gràcies a una gran xarxa arrelada a Barcelona: una estreta col·laboració amb la Fundació Scratch de l’Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT), en conjunt amb la participació activa de diverses entitats pertanyents als sectors públic, privat, educatiu i del tercer sector de Catalunya. Les fronteres s’eixamplen, perquè la comunitat en línia no para de créixer i ja ha rebut visitants i usuaris de més de 77 països. Per això, el curs actual 2023-24 s’iniciarà una xarxa d’escoles, instituts i espais maker locals de Catalunya i el País Basc que fomentarà la solidaritat entre centres educatius, alumnat adolescent i alumnat d’educació infantil o escoles d’educació especial.

Dos alumnes de secundària estan palpant peces de l'Scratch Jr Tactile en una classe.

Scratch Jr Tactile és una iniciativa que sorgeix amb el propòsit de portar l’aprenentatge creatiu del pensament computacional especialment aquells que enfronten desafiaments derivats de discapacitats o factors socioeconòmics.

Les tres dimensions de Scratch Jr Tactile

Scratch Jr Tactile té un enfocament triple, ja que, en primer lloc, és un recurs tangible i inclusiu, que qualsevol persona pot descarregar-ne els dissenys i fabricar-se ella mateixa (per ús propi o per donació) o també crear nous dissenys 3D-2D creatius i compartir-los amb la comunitat

En segon lloc, és una comunitat global d’educadors entusiasmats per l’atenció a la diversitat i la digitalització a l’aula, que comparteixen recursos i dissenys en línia. 

I, en tercer lloc, és un projecte de sensibilització que busca conscienciar sobre la societat del futur que estem construint i la urgència de no deixar ningú enrere en el camí.

El disseny s’ha basat en un procés d’investigació amb nombroses entitats i escoles amb un objectiu central: assegurar la qualitat tant del recurs per a l’aprenentatge d’estudiants amb capacitats, orígens i contextos diversos. S’ha perseguit incessantment un Disseny Universal que arribi al màxim d’alumnat i no deixi ningú al marge.

Aquest projecte no només aborda la problemàtica de la bretxa digital, sinó que també promou la inclusió i la participació activa de nens i nenes que, altrament, podrien quedar exclosos del progrés tecnològic actual.

Us animem a unir-vos a la xarxa de centres educatius i espais maker per fer arribar Scratch Jr Tactile a tots els infants per una educació equitativa i sostenible. En un món on la tecnologia modela el futur, no volem oblidar que, en última instància, és la humanitat la que ha de guiar-ne la direcció.

Posts relacionats

Participa

    Accepto que es tractin les meves dades per atendre la sol·licitud d'informació*Accepto que es tractin les meves dades per rebre el butlletí (opcional)

    Missatge enviat correctament.
    Hem enviat una còpia al correu electrònic que ens has facilitat
    Et respondrem tant aviat com sigui possible
    ';