Article

Estratègies col·lectives que preserven la seguretat i el benestar infantil

El moment actual de digitalització educativa i de reflexió sobre com regular l’exposició dels infants, adolescents i joves a les pantalles ens porta a analitzar quines mesures s’han de tenir com a societat per la seva regulació. El Laboratori d’Equitat Digital porta el debat Amposta amb l’Exploratori: benestar digital, com promoure pràctiques que mantenen l’equilibri ideal entre tecnologia i benestar?

Coral Regí va obrir el debat sobre les pràctiques que mantenen l’equilibri ideal entre tecnologia i benestar, com un punt clau a l’hora de la construcció del benestar digital. Amb l’Alba Castellví, cofundadora de benestardigital.info, i en Ramón Arnó, fundador de www.lafamiliadigital.es, es va plantejar un espai focalitzat en els bons usos digitals a l’àmbit educatiu, i també en els entorns de lleure i el rol clau que tenen les famílies com a garants de la seguretat, acompanyament i guiatge dels infants en aquesta tasca de preservació del seu benestar.

Consulta el díptic informatiu on podràs trobar recursos de tota mena vinculats al Benestar Digital.

Com ser conscients de les estratègies comercials darrere els continguts

Coral Regí va posar en context la preocupant situació d’exposició dels infants, adolescents i joves als mòbils i a les xarxes socials reconeixent que existeixen estratègies comercials de les empreses de telefonia i xarxes. L’antropòloga Alba Castellví, recull la pregunta de “com hem arribat fins a aquesta situació?” i explica que aquestes empreses es basen en una lògica capitalista on tracten de fer-nos addictes. “Hem arribat fins aquí per això, perquè tracten que els usuaris consumim més i en aquesta lògica hi ha una falta d’ètica.” Per la seva part, Ramon Arnó, va aportar que “les xarxes estan dissenyades per enganxar-te. És una addicció sense substàncies.

Alba va explicar que la clau per atendre la situació “és l’accés a la informació sobre els possibles perjudicis. Això permet posar límits. Però hi ha qui no té aquesta informació? Algunes famílies, alguns pares i mares i sobretot persones amb menys recursos.” I va proposar línies de treball en l’àmbit familiar i comunitari  per avançar en el benestar digital d’infants i joves: 

Familiar

  • Pares i mares preocupats i al cas dels possibles problemes que pot generar l’excés d’exposició al mòbil: amb aquesta informació es pot reduir riscos i educar.
  • Educar donant exemple: tenint en compte que les persones adultes no sempre tenen l’educació suficient sobre la temàtica. 
  • Comunicació de confiança: parlant amb els fills del que es fa o no es fa, del que veuen i que diuen a les xarxes. 
  • Restringir temps i contingut: sobretot pels més petits. Així es genera un aprenentatge d’autolimitar-se, perquè sense límit aliè després no es poden autolimitar. 

Comunitat 

  • Plans de benestar digitals als municipis: això implica que tots els professionals amb contacte amb les famílies (acció social, educació, salut, etc.) siguin capaços de sensibilitzar a les famílies. Que les famílies tinguin informació ha de ser prioritat política, tenint en compte la realitat social del territori, els recursos i la formació dels professionals. 
  • Formació escolar: els municipis han d’anar a les escoles per transmetre bones pràctiques als infants i adolescents. 

Contracte parental

Des de la seva visió jurídica, l’advocat especialista en aspectes jurídics de l’entorn digital, Ramon Arno va explicar que vol dir fer un “contracte parental”. Aquest concepte es basa principalment a pactar amb els fills les condicions d’ús de les pantalles, en posar límits clars i ajudar-los a identificar situacions de riscs, perquè “si els infants no detecten un possible risc, no actuaran preventivament.” A l’hora de fer-lo realitat, Ramon va dir que no es tracta només d’un paper signat a la paret, però sí que serveix per construir un diàleg i normes consensuades entre la família.

Però críticament, Ramon també va dir que ens trobem en una situació en què hi ha una manca parental d’informació per educar sobre les tecnologies i les pantalles. Quina referència els donem als fills si ho compartim tot a les xarxes, troben la imatge de tota la seva vida en xarxes i això no és un exemple.

Consulta en aquest enllaç la gravació del diàleg Benestar Digital | Com promoure pràctiques que mantenen l’equilibri entre tecnologia i benestar?

Les pantalles i el temps lliure

Alba Castellví va posar sobre la taula el temps d’ús de les pantalles que inverteixen els adolescents a Espanya: “la mitjana habitual és de 6 – 7 hores per dia i els caps de setmana o vacances puja fins a 9 – 10 hores”. Amb aquesta preocupant dada, ella explica que surt a les escoles a preguntar als joves “quines altres coses faries si no tinguessis  pantalles?” i va explicar que les respostes habituals són: descansar més, parlar cara a cara o fer esport. 

Des d’aquesta perspectiva va explicar que és important garantir que altres coses existeixen més enllà de les pantalles, i és important que siguin al contracte entre les famílies. De quines altres activitats estem parlant? Esplais, colònies i activitats de la llar, però l’Alba també incideix en  tot el que puguin fer lliures, sols i a la intempèrie, sense activitats estructurades fins que s’avorreixin, perquè de l’avorriment surt la creativitat. Quan arriben a l’avorriment troben noves formes d’entreteniment i creativitat des de l’autonomia. La clau és que els nostres fills siguin constructors i no consumidors.”. 

Nadius digitals? 

Amb la notícia de l’actualització de l’esborrany de llei que vol augmentar l’edat d’accés a les xarxes socials per protegir els menors de 14 anys (augmentant-ho als 16), el Ramon Arno va exposar la seva postura explicant que per ell no és el camí per assegurar un ús adequat de les xarxes. 

Forma’t tu primerament per a després transmetre als teus fills l’alerta dels riscs que hi ha darrere les xarxes

El rol de les persones adultes

Tant l’Alba com en Ramon van coincidir en el fet que el rol de les persones adultes ha de tenir coherència amb les normes que es posen, que s’ha de fer amb criteri. Per exemple, si s’ha consensuat un document, ha de tenir conseqüències i premis per tothom o si s’ha acordat deixar el mòbil quan es menja, ha de ser per tota la família. Perquè quan els joves veuen que els pares no ho fan, entenen que s’ha de complir.  

A més, tots dos van destacar el rol de l’escola i la relació amb les famílies sortint de les accions habituals i proposant, per exemple, donar-li una volta a la formació: 

Per què no li diem a l’alumnat que siguin professors de les famílies? Fan una formació en contrasenyes segures i en acabar, quan siguin experts, els proposem que facin un taller per les famílies. Que siguin ells els qui ens expliquen com fer claus segures.”, va proposar el Ramon. 

Finalment, en Ramon i l’Alba, van acordar que formar a les famílies no és només fer-les hàbils, també és ensenyar-les que posin límits amb coherència, amb resistència i amb persistència davant la frustració dels més joves. La tecnologia és tan potent que és molt difícil enfrontar-nos individualment, cal fer-lo en comunitat. 

Per tancar la primera part de l’exploratori, Coral Regí, cita al psicòleg clínic José Ramon Ubieto que ha utilitzat la paraula PADRE per mostrar un acrònim que pot ajudar les famílies a fer front a l’ús dels telèfons i dispositius mòbils per part dels infants i adolescents: 

P – prohibició: Regular els mòbils implica també prohibir-los quan toca.

A – acompanyament: Els menors necessiten algú que els indiqui com han d’interaccionar amb la tecnologia, ningú neix ensenyat.

D – desconnexió: És important aprendre a desconnectar de l’entorn digital.

R – retardar: Els pares han de renunciar a saber-ho tot sobre els seus fills, i la societat ha de retardar l’edat d’inici per comprendre els efectes de la tecnologia.

E – educar: Les famílies han de transmetre les ganes de viure la vida als menors i això també implica ensenyar-los què hi ha fora de la tecnologia i el món digital.

I tu, ets digitalment responsable? 

Amb l’Olga Armengol i la Marta Masoliver, de l’equip Món digitat i educació de l’ICE de la UAB, descobriràs l’eina “I tu, ets digitalment responsable?” amb la qual reflexionaràs sobre el consum digital del nostre dia a dia. L’objectiu d’aquesta és promoure usos digitals més saludables, conscients, crítics i responsables mitjançant l’anàlisi de situacions que vinculen la tecnologia i el benestar digital.

  • En aquest enllaç pots consultar la presentació corresponent a l’espai de diàleg.
  • Consulta en aquest enllaç la presentació del taller I tu, ets digitalment responsable?
  • Recupera en aquest enllaç la resta de materials del taller: I tu ets digitalment responsable de l’Olga i la Marta.
  • Visualitza aquí el reportatge fotogràfic corresponent a la jornada.

Posts relacionats

Participa

    Accepto que es tractin les meves dades per atendre la sol·licitud d'informació*Accepto que es tractin les meves dades per rebre el butlletí (opcional)

    Missatge enviat correctament.
    Hem enviat una còpia al correu electrònic que ens has facilitat
    Et respondrem tant aviat com sigui possible
    ';