A nivell acadèmic general, el conegut com a ‘efecte company’ (peer effect) s’ha estudiat a bastament, ja que provoca que un alumne desafavorit que s’escolaritza en un centre majoritàriament desafavorit i d’alta concentració de companys pobres acaba obtenint pitjors resultats acadèmics que no pas si s’escolaritzés en un centre heterogeni (Martínez Celorrio, 2019: 53). Amb la digitalització, aquesta realitat s’accelera. Si al dèficit digital familiar s’hi suma el dèficit de diversitat a l’aula, els alumnes més desafavorits que es concentren en centres desafavorits no es troben exposats a aspiracions i objectius vitals ambiciosos, amb la qual cosa el seu horitzó d’èxit escolar és limitat (Ferrer i Gortázar, 2021).
El conseller d’Educació de la Generalitat de Catalunya, Josep Gonzàlez-Cambray, va presentar a l’octubre de 2022 l’estratègia STEAM (acrònim de ciència, tecnologia, enginyeria, arts i matemàtiques) que ha dissenyat el departament4, mitjançant el qual tots els centres educatius tindran a disposició un catàleg d’equipament de robòtica i computació, així com de producció audiovisual, alhora que tots els grups-classe rebran un panell interactiu, 30.000 en total, suposant una despesa de 88 milions d’euros. “L’accés a la tecnologia ha de ser per a tothom. Ha d’arribar a tots els infants del país visquin on visquin, siguin quins siguin els seus condicionants socials i familiars. Perquè tenir o no tenir domini de les STEAM i de l’àmbit digital està esdevenint cada cop més un factor determinant de desigualtats, tant entre països com entre individus”, va asseverar. I en el marc del Mobile World Congress (MWC) 2023, va reivindicar que Catalunya és el territori de l’Estat que més ordinadors ha repartit a l’alumnat: un total de 361.642, és a dir, el 39,57% del total5.
Malgrat tot, en cap de les dues ocasions Cambray no va especificar que hi hagués una mirada específica envers els centres ‘de màxima complexitat’. A l’octubre, de fet, va exposar que els cursos de formació digital per al professorat dependrien de la voluntat dels propis mestres i professors. La capacitació digital de l’alumant d’entorns més vulnerables, doncs, “acaba depenent tot de la motivació del professorat que hi pugui haver en aquests centres”, avisa Zurita.
Sobre si aquesta inversió tindrà un retorn concret en l’alumnat dels centres més desafavorits, Espanyol no ho acaba de tenir clar: “Dependrà de cada mestre. Hi ha qui la pissarra interactiva la fa servir com un mer projector. Si no hi ha una formació al darrere, si el mestre no busca com fer-ho servir, es queda en una cosa penjada allí de 4.000€ que hi acabes escrivint amb el dit. Les empreses vénen, t’ho col·loquen i se’n van, hi haurà d’haver una formació específica per poder-ne treure profit. Si no ens ho ensenyen a fer servir, no ho podem transmetre als alumnes.”