Experiència

Dream corner. La biblioteca de la Fandema International Nursery Primary School a Gambia

MALANG SAMBOU/ Cofundador de M’bolo Association

Malang Sambou, un singular emprenedor socioecològic formado a l’Universitat Politècnica de Catalunya ens presenta M’bolo Association i el seu projecte de biblioteca a la FINPS amb el qual es busca fomentar la lectura, l’accés a Internet i a material tecnològic a Gàmbia. 

Context

Quan van iniciar el projecte, la Sílvia i en Sambou, fundadors de M’bolo Association entre altres membres, van deixar Catalunya per viatjar fins a Gàmbia. Allà, van posar en marxa el projecte en unes instal·lacions molt humils, a través de la venda de roba de segona mà, amb premisses d’economia social i solidària.

A partir d’aquí, van començar a treballar amb dones que no havien tingut accés a l’alfabetització, ja que eren dones de mitjana d’edat superior als quaranta anys. Per ells, va ser dur, pel fet que col·laboraven amb persones que els mancava alfabetització en un context social on les dones no tenien el mateix poder social que els homes. Això suposava que havien de trencar moltes barreres socials, culturals i econòmiques. Tenien present, a més a més, que les formacions i les activitats econòmiques no fossin agressives o en contra del medi ambient i dels recursos naturals.

A poc a poc, amb molt d’esforç i valentia, aquest grup de dones va anar guanyant poder de coneixement i avui en dia el rol de dona ha evolucionat positivament. Actualment, ja hi ha un grup de dones que lidera les instal·lacions de plaques solars del territori. 

El principal aprenentatge que l’equip de M’bolo Association s’endú és que la cooperació és fonamental. Malgrat que cal lluitar molt per poder aconseguir finançament, sempre vetllen perquè hi hagi un apoderament, un trencament de la dependència econòmica per a fer canvis i que en tots els projectes hi hagi una sostenibilitat que continuï després de la finalització del projecte a través d’una apropiació i lideratge dels titulars de drets, responsabilitats i obligacions i que combini un impacte econòmic, social i ambiental.

A més, també fan un gran esforç diari per aconseguir el reconeixement del país, del Govern de Gàmbia. En últim lloc, cal destacar també la metodologia d’educació que implanten, que és vivencial i manipulativa i innovadora, en un context força tradicional. 

Un dels grans projectes de l’associació M’bolo es titula FANDEMA. En ell, trobem dues línies de treball:

  • La primera és Fandema women development center, que promou l’empoderament socioeconòmic de les dones joves de Gàmbia en situació de vulnerabilitat, que posa al seu abast una formació bàsica o professional i de desenvolupament personal, mitjançant itineraris d’inserció laboral. 
  • L’altra línia de treball es titula FINPS (Fandema International Nursery Primary School), que és una escola que parteix de la filosofia de learning by doing (aprendre fent) i que pretén potenciar una escolarització que ofereixi una educació econòmicament accessible i on es garanteixin els coneixements de qualitat a través d’un aprenentatge creatiu i col·laboratiu. Així doncs, l’objectiu és el de potenciar ciutadans respectuosos, autònoms, que estimin i comprenguin l’entorn i la societat gambiana i alhora, formar a docents compromesos en l’acompanyament del desenvolupament dels infants. 

A l’escola FINPS, han creat una biblioteca pensada per les necessitats dels infants, on s’ofereix un espai agradable perquè l’alumnat es pugui relaxar, gaudir de la lectura i on pugui tenir també accés a Internet i a material tecnològic com ara projectors. L’han titulat Dream Corner, que fa referència a un espai somiat. 

Així doncs, el seu repte i motivació és oferir un racó de l’escola que fomenti la lectura, la cerca d’informació, que generi interès i que l’alumnat senti que és la seva zona de confort.  A més, en aquest espai també es duen a terme trobades i reunions, ja que l’entorn convida a abordar conceptes de manera diferent.

Oportunitats i experiències

La gran oportunitat generada arrel d’aquesta biblioteca ha estat aconseguir ser un punt d’atracció i inspiració per a altres biblioteques del país i també del continent africà per l’espai que s’ofereix i la manera de treballar dinàmica i motivadora.

A més, han optat per potenciar la sostenibilitat a través de les seves instal·lacions bioclimàtiques fetes amb materials locals on s’explora el fet de donar valor a aquesta cultura tan rica i ancestral, amb ús d’energies renovables i en un entorn ple de naturalesa. Així doncs, s’ofereix un espai que potencia la tranquil·litat, i que convida a la lectura. D’altra banda, també es vetlla per la cultura del país, on es dona molta importància a la música i a les tradicions, que serveix com a punt de referència i on les persones usuàries es poden sentir integrades i acollides. 

La valoració general del projecte de la biblioteca és molt positiva. L’equip impulsor destaca el plaer de veure a l’alumnat gaudir de l’espai i que sigui un punt de trobada per molts nens i nenes. Expliquen que tenim davant un gran repte pel que fa a l’alfabetització i l’educació digital. Si el Sud Global no pot accedir de manera urgent a aquesta, tota una generació quedarà exclosa de nou i s’inclourà i incrementarà la taxa de pobresa. I la primera necessitat, és la de poder tenir accés a un internet viable, potent, econòmic i ininterromput. Poder tenir aquest accés, podria reduir la vulnerabilitat d’aquesta comunitat enfront de qualsevol desastre. Tot i això, encara cal continuar potenciant l’accés a l’Internet, ja que encara els manca finançament per aconseguir més satèl·lits per connectar la biblioteca amb el món. Tenir un accés a internet estable, els permetria poder crear un nou projecte de biblioteca en línia.

Poder tenir accés a Internet, podria reduir la vulnerabilitat d’aquesta comunitat enfront de qualsevol desastre.

Propers passos

Com a propers passos, l’equip que forma part del projecte de Fatema, vol crear una plataforma digital d’educació en línia. D’aquesta manera, podran arribar a moltes més persones de Gàmbia i del continent africà. Es pretén que aquesta plataforma sigui un espai educatiu amb materials propis contextualitzats dins del continent i catalitzadors de canvi, on a més es puguin compartir recursos dinàmics i motivadors i que es puguin utilitzar a altres escoles del territori. 

Els consells que dona Malang Sambou per a centres que comencen un procés de transformació a la seva biblioteca és principalment que creguin en el seu projecte, que segueixin una línia de treball clara i sobretot, que es treballi amb calma i tranquil·litat, per assegurar-se que totes les persones implicades, creguin en la idea i que s’aconsegueixin fer les coses ben fetes.

D’altra banda, considera que la biblioteca ha de tenir un impacte social i que cal que tot el procés sigui transparent i obert a tothom i que es vetlli per la cultura de treball. Afegeix que cal que l’espai sigui versàtil, agradable i adaptat per trencar barreres (no només arquitectòniques).

Desitja que cada biblioteca escolar atengui les necessitats internes de l’escola, però també que doni resposta a altres reptes externs, per exemple vinculats a la contextualització africana. Demostra una sensibilitat i coneixement que fa que els usuaris se sentin atrets, respectats i que conformen part de la comunitat promovent el conegut Ubuntu.

Posts relacionats

Participa

    Accepto que es tractin les meves dades per atendre la sol·licitud d'informació*Accepto que es tractin les meves dades per rebre el butlletí (opcional)

    Missatge enviat correctament.
    Hem enviat una còpia al correu electrònic que ens has facilitat
    Et respondrem tant aviat com sigui possible
    ';