Context
Quan van iniciar el projecte, la Sílvia i en Sambou, fundadors de M’bolo Association entre altres membres, van deixar Catalunya per viatjar fins a Gàmbia. Allà, van posar en marxa el projecte en unes instal·lacions molt humils, a través de la venda de roba de segona mà, amb premisses d’economia social i solidària.
A partir d’aquí, van començar a treballar amb dones que no havien tingut accés a l’alfabetització, ja que eren dones de mitjana d’edat superior als quaranta anys. Per ells, va ser dur, pel fet que col·laboraven amb persones que els mancava alfabetització en un context social on les dones no tenien el mateix poder social que els homes. Això suposava que havien de trencar moltes barreres socials, culturals i econòmiques. Tenien present, a més a més, que les formacions i les activitats econòmiques no fossin agressives o en contra del medi ambient i dels recursos naturals.
A poc a poc, amb molt d’esforç i valentia, aquest grup de dones va anar guanyant poder de coneixement i avui en dia el rol de dona ha evolucionat positivament. Actualment, ja hi ha un grup de dones que lidera les instal·lacions de plaques solars del territori.
El principal aprenentatge que l’equip de M’bolo Association s’endú és que la cooperació és fonamental. Malgrat que cal lluitar molt per poder aconseguir finançament, sempre vetllen perquè hi hagi un apoderament, un trencament de la dependència econòmica per a fer canvis i que en tots els projectes hi hagi una sostenibilitat que continuï després de la finalització del projecte a través d’una apropiació i lideratge dels titulars de drets, responsabilitats i obligacions i que combini un impacte econòmic, social i ambiental.
A més, també fan un gran esforç diari per aconseguir el reconeixement del país, del Govern de Gàmbia. En últim lloc, cal destacar també la metodologia d’educació que implanten, que és vivencial i manipulativa i innovadora, en un context força tradicional.
Un dels grans projectes de l’associació M’bolo es titula FANDEMA. En ell, trobem dues línies de treball:
- La primera és Fandema women development center, que promou l’empoderament socioeconòmic de les dones joves de Gàmbia en situació de vulnerabilitat, que posa al seu abast una formació bàsica o professional i de desenvolupament personal, mitjançant itineraris d’inserció laboral.
- L’altra línia de treball es titula FINPS (Fandema International Nursery Primary School), que és una escola que parteix de la filosofia de learning by doing (aprendre fent) i que pretén potenciar una escolarització que ofereixi una educació econòmicament accessible i on es garanteixin els coneixements de qualitat a través d’un aprenentatge creatiu i col·laboratiu. Així doncs, l’objectiu és el de potenciar ciutadans respectuosos, autònoms, que estimin i comprenguin l’entorn i la societat gambiana i alhora, formar a docents compromesos en l’acompanyament del desenvolupament dels infants.
A l’escola FINPS, han creat una biblioteca pensada per les necessitats dels infants, on s’ofereix un espai agradable perquè l’alumnat es pugui relaxar, gaudir de la lectura i on pugui tenir també accés a Internet i a material tecnològic com ara projectors. L’han titulat Dream Corner, que fa referència a un espai somiat.
Així doncs, el seu repte i motivació és oferir un racó de l’escola que fomenti la lectura, la cerca d’informació, que generi interès i que l’alumnat senti que és la seva zona de confort. A més, en aquest espai també es duen a terme trobades i reunions, ja que l’entorn convida a abordar conceptes de manera diferent.