Article

Connectar escoles, comunitats i universitats mitjançant l’acció transformadora. El projecte SCU4Change.

DRA. RAQUEL MIÑO PUIGCERCÓS / Coordinadora del Projecte SC4Change per la UB / DR. PABLO NEUT AGUAYO 

El projecte SC4Change busca visibilitzar pràctiques escolars que s’estan desenvolupant en centres de secundària de Xile, Catalunya, Àustria i Noruega i que aborden problemàtiques socials contemporànies a través de la col·laboració amb entitats externes que estan compromeses amb el canvi i la justícia social.

Les societats actuals han d’enfrontar un conjunt de desafiaments de caràcter global. Alguns d’ells s’arrosseguen històricament i altres han sorgit a partir dels canvis polítics, socials, culturals i econòmics de les últimes dècades. Aquests desafiaments van des de les gegants desigualtats socioeconòmiques entre regions, països i grups socials, els conflictes internacionals o el canvi climàtic, fins a l’escletxa digital, la desinformació i els dilemes que està plantejant la creació d’intel·ligències artificials generatives.

Els sistemes educatius i més concretament les escoles i universitats, no poden mantenir-se al marge de les problemàtiques de la societat actual. Resulta necessari integrar en els seus processos formatius la creació d’una ciutadania activa i crítica que respongui als interessos dels estudiants en relació amb aquests desafiaments.

I és que cada vegada es fa més evident que els i les joves estan afectades i preocupades per aquestes qüestions. És comú assabentar-se de casos d’assetjament, sexspreading o deepfakes, pràcticament diàriament, però també de com aquests mateixos joves s’impliquen i mobilitzen per les injustícies socials, ja sigui a través de moviments socials, voluntariats, associacions culturals o mitjançant una ciutadania digital amb una forta participació en les xarxes socials.

Ara bé, què passa a les escoles? Tenen algun paper en l’abordatge d’aquestes problemàtiques socials, econòmiques, culturals i tecnològiques? Són les aules el lloc per a estudiar-les i fins i tot per a posicionar-se i emprendre accions transformadores sobre aquestes qüestions? O han de continuar percebent-se els currículums com a instruments suposadament neutrals i acrítics?

Per tal d’abordar aquestes inquietuds, des del Projecte SCU4Change. Un full de ruta educatiu per a l’agència transformadora. Connectant les escoles, comunitats i universitats per al canvi social, un equip conformat per quatre universitats i quatre centres d’educació secundària de Xile, Catalunya, Àustria i Noruega ens hem proposat investigar i actuar en aquesta matèria. L’objectiu principal de la iniciativa és visibilitzar les pràctiques escolars que ja s’estan desenvolupant en centres de secundària de diversos països i que aborden problemàtiques socials contemporànies a través de la col·laboració amb entitats externes que estan compromeses amb el canvi i la justícia social.

Per aprendre sobre aquests esforços posats en marxa per estudiants i professors de diferents escoles i aprofundir en les possibilitats de formar una ciutadania compromesa i crítica, tenim previst dissenyar projectes escolars col·lectius (escola/universitat/comunitat) que parteixin de les preocupacions de les i els joves i els situïn com a agents transformadors del seu entorn. Com a resultat final d’aquest co-disseny col·laboratiu entre actors educatius, pretenem elaborar un full de ruta que reculli les possibles línies d’acció pedagògica, organitzativa i tecnològica, així com els reptes, obstacles i tensions que trobem en dissenyar i implementar aquest tipus de projectes educatius. Aquest full de ruta quedaria disponible de manera oberta perquè altres centres escolars puguin, adaptant-la al seu propi context, engegar procediments per a la implementació de projectes transformadors que permetin enfrontar col·lectivament els desafiaments socials contemporanis.

Actualment, ens trobem en la primera fase del projecte. En aquesta, hem identificat iniciatives prèvies que ja han explorat aquesta qüestió. La nostra intenció no és reinventar cap roda, sinó aprendre de les comunitats i fer ressò de totes aquestes iniciatives, reconeixent que existeix una voluntat compartida entre diferents actors socials, polítics i culturals en molts llocs del món. A nivell local, destaquem iniciatives com #XarxaBCNAntirumors, el Programa Magnet, Educació per a la justicia social i el Comm4Learning.

Tots aquests projectes coincideixen en la voluntat d’establir col·laboracions entre escoles, comunitats i universitats per abordar les problemàtiques que afrontem com a societat i que afecten i preocupen els i les joves. Les persones implicades estem convençudes que les joventuts no solament tenen molt a aportar, sinó que tenen el dret a rebre una bona formació sobre qüestions com la reproducció de les desigualtats socials, la violència cap a grups històricament oprimits, l’explotació indiscriminada dels recursos naturals del planeta o la falta de sobirania digital de la ciutadania per a decidir sobre el present i el futur dels desenvolupaments tecnològics.

A través d’aquest breu text, ens agradaria plantejar algunes qüestions que ens afecten a tots i a totes, però especialment als qui ens dediquem a la bella i alhora titànica labor de l’educació de les generacions més joves. 

Quin és el rol de les escoles i les universitats davant dels reptes que afrontem en l’actualitat?, com incorporar al currículum una perspectiva crítica i històrica que contribueixi a deixar de repetir els mateixos errors que han contribuït al sorgiment d’aquests desafiaments?, com articular propostes de col·laboració entre les escoles i altres entitats que estiguin orientades cap a la justícia social i no cap a la reproducció de les desigualtats de diversos tipus?, com incorporar tecnologies digitals a aquest projecte des d’una perspectiva crítica, promovent l’ús de tecnologies obertes i sostenibles en lloc d’altres creades per les grans corporacions per a expandir la seva posició en el mercat?

Aquestes i altres inquietuds són les que esperem abordar en el projecte, però també les que considerem que poden orientar la reflexió de les comunitats educatives per a construir una educació que respongui als desafiaments contemporanis a partir de la construcció d’una ciutadania crítica i compromesa.

Posts relacionats

Participa

    Accepto que es tractin les meves dades per atendre la sol·licitud d'informació*Accepto que es tractin les meves dades per rebre el butlletí (opcional)

    Missatge enviat correctament.
    Hem enviat una còpia al correu electrònic que ens has facilitat
    Et respondrem tant aviat com sigui possible
    ';