Article

Exploratori Benestar Digital: Com aprenem a (des)connectar?

En l’actualitat, l’ús de tecnologies digitals impacten en tots els àmbits de la nostra vida quotidiana: el treball, l’escola, l’oci, la vida social. I a pesar que faciliten moltes de les nostres tasques i activitats diàries, també és veritat que cada vegada més comencem a adonar-nos dels efectes negatius i els riscos que poden comportar el seu ús excessiu, dels quals una gran part dels usuaris no en són conscients.

Per al sistema escolar aquesta idea té múltiples implicacions. D’una banda, en matèria de formació tant docent com d’estudiants i famílies. Convé fomentar l’ús responsable, segur i crític de les noves tecnologies, més encara si tenim present la creixent integració d’aquestes a les aules, atès el reguitzell d’iniciatives i projectes que s’esdevindran durant el curs 2023-24, totes elles derivades de les línies de finançament d’Impuls Digital, promogudes pel Departament d’Educació.

Per l’altra banda, cal dimensionar l’abast que la digitalització escolar ha de tenir i com aquesta ha de permear els espais educatius formals i no formals. Aquest fet ha esdevingut un tema cabdal i de rellevància mediàtica i social darrerament, per a conseqüència de les decisions de prohibir l’ús del mòbil a diferents escoles de França, Itàlia, Portugal i Holanda; així com de la notícia que Suècia, país pioner en la digitalització escolar, revisaria i perfeccionaria les formes en les quals aquesta digitalització s’haurà implementat. Aquestes polítiques, lluny de ser una reacció extemporània, són l’expressió de la cada vegada més estesa literatura científica sobre els efectes negatius de l’ús indiscriminat de tecnologies digitals a l’escola

Des del Laboratori d’Oportunitats Educatives per l’Equitat Digital de la Fundació Bofill apostem per aprofundir en aquest debat en el pròxim Exploratori de Benestar Digital. En aquest espai abordarem els reptes de la digitalització escolar des de diverses perspectives: educativa, tecnològica i ètica. Busquem amb això aportar recursos i orientacions pràctiques per a promoure la creació d’espais de benestar digital tant a les escoles com en la família i altres sectors.

Imatge promocional en format horitzontal de l'Exploratori Benestar Digital.

Per escalfar motors, compartim amb tu un una sèrie de recursos que destil·len part de la visió i perspectiva amb la qual es pot encarar el debat. A més, podràs entreveure les principals dificultats, i albirar algunes propostes de solucions per entomar-ho.

T’animem a venir presencialment a l’acte i et convidem a compartir les teves reflexions sobre aquest tema les xarxes amb l’etiqueta #EquitatDigital.

Posts relacionats

Participa

    Accepto que es tractin les meves dades per atendre la sol·licitud d'informació*Accepto que es tractin les meves dades per rebre el butlletí (opcional)

    Missatge enviat correctament.
    Hem enviat una còpia al correu electrònic que ens has facilitat
    Et respondrem tant aviat com sigui possible
    ';