Al nostre centre els infants tenen entre 3 i 12 anys, amb la qual cosa, podríem pensar que no tenen dispositius, però els qui no en tenen de propis, accedeixen als dels seus familiars o amics a estones i sovint, sense supervisió. També hem constatat el fet que alguns ja disposen de xarxes socials pròpies com Tic Toc o Instagram, encara que per edat, la llei no ho permet. Per tant, partint de la nostra realitat, en la qual, infants d’edats força primerenques sí que utilitzen dispositius mòbils, portàtils o tauletes sovint sense control, encetem un debat intern sobre aquesta qüestió.
A l’escola Marià Fortuny creiem en l’educació com a primera línia de defensa, en lloc de la prohibició. Creiem en regular, educar i quan cal, marcar límits. Així que ens hem posat a treballar per educar en el bon ús dels dispositius mòbils a l’escola i, pel camí, fomentar un ús responsable fora de l’entorn escolar. Per a infants d’entorns familiars socioculturalment vulnerables, com és el cas de part de l’alumnat de la nostra escola, aquesta pot esdevenir un espai on desenvolupin les seves competències digitals sense patir desigualtats i ho facin de manera segura.
També tenim clar que el mòbil és una eina, tal com ho és la tauleta o el portàtil o l’ordinador de taula i, en tots els casos, cal treballar i educar en el seu bon ús i no fer recaure la responsabilitat en el dispositiu.
El primer que vam decidir va ser dur a terme un conjunt de píndoles formatives per a les famílies per abordar qüestions com la prohibició de l’ús dels dispositius mòbils, el control parental, els perills de les xarxes i la necessitat de supervisar l’ús que fan els menors dels diferents dispositius.
També hem recopilat els que nosaltres considerem punts clau, inspirant-nos en articles i publicacions, com els de la Fundació ANAR, el fil de X de Fernando de la Rosa-@TITONET, i el contracte de 18 punts de Burley Hofmann que trobem ben explicat a l’article de Trinitat Gilbert Martínez: “El contracte de 18 punts perquè el teu fill faci un bon ús del mòbil” a ARACriatures entre altres.
A partir d’aquesta recerca vam crear un document amb les 25 normes que considerem essencials per pactar amb els infants i joves quan decidim deixar-los utilitzar un mòbil. També vam decidir resumir els punts clau en un decàleg i els vam compartir amb totes les famílies de l’escola. Els 10 punts claus són:
- Privacitat no Absoluta: L’ús del mòbil pels menors no és privat. Els pares tenen accés a contrasenyes i informació d’ús.
- Control Parental: Descarreguem un sistema de control parental per prevenir l’accés a continguts perjudicials.
- Descàrregues Amb Consulta: Cap descàrrega sense consultar prèviament amb els pares per evitar riscos.
- Resposta a Trucades: Si et truquem, respon-hi. Per missatges, comunica’ns els teus plans i activitats importants.
- Responsabilitat Compartida: Si trobes que els pares no compleixen les normes, comunica’ls-ho. L’exemple dels adults és clau.
- Horaris Establerts: Fixa horaris d’ús per evitar interferències amb el descans i els estudis.
- Càrrega Fora de l’Habitació: El mòbil es carrega sempre fora de l’habitació del menor.
- No a l’Ús a l’Escola: El mòbil no s’utilitza a l’escola sense permís, respectant sempre les normes del centre.
- Responsabilitat Personal: El menor és responsable del seu mòbil i ha de mantenir-lo i conservar-lo adequadament.
- Mal Ús Amb Despesa: En cas de mal ús amb despesa econòmica, el menor n’és responsable.
Des de l’escola creiem que hem de propiciar el debat envers aquesta realitat i acompanyar les famílies si ho necessiten. L’èxit rau en un compromís i responsabilitat conjunta que cal debatre i pactar entre els implicats.
Educant en el bon ús dels mòbils, establim un compromís conjunt entre famílies, els infants i joves i l’escola. La confiança, la comunicació i la responsabilitat són els pilars d’aquesta iniciativa. Amb aquestes actuacions, aspirem a proporcionar eines pràctiques per afrontar els reptes que presenta el món digital i assegurar un ús positiu dels dispositius mòbils pels nostres estudiants.
Cada punt d’aquest decàleg té com a objectiu principal protegir als menors, promoure una convivència digital saludable i fomentar la responsabilitat compartida entre les famílies, els joves i l’escola. És un pas essencial cap a un ús conscient i segur dels dispositius mòbils en un món cada vegada més connectat.
Hem volgut adoptar una postura proactiva per abordar aquesta qüestió i respondre a la pregunta com acompanyem en el bon ús dels mòbils als joves? Un cop la família ha decidit que ha arribat el moment i, alhora, propiciar el debat sobre quan i com ha de passar.