Barreres superades
La transformació de la biblioteca escolar en la Biblio-STEAM no ha estat un camí exempt de reptes. Una de les principals barreres que el centre educatiu ha hagut de superar ha estat la logística organitzativa i la disponibilitat d’espais i recursos.
Inicialment, la biblioteca escolar només s’utilitzava durant els moments de lleure, però gràcies a aquest projecte, s’ha pogut reconvertir en un recurs central del centre, amb més de 25 hores d’ús setmanal. Integrar les sessions de tecnologia, les activitats de lectura de cada grup-classe i els tallers ha requerit una important reorganització dels horaris i de la gestió dels espais.
Una altra dificultat que s’ha hagut d’afrontar ha estat aconseguir el finançament per poder portar a terme totes les reformes i adquisicions necessàries. Malgrat comptar amb recursos propis, la implicació de l’Ajuntament ha estat clau per poder assumir el cost de les obres de renovació, la compra de mobiliari, panells, equips tecnològics i recursos com llibres de realitat augmentada o ulleres de realitat virtual.
De la mateixa manera, el suport econòmic rebut a través del Projecte de Biblioteques del Futur ha permès adquirir equipaments essencials com la grada multiús o diversos dispositius digitals. Sens dubte, la col·laboració institucional ha estat un factor determinant per fer realitat aquesta iniciativa.
Però, per sobre de tot, la implicació incansable del claustre de professors ha estat la veritable clau de l’èxit. La seva participació activa, el seu lideratge i la complicitat de tots els agents educatius han permès superar cadascun dels obstacles i convertir-la en un projecte de referència en innovació educativa.
Aprenentatges
La posada en marxa de la Biblio-STEAM ha suposat un procés d’aprenentatge constant per al centre educatiu. Una experiència transformadora que ha permès adquirir nous coneixements i habilitats per afrontar els reptes d’un projecte d’innovació d’aquesta magnitud.
En primer lloc, s’ha après a identificar les necessitats i mancances que calia cobrir per fer realitat la visió de la comunitat educativa d’una biblioteca escolar del segle XXI. Analitzant detalladament els recursos disponibles, s’han pogut detectar àrees de millora i explorar solucions creatives, com la incorporació d’una càmera 360 per produir continguts multiplataforma.
Aquest esperit d’anàlisi i adaptació també ha ensenyat la importància d’estar al dia amb les últimes tendències tecnològiques i pedagògiques. La renovació periòdica de materials i l’adquisició de nous llibres s’han convertit en una prioritat per mantenir l’espai viu i atractiu per als infants.
Finalment, la creació d’una biblioteca tan completa i polivalent els ha permès explorar noves metodologies i formats de treball. Des de la impressió 3D fins a l’edició de vídeo, passant per la robòtica i la programació, la Biblio-STEAM s’ha consolidat com un autèntic laboratori d’aprenentatge multidisciplinari.