Arreu del món, les plataformes digitals s’han convertit en la primera, o l’única, opció per a moltes activitats quotidianes, de manera que no participar de la xarxa no és una opció real (Allmann & Blank, 2021). D’altra banda, segurament per la novetat, la velocitat d’innovació i el desconeixement de la tecnologia, s’ha generalitzat la idea que l’ús de pantalles, l’accés a Internet, afecta molt negativament la salut mental dels adolescents. Però què conclouen els últims estudis rigorosos?
Per respondre a aquesta pregunta cal tenir clar, d’una banda, que assistim al reconeixement, ajudat pel big data, que la salut mental és un fenomen complex amb innombrables variables interrelacionades i amb diverses etiologies (Panayiotou et al., 2023). En canvi, els estudis sobre l’impacte de la tecnologia sobre la salut mental han sortit de l’error de considerar la salut mental com quelcom continu , que es pot analitzar com una puntuació total d’un índex. Per exemple, si un adolescent té depressió i utilitza moltes hores les xarxes socials hi ha d’haver una relació directa entre les dues variables, cosa que és doblement errònia. En primer lloc, no es pot inferir causalitat i, en segon lloc, s’han deixat més variables importants fora del model que no pas dins: la família, l’escola, la infelicitat, la insatisfacció amb la vida, etc. (Panayiotou et al., 2023). De fet, els resultats positius de l’ús de la tecnologia han estat generalment ignorats o poc valorats (Orben, 2020), venen menys titulars.
D’altra banda, si alguna cosa caracteritza l’adolescència és un desenvolupament cerebral, social, cognitiu, emocional i físic molt dinàmic i complex. En canvi, la investigació dels darrers anys sobre l’ús de la tecnologia i la salut mental en joves s’ha centrat gairebé exclusivament en una única variable, el temps d’ús, com a responsable de tots els mals. Deixant, com s’ha dit, múltiples variables sense analitzar: variables intrapersonals (factors afectius, conductuals i motivacionals), interpersonals (la família, l’escola i els parells), així com la seva interacció dinàmica i els possibles mediadors (Panayiotou et al., 2023). És a dir, sembla que importa més el temps que es té l’ordinador encès que l’ús per al qual es té encès. No oblidem tampoc que la majoria d’estudis han recollit el temps d’ús a través de l’apreciació subjectiva dels usuaris, de memòria. D’aquestes dades tan esbiaixades és on han sortit la majoria de les recomanacions per a les famílies, recomanacions que a més no aconsegueixen definir clarament què volen dir amb un “ús problemàtic, un ús excessiu o un abús de les xarxes”. Per això la seva principal solució consisteix en la restricció del temps d’ús, en apagar les pantalles.