Més enllà del seu impacte en els resultats d’aprenentatge, la major connectivitat escolar afecta al creixement socioeconòmic, podent portar a un creixement del PIB de fins al 20%.
La bretxa digital en l’educació reflecteix la desigualtat socioeconòmica, afectant desproporcionadament regions rurals, llars de baixos ingressos i grups marginats. Una major connectivitat escolar s’associa amb un major PIB per càpita, la qual cosa suggereix beneficis econòmics significatius. Per exemple, segons un estudi de la Unitat d’Intel·ligència Econòmica, augmentar la connectivitat escolar en un 10% podria generar un increment potencial de fins a un 20% en el PIB per càpita en uns certs països. Aquest és el cas de Níger, on es projecta que el PIB per càpita podria augmentar de 550U$D a 660U$D.
No obstant això, aconseguir la connectivitat escolar universal requereix una inversió significativa, amb un cost estimat d’aproximadament $400 mil milions a nivell mundial. La col·laboració entre els sectors públic i privat a escala global és essencial per a abordar aquest desafiament de manera efectiva.
Alineant-se per a reduir la bretxa digital en l’educació
En la seva missió de reduir la bretxa digital en l’educació, Giga ha obtingut el suport del Govern d’Espanya, la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona. Plans estratègics com Espanya Digital 2026 i el Pla d’educació digital de Catalunya 2020-2023 reflecteixen el compromís de la governança espanyola amb la transformació digital inclusiva. Aquestes iniciatives prioritzen objectius com proporcionar accés de banda ampla d’alta velocitat i integrar tecnologies digitals a les escoles per a conrear habilitats digitals entre els joves aprenents.
Les solucions tecnològiques desenvolupades per Giga, juntament amb la seva presència a Barcelona en el Centre de Tecnologia Giga, no sols s’alineen amb aquestes estratègies, sinó que també tenen el potencial d’amplificar els seus assoliments, aplanant el camí per al lideratge espanyol en solucions de connectivitat de codi obert per a l’educació com un bé públic global. Aquest lideratge pot ser fomentat encara més a través d’accions intencionals en tres àrees clau:
- Estimular la cocreació: En participar activament amb els sectors privats espanyols i internacionals, fundacions, ecosistema de startups, actors d’innovació i autoritats públiques, Giga pot incubar i accelerar solucions de connectivitat escolar des del seu Centre Tecnològic a Barcelona. Els governs i les empreses espanyoles amb presència global són crucials per a fomentar un entorn propici per a la cocreació local, aprofitant el seu poder de convocatòria i recursos per a facilitar la col·laboració i la implementació a escala local, regional i nacional.
- Atreure nous actors: Atreure a actors internacionals de connectivitat a Barcelona és essencial per a impulsar la innovació. Amb el vibrant ecosistema i la força laboral talentosa de Barcelona, aquestes empreses poden prosperar i col·laborar amb Giga, generant noves idees i solucions tecnològiques innovadores. Els governs poden secundar això creant un entorn atractiu per a aquestes empreses, fomentant la inversió i la col·laboració.
- Advocacia deliberada: El mandat global de Giga, juntament amb les sòlides marques internacionals de Barcelona, Catalunya i Espanya, tenen el potencial d’elevar la consciència internacional sobre el paper fonamental de la connectivitat en l’educació. La col·laboració d’aquests tres nivells de govern pot atreure a nous països i empreses a unir-se al moviment Giga, amplificant el seu impacte en l’educació a tot el món.
A mesura que la transformació digital s’estén per tot el món i la tecnologia continua avançant, la necessitat d’una connectivitat escolar universal es torna més urgent que mai per a garantir que ningú quedi ressagat en aquesta revolució digital. La connectivitat té la clau per a expandir oportunitats i opcions per als estudiants, aplanant el camí cap a un futur socioeconòmic més brillant.