Experiència

Biblio-STEAM. Un espai global d’aprenentatge al CEIP Nuestra Señora de la Piedad

JAVIER GARCÍA BUSTOS /CEIP Nuestra Señora de la Piedad d’Herrera de Pisuerga

Javier García de Bustos, coordinador de la creació de la Biblio-STEAM del CEIP Nuestra Señora de la Piedad d’Herrera de Pisuerga, ens compta como han convertint la biblioteca escolar en un revolucionari multiespai físic, tecnològic i virtual que anima l’alumnat a llegir i aprendre, els desafiaments que van travessar per a aconseguir-ho i els seus pròxims projectes.

Context 

El CEIP Nuestra Señora de la Piedad és un centre educatiu d’una línia d’educació infantil i primària. Amb un nombre reduït d’alumnat per aula, destaca per la seva aposta per un model d’ensenyament inclusiu que promou la internacionalització, la competència digital i la sostenibilitat. Distingit com a “Centre BITS” i amb el segell d'”Aula del Futur” atorgat per l’INTEF, es posiciona com una institució capdavantera en innovació educativa. 

Fruit d’aquesta vocació innovadora, el centre va emprendre fa uns anys el repte de transformar la seva biblioteca escolar en un espai capdavanter d’aprenentatge integral: la Biblio-STEAM. Aquesta iniciativa pionera, gestada abans de la pandèmia de la COVID-19, pretenia fusionar l’espai de la biblioteca amb l’aula de tecnologies STEAM per crear un entorn flexible i acollidor que captivés els infants cap a la lectura i l’aprenentatge experimental.

El projecte educatiu vinculat a la Biblio-STEAM es caracteritza per integrar la metodologia STEAM, relacionada amb les àrees científiques, amb la lingüística i la lectura a través de metodologies actives. L’objectiu és fomentar la competència digital de l’alumnat mitjançant l’ús de les tecnologies digitals, plataformes de lectura digital interactives, l’aprenentatge basat en projectes i la gamificació com a estratègies motivadores.

Després d’uns anys de preparació, la transformació es va materialitzar l’any 2022 amb una renovació completa de l’espai. Es va crear un ambient càlid i confortable, amb zones de lectura informal on els infants poden seure o ajeure’s sense problemes. A més, es van adquirir nous recursos com llibres de metodologies actives, realitat augmentada, dispositius digitals i eines per fomentar la comprensió lectora de manera lúdica.

Repte o motivació

L’escola ja comptava amb una aula destinada al desenvolupament de projectes i sessions setmanals en l’àmbit de les tecnologies digitals i la metodologia STEAM. Tanmateix, el gran repte que es van plantejar va ser anar un pas més enllà i fusionar aquest espai amb la biblioteca escolar.

La motivació principal d’aquesta unió era aconseguir una transformació profunda. L’objectiu era crear un espai flexible, càlid i engrescador que afavorís la millora de la biblioteca, la lectura en tots els seus formats, tant física com digital, i que propiciés la creació d’entorns d’aprenentatge innovadors.

Davant la necessitat de fomentar la competència digital de l’alumnat i acompanyar-los en el consum responsable de tecnología, es va plantejar la importància de donar-los les eines perquè també poguessin crear i compartir continguts multiformats. D’aquesta manera, l’aprenentatge adquiriria una dimensió més enriquidora que la simple recepció d’informació.

Així doncs, la Biblio-STEAM va néixer amb la voluntat de revolucionar l’ús tradicional de la biblioteca per convertir-la en un espai multifuncional i altament participatiu. Un lloc on les tecnologies digitals, i les metodologies actives es posessin al servei de la lectura i la creació de coneixement, promovent un aprenentatge experimental i significatiu per als infants.

Els sis espais de la Biblio-STEAM

  • Espai Crea: és una àrea maker on els infants poden donar ales a la seva imaginació gràcies a les impressores 3D, promovent el disseny i la creació artística.
  • Espai Explora: esdevé un racó de lectura immersiva, tant física com virtual. Aquí s’hi troben les prestatgeries de llibres tradicionals, juntament amb tauletes tàctils que donen accés a un repositori digital amb més de 300 obres, incloent-hi títols de realitat augmentada. 
  • Espai Presenta i conviu: és un entorn polivalent que s’erigeix en un espai de trobada i reflexió col·lectiva. Unes grades mòbils conformen un auditori per fer assemblees, presentacions i debats. A la vegada, una àrea de relaxació amb coixins convida a la lectura lliure i al desenvolupament de tècniques de mindfulness.
  • Espai Interactua: en aquest espai el treball cooperatiu i la col·laboració adquireixen un paper protagonista gràcies a les taules abatibles, els tamborets regulables i els elements reciclats.
  • Espai Investiga i enginya: les taules mòbils grupals afavoreixen aprofundir en diverses disciplines STEAM a través de l’experimentació empírica i virtual, amb tauletes Android, Chromebooks, kits de robòtica, microscopis i altres equipaments científics. 
  • Espai Desenvolupa i comparteix: és un plató de gravació i edició multimèdia amb paret i terra croma, focus i altres eines. Aquí, els estudiants poden crear i editar imatges, vídeos, programes de ràdio i publicacions digitals col·laboratives gràcies a aplicacions com Kinemaster, Stop Motion Studio o editors de fotos.

Pots conèixer més sobre els espais de la BiblioSteam visitant el següent enllaç.

Experiències

La Biblio-STEAM representa l’aposta ferma de l’escola per potenciar un projecte educatiu flexible i innovador, que integra la metodologia STEAM amb l’aprenentatge de la lectura i altres àrees curriculars. Gràcies a aquest projecte engrescador, els infants han pogut gaudir d’un entorn d’aprenentatge estimulant i acollidor, on la lectura es promou a través de metodologies actives i experiències vivencials. 

Una de les oportunitats més destacades ha estat la incorporació d’eines digitals per fomentar la lectura interactiva. Mitjançant plataformes com Fiction Express, l’alumnat pot endinsar-se en històries on ells mateixos decideixen com continua i acaba la narració. Aquesta experiència immersiva els permet desenvolupar la comprensió lectora d’una forma altament motivadora.

A més, la gamificació i l’aprenentatge basat en projectes s’han convertit en aliats per estimular l’interès per la lectura. A través de reptes, activitats lúdiques i la creació de productes finals, els infants han après a gaudir del plaer de llegir mentre adquirien coneixements de manera vivencial.

Un dels principis rectors és que l’alumnat esdevingui productor de continguts digitals. Per això, fomenten la impressió 3D, la creació de vídeos, l’escriptura de blocs i altres formats multimèdia. Compartir amb la comunitat educativa el seu treball creatiu és un aspecte fonamental. Amb aquesta finalitat, tot el professorat ha de publicar, com a mínim, una entrada al bloc del centre cada curs, contribuint així a difondre i compartir les experiències educatives que es duen a terme.

Els projectes APS ocupen un lloc destacat, com l’ús de la impressió 3D per crear pròtesis per a persones que han patit amputacions. Iniciatives solidàries com “Ajuda’m 3D”, en què es venien logotips impresos per recaptar fons, o “Quimio Box”, consistent en la fabricació personalitzada de 23 caixes per subministrar quimioteràpia per a infants amb càncer de l’Hospital Clínic de Valladolid, són exemples de l’aplicació social d’aquestes tecnologies. Alhora, l’alumnat desenvolupa propostes d’APS per a la gent gran, com visites a residències amb robots i jocs adaptats en 3D (dòminos gegants, entre d’altres) per oferir experiències lúdiques més accessibles i gratificants per a les persones de la tercera edat.

Barreres superades

La transformació de la biblioteca escolar en la Biblio-STEAM no ha estat un camí exempt de reptes. Una de les principals barreres que el centre educatiu ha hagut de superar ha estat la logística organitzativa i la disponibilitat d’espais i recursos.

Inicialment, la biblioteca escolar només s’utilitzava durant els moments de lleure, però gràcies a aquest projecte, s’ha pogut reconvertir en un recurs central del centre, amb més de 25 hores d’ús setmanal. Integrar les sessions de tecnologia, les activitats de lectura de cada grup-classe i els tallers ha requerit una important reorganització dels horaris i de la gestió dels espais.

Una altra dificultat que s’ha hagut d’afrontar ha estat aconseguir el finançament per poder portar a terme totes les reformes i adquisicions necessàries. Malgrat comptar amb recursos propis, la implicació de l’Ajuntament ha estat clau per poder assumir el cost de les obres de renovació, la compra de mobiliari, panells, equips tecnològics i recursos com llibres de realitat augmentada o ulleres de realitat virtual.

De la mateixa manera, el suport econòmic rebut a través del Projecte de Biblioteques del Futur ha permès adquirir equipaments essencials com la grada multiús o diversos dispositius digitals. Sens dubte, la col·laboració institucional ha estat un factor determinant per fer realitat aquesta iniciativa.

Però, per sobre de tot, la implicació incansable del claustre de professors ha estat la veritable clau de l’èxit. La seva participació activa, el seu lideratge i la complicitat de tots els agents educatius han permès superar cadascun dels obstacles i convertir-la en un projecte de referència en innovació educativa.

Aprenentatges

La posada en marxa de la Biblio-STEAM ha suposat un procés d’aprenentatge constant per al centre educatiu. Una experiència transformadora que ha permès adquirir nous coneixements i habilitats per afrontar els reptes d’un projecte d’innovació d’aquesta magnitud.

En primer lloc, s’ha après a identificar les necessitats i mancances que calia cobrir per fer realitat la visió de la comunitat educativa d’una biblioteca escolar del segle XXI. Analitzant detalladament els recursos disponibles, s’han pogut detectar àrees de millora i explorar solucions creatives, com la incorporació d’una càmera 360 per produir continguts multiplataforma.

Aquest esperit d’anàlisi i adaptació també  ha ensenyat la importància d’estar al dia amb les últimes tendències tecnològiques i pedagògiques. La renovació periòdica de materials i l’adquisició de nous llibres s’han convertit en una prioritat per mantenir l’espai viu i atractiu per als infants.

Finalment, la creació d’una biblioteca tan completa i polivalent els ha permès explorar noves metodologies i formats de treball. Des de la impressió 3D fins a l’edició de vídeo, passant per la robòtica i la programació, la Biblio-STEAM s’ha consolidat com un autèntic laboratori d’aprenentatge multidisciplinari.

Per sobre de tot, la implicació incansable del claustre de professors ha estat la veritable clau de l’èxit.

Pròxims passos i nous reptes

Un cop assolits els principals objectius del projecte Biblio-STEAM, al CEIP Nuestra Señora de la Piedad són plenament conscients que la innovació és un camí sense fi. És per això que ja s’està treballant en els pròxims passos per garantir la continuïtat i l’expansió d’aquesta iniciativa capdavantera.

La principal prioritat és assegurar que la Biblio-STEAM segueixi sent l’eix vertebrador de la línia educativa del centre, amb la lectura com a fil conductor que interconnecti totes les àrees i activitats. Apostar per temàtiques com els còmics, els contes i la literatura infantil serà clau per mantenir la motivació dels infants.

Però aconseguir-ho requereix un lideratge sòlid i una transferència de coneixement efectiva. Per aquest motiu, es realitzen formacions enfocades a capacitar la resta del claustre en el desenvolupament de continguts i metodologies innovadores aplicades a la biblioteca escolar. D’aquesta manera, es pretén que el projecte no depengui d’una sola persona, sinó que estigui arrelat a la mateixa cultura del centre educatiu.

En aquest sentit, se seguiran explorant noves oportunitats per ampliar i diversificar els recursos disponibles. L’adquisició d’una càmera 360 obre les portes a la creació de continguts multimèdia immersius, mentre que l’experiència amb la impressió 3D els permetrà enriquir encara més les propostes.

Javier Garcia de Bustos, un dels principals impulsors de la Biblio-STEAM, remarca la importància de comptar amb el compromís de tota la comunitat educativa i de mantenir una actitud oberta a la innovació constant. Analitzar detalladament les necessitats, cercar recursos i finançament de manera proactiva, i fomentar la formació contínua del professorat són elements clau per assegurar l’èxit a llarg termini. En resum, i usant les seves pròpies paraules, es tracta de: “Crear un espai flexible on tinguin cabuda altres formes d’aprendre”. 

Posts relacionats

Participa

    Accepto que es tractin les meves dades per atendre la sol·licitud d'informació*Accepto que es tractin les meves dades per rebre el butlletí (opcional)

    Missatge enviat correctament.
    Hem enviat una còpia al correu electrònic que ens has facilitat
    Et respondrem tant aviat com sigui possible
    ';