Treballar amb els joves des de la pràctica.
Equitat Digital (ED) ¿Com va iniciar el seu treball amb joves i tecnologia a l’Índia?
Vanya Sahi (VS): Treballo a l’Institut Srishti d’Art, Disseny i Tecnologia a Bangalore, però Gautham i jo hem estat treballant amb nens amb ordinadors des del 2008. Hem estat fent coses amb moltes escoles i universitats diferents, treballant amb nens, estudiants universitaris i amb estudiants universitaris que treballen amb nens. També realitzem treballs amb alguns professors.
Gautham Dayal (GD): Quan vam començar, treballàvem amb nens i ens vam adonar que no podíem arribar a tots. Llavors, si pots treballar amb persones que treballaran amb nens i donar-los una idea de com creus que s’han de fer les coses, pots arribar a molts més nens.
Treballem amb nens d’entre 8 i 15 anys, i estudiants universitaris de 18 a 24 anys. Principalment, ens centrem fins als 14 anys, no perquè ho vulguem nosaltres, sinó perquè és el moment en què al sistema educatiu de l’Índia prenen molt seriosament els seus exàmens nacionals i no volen fer res addicional. Volen centrar-se realment en això.
ED: ¿Quina és la proposta que fan als grups?
VS: El que és interessant en la nostra tasca és que jo procedeixo de l’arquitectura i l’art, mentre que en Gautham prové de les matemàtiques i la informàtica. I tots dos barregem elements per aconseguir un aprenentatge realment creatiu, on els nens no estan simplement aprenent sobre ordinadors de manera específica. Fem activitats i després afegim els ordinadors per fer-ho més interessant, per exemple, els nens creen i després afegim la part computacional per a donar-hi so, per a donar-hi interacció. Per tant, es tracta de barrejar el món digital i el físic, i això ens sembla molt important.
ED: ¿I com impacta això als nens i adolescents?
VS: Els nens sempre estan emocionats, siguin petits o fins i tot estudiants universitaris. El que hem descobert és que els estudiants universitaris, tot i que han après sobre els ordinadors, ni tan sols coneixen totes les possibilitats creatives que es poden fer.
GD: Moltes escoles tenen ordinadors ara. Aprenen a treballar-hi, aprenen Excel i quan aprenen a programar, aprenen C++. Però no tenen aquesta sensació de diversió, de jugar amb això. Estan intentant fer alguna cosa molt difícil i estan intentant memoritzar, i molts d’ells decideixen que no els agraden els ordinadors perquè no se’n surten bé.
VS: Em sorprèn que als estudiants se’ls hagi presentat un llenguatge de programació basat en blocs, però mai han fet res creatiu amb això. El que han fet és copiar coses de la pissarra i crear un joc, no han entès la lògica i s’exciten molt quan ho aconsegueixen. Així que els faig dibuixar, fer finestres emergents i després fem històries. Quan realment entenen la lògica, els emociona i els fa feliços.