Article

Fent la robòtica accessible a totes les aules

CHAUME MORENO / coeducador en tecnologies i membre de la comunitat Escornabot d’Aragó

El projecte Escornabot

El projecte Scornbot sorgeix de la inquietud d’un grup de professors i professionals de Galícia, en un intent de crear un robot educatiu de baix cost i fàcil creació, per implementar-lo a les aules i tallers, muntant-lo amb l’alumnat, sent partícips en el seu disseny, amb la possibilitat de fer-ne les pròpies versions, tot dins del marc de creació OpenSource/OpenHardware (OSHWD).

A aquesta comunitat gallega, els robots educatius comercials els semblaven de molt alt cost, difícils de fer arribar a totes les aules, amb plans pedagògics prefabricats i tancats, sense flexibilitat a l’hora d’usar-lo en diferents àmbits, limitant l’evolució dels usuaris al voltant d’aquestes tecnologies.L’opció OSHWD, com s’ha demostrat per la seva pràctica, trencava aquestes limitacions, creant un vincle fort entre usuaris, usuaris avançats/cocreadors, i el món de la creació professional de robòtica. Les primeres proves sobre el terreny van tenir lloc a la fira OSHWDem de 2014 a la Corunya. En aquesta fira els escornabots van passar dos intensos dies passant per centenars de mans de petits i adults, que van aportar les seves observacions i van gaudir de gom a gom d’aquesta petita (però increïblement gran alhora) “maquineta” que es mou, aquesta satisfactòria experiència va ser el impuls que aquesta comunitat necessitava per llançar-se a crear un model físic i de programari més robust i modular, en constant evolució fins als nostres dies.

Passades les proves inicials, aquesta comunitat va començar a implementar-los a les aules d’infantil i primària d’alguns col·legis públics a Galícia, estenent les activitats a biblioteques i altres centres educatius. Gran part d’aquestes activitats estan documentats a la web i a la wiki Escornabot: els fitxers per imprimir alguna de les versions d’aquest robot, el vostre firmware, com utilitzar-lo, consells de muntatge i ajustament, taulers i jocs classificats per activitats per utilitzar a classe i activitats seqüenciades són només un bon exemple d’això.

Niña controla Escronabot+movilAPP

En el procés de disseny, un dels grans reptes era fer un robot accessible, per facilitat de muntatge, cost i recursos. L’esforç ha estat gran per generar una versió que es munta en una sola targeta on va la botonera i tota l’electrònica de control, de manera que el muntatge sigui el més fàcil i accessible possible. Addicionalment, es poden trobar tot tipus de consells i trucs per customitzar el robot a les necessitats de cada mestra, estudiant i centre, accessibles tots ells a la Web de Escornabot oa la xarxa, compartida pels mateixos usuaris.

Evidentment, és un bot educatiu, que pel seu disseny open-source i cooperatiu, està obert a múltiples usos a l’aula, des de pràctiques en electrònica i programació per a les edats grans, o com a recurs a infantil, gairebé qualsevol persona està capacitada per muntar un. La comunitat té els seus propis serveis d’impressió i muntatge, on es poden aconseguir a un preu assequible, o comprar la PCB i els elements de muntatge, per fer-los a l’aula.

La meva experiència com a coeducador amb aquest recurs ha estat molt variada, des de petits que els fan ballar seguint patrons de moviment, enganxant-los un retolador per dibuixar a terra, fins a estudiants de cursos de l’ESO què volen saber com funciona electrònicament, soldar els seus components a la PCB, modificar el firmware o fins i tot controlar via bluetooth amb la seva pròpia aplicació usant un telèfon. Són moltíssimes les activitats que es poden desenvolupar i que amb un robot comercial serien difícils d’aconseguir, i inabastables atès el seu caràcter privatiu, no de lliure ús, per la qual cosa només podem cenyir-nos al programa educatiu que la marca ens proposa.

La comunitat també manté un canal de Telegram, on es responen tots els dubtes que puguin sorgir en el muntatge o amb el microprogramari i es comparteixen experiències d’ús, taulers i modificacions,

Sent ara mateix una comunitat de més de 500 persones vinculades a aquest projecte

És una comunitat madura i professional, on es dóna suport a qui vulgui fer servir Escornabot. També hi ha un pla d’Escornabots Viatgers, on una persona de la comunitat cedeix i tutela una sèrie de bots a un projecte/aula que els vulgui implementar, facilitant la rampa d’aprenentatge amb aquest nou recurs, assessorant i mantenint els bots, fins que finalment el centre o l’activitat receptora es decideix a tenir el seu propi material. D’aquesta manera, es pot experimentar lliurement sense abordar la inversió que suposa un sistema comercial. Gràcies a aquest sistema d’apadrinaments poden crear aules de robòtica a ludoteques, associacions de temps lliure, escoles no formals, associacions de veïns i en qualsevol espai amb un projecte o activitat d’intervenció socioeducativa que ho desitgi.

És un dels projectes open-source en robòtica educativa de més importància al nostre entorn, en pocs anys ha entrat a moltes aules, s’ha popularitzat la seva utilització en molts àmbits, són moltes les escoles que coneixen el projecte,sent una alternativa sòlida als bots educatius comercials, aportant les experiències d’ús i fent-se més fort cada curs. Una mostra clara de l’impacte d’aquest projecte és quediverses comunitats autònomes, en els seus centres de recursos educatius, proposen Escornabot com a recurs, es recolza i finança la seva utilització itenen els seus propis plans de “Escornabots Viatgers”. D’aquesta manera, multitud de persones vinculades a l’educació tenen accés a aquest recurs, propagat per altres comunitats. A Aragó, per exemple, el centre de recursoscode.intef ens enllaça amb tots aquests materials com a recurs al professorat en aquesta comunitat autònoma. Com que és un bot de baixíssim cost econòmic, són molt assequibles per a qualsevol entorn, i les comunitats que ja el fan servir segueixen la consigna de fer que els Escornabots Viatgers es propaguin el més lluny possible, fent d’aquests bots una eina a les aules i espais educatius molt interessant i creativa.

(*1) El moviment Codi obert pretén fer programari accessible i de codi obert, on els usuaris són alhora creadors, es comparteixen els canvis i es fan servir les llicències Creative Commons per respectar les autories. Això fa que els usuaris no hagin de pagar costoses llicències a les empreses de programari, tenint sempre disponible qualsevol actualització i sent partícips de millorar-lo.

(*2) Circuit imprès, és a dir, la placa d’electrònica on estan impresos o incrustats els diferents elements amb què el robot serà capaç d’interactuar amb la realitat i interpretar les ordres que us enviem. Comunament anomenat “el cervell del robot”.

Posts relacionats

Participa

    Accepto que es tractin les meves dades per atendre la sol·licitud d'informació*Accepto que es tractin les meves dades per rebre el butlletí (opcional)

    Missatge enviat correctament.
    Hem enviat una còpia al correu electrònic que ens has facilitat
    Et respondrem tant aviat com sigui possible
    ';