Crònica

Programem Oportunitats! El pensament computacional creatiu al servei de l’equitat

Equip Code Club Fundació Bofill

La jornada Programem Oportunitats: El pensament computacional creatiu al servei de l’equitat, organitzada per l’equip d’Equitat Digital de la Fundació Bofill, va ser una oportunitat per endinsar-nos en el Pensament Computacional creatiu i crític i per plantejar-nos un repte: com fer-lo servir per promoure oportunitats.

Aquest objectiu, com va explicar Sílvia Pons, Tècnica de Gestió de l’equip d’Equitat Digital, “implica definir primer les necessitats pertinents per poder abordar-les i treballar-les de forma col·laborativa, involucrant les escoles, els docents, els municipis i l’ecosistema d’entitats”.

Durant la jornada, es van desmuntar mites, es van compartir i intercanviar experiències, i es va discutir la integració d’aquest coneixement de manera transversal i inclusiva. Ja fossin docents, tècnics o simplement persones interessades en el futur educatiu, tots van trobar en aquesta trobada inspiració i recursos per a la seva pràctica.

De què parlem quan parlem de pensament computacional creatiu?

Agnès Pàmies, referent en pensament computacional a la Fundació Bofill i directora del programa Code Club, va explicar la rellevància del pensament computacional creatiu en la vida quotidiana, per la presa de decisions optimitzades i l’anticipació de necessitats.

Pàmies també va posar èmfasi en la necessitat d’abordar l’equitat en l’accés a l’aprenentatge del pensament computacional. “És important que totes les persones, no només els qui es dedicaran a ser informàtics o informàtiques, puguin saber com funcionen aquestes màquines per poder donar-los instruccions, per poder controlar-les, perquè facin el que nosaltres volem i donin resposta a les nostres necessitats”, va dir.

A més, va proposar la creació d’espais d’intercanvi de l’ecosistema tan gran que ja hi ha a Catalunya, de persones “generoses i amb talent”, que posen a disposició de tota la comunitat i de l’equitat educativa els seus aprenentatges i recursos. “Volem fer que aquesta xarxa de cors creixi. Que tots els infants tinguin l’oportunitat d’aprendre a programar, de crear, de poder dir-li màquines com volen que siguin. Volem que tots els infants tinguin l’oportunitat de transformar el seu món”, va afirmar i va convidar a tothom a participar en les Hackatons educatives ‘EdHack’ previstes fins a principis de juny, centrades en com promoure el pensament computacional creatiu.

Frank Sabaté, expert en tecnologies i pioner en la introducció de la programació a l’educació, va destacar la necessitat de decidir entre la “Teaching Machine” i la “Learning Machine”, entre aquella aplicació que ens ensenya i aquella aplicació que ens permet explorar i descobrir; de pensar on es posa la tecnologia, si per instruir o en favor de l’aprenentatge autònom. En aquest sentit, va convidar a reflexionar sobre l’objectiu de la programació i la robòtica educativa. “Per què estem fent això? Perquè programar no és un conjunt d’habilitats tècniques, sinó alfabetisme, una nova manera d’expressar-se, i és molt important per a tothom”, va dir.

Jean J. Ryoo, directora de recerca del Projecte d’Equitat en Ciències de la Computació al UCLA Center X, va presentar una investigació sobre la veu dels joves als Estats Units en relació amb l’educació digital. Va destacar com la tecnologia influeix en tots els aspectes de les nostres vides i com pot ser tant beneficiosa com perjudicial. 

Els joves, conscients d’aquests impactes, van expressar preocupacions sobre la manipulació de la tecnologia i la manca de privacitat. Ryoo va subratllar la importància de centrar l’educació en ciències de la computació en l’equitat, l’ètica i el pensament crític, no només en l’accés o la programació. “La informàtica no està creada per a ells. Se’ls diu que no són importants i que no pertanyen”, va assegurar, subratllant la necessitat urgent de promoure una educació en informàtica que sigui inclusiva i equitativa.

Experiències: Impulsar oportunitats amb la tecnologia des de l’àmbit municipal

A través de diverses iniciatives municipals, els municipis de Sant Boi de Llobregat, Viladecans, Barcelona i Cornellà de Llobregat, van posar en marxa espais i projectes col·laboratius de promoció de les eines digitals per a la millora social i educativa, des de trencar la bretxa de gènere en ciència i tecnologia fins a xarxes d’innovació educativa que promouen la col·laboració entre diferents agents per millorar l’èxit escolar. “Aquests projectes són un gran motor de canvi social i educatiu”, va assegurar Sílvia Pons.

Laia Papiol, cap d’Igualtat i Cohesió Social de l’Ajuntament Sant Boi de Llobregat, va presentar el programa La Tecnòloga, destinat a trencar la bretxa de gènere en ciència i tecnologia i promoure l’apoderament de les dones en aquests camps. El projecte, iniciat el 2022, destaca la importància de proporcionar models de rol positius i fomentar l’interès de les noies en les carreres tecnològiques i científiques. “Si no hi som les dones ara, no hi serem després en el futur. I el futur està clar que és tecnològic”, va apuntar Papiol.

Clara Moreno, Tècnica d’innovació educativa de l’Ajuntament de Viladecans, va explicar el recorregut fet amb la Xarxa d’Innovació Educativa, un espai col·laboratiu que reuneix diferents actors educatius per impulsar el canvi. A través de la incorporació de tecnologies i la promoció de la participació ciutadana, la xarxa busca adaptar l’educació a les necessitats actuals i millorar l’èxit escolar. “Hem creat realment un espai de col·laboració on tots els agents educatius de la ciutat hi participen, col·laboren, expressen necessitats, cocreen projectes que després s’implementen. I també hem democratitzat la innovació”, va assegurar.

Núria Alonso, coordinadora de l’oficina tècnica del Canòdrom de Viladecans, va destacar la importància de les tecnologies obertes i la seva relació amb la qualitat democràtica. En les seves paraules: “no podem proposar una transformació social fent servir eines tancades que no sabem com estan funcionant”. Alonso va insistir en la necessitat d’una mirada participada i col·lectiva de la societat en la construcció d’una cultura digital. Mitjançant activitats lúdiques, divulgatives i educatives, com cicles de xerrades o tallers sobre intel·ligència artificial, el Canòdrom és un espai de reflexió i debat entorn dels impactes de la tecnologia en la nostra societat.

D’altra banda, Laia Sànchez, responsable del Col·laboratori, el programa del laboratori ciutadà de Cornellà de Llobregat, va explicar l’experiència del seu municipi amb el Citilab. Sànchez va defensar la importància de la programació i la robòtica creativa des de la infantesa. Mitjançant projectes educatius innovadors, com l’ús de la tecnologia per resoldre reptes mediambientals amb escultures de llum, el Citilab va demostrar com la programació i la robòtica es poden integrar en totes les matèries educatives i contribuir a la formació d’una ciutadania activa i innovadora. “La ciutadania té dret a innovar, buscar alternatives i no conformar-se amb el camí ja marcat”, va assenyalar Sànchez.

Passem a l’acció: Tallers pràctics per (re)pensar estratègies educatives

Els tallers de la jornada van oferir una gran diversitat de temàtiques i experiències educatives, buscant promoure la inclusió, la creativitat i el desenvolupament de les habilitats digitals dels infants i joves. 

Un d’ells es va centrar en com trencar les barreres de les pantalles i la visió, introduint la programació creativa inclusiva amb Scratch Jr. Tactile. En aquest taller, amb Roger Olivella i Maria Seoane de Sistema Thead, es va explorar com adaptar la programació a diferents capacitats, buscant reduir la bretxa digital i fomentar la participació de col·lectius vulnerables.

Un altre taller va abordar la importància dels videojocs crítics com a mitjà d’expressió i de foment de la perspectiva crítica i la creativitat en els infants i joves. Amb la col·laboració de Cristina Valero de CosiCosa, es va explorar com la creació de videojocs pot ser una eina per a introduir debats ètics i morals, així com per a la visibilització de desigualtats socials i la reivindicació de temes rellevants per a la societat.

El taller ‘Per on començar? Imagina, programa i comparteix!’ amb Susanna Tuset va centrar-se en l’experiència amb la programació educativa de la comunitat d’educadors ScratchEd Meetup Barcelona. Aquest taller va proporcionar un espai per a la creació, la imaginació, l’intercanvi i l’aprenentatge entre iguals.

Finalment, en el taller dirigit per Noelia Alvarez de Technovation Girls Catalonia, es va compartir com aquest programa fomenta l’empoderament de les noies a través de la tecnologia, convidant-les a crear aplicacions mòbils que resolguessin problemes socials. D’aquesta manera, es promou el desenvolupament d’habilitats tecnològiques i competències socials, motivant-les a identificar problemes de l’entorn i buscar solucions mitjançant la tecnologia.

Des de l’exploració de noves estratègies inclusives en la programació fins a l’impuls d’iniciatives municipals per a la promoció de les habilitats digitals, durant la jornada una cosa va quedar clara: la importància de col·laborar i treballar de manera conjunta per poder construir un futur educatiu més just i equitatiu.

Els tallers pràctics van oferir eines concretes per fomentar la creativitat i la participació de tots els nens, nenes i joves, subratllant la necessitat de desenvolupar habilitats digitals crítiques en un entorn cada vegada més tecnològic. Amb tot plegat, la jornada va servir com un espai d’inspiració i reflexió, impulsant el compromís de la comunitat educativa en la promoció d’una educació accessible i transformadora per a tothom.

Posts relacionats

Participa

    Accepto que es tractin les meves dades per atendre la sol·licitud d'informació*Accepto que es tractin les meves dades per rebre el butlletí (opcional)

    Missatge enviat correctament.
    Hem enviat una còpia al correu electrònic que ens has facilitat
    Et respondrem tant aviat com sigui possible
    ';