Confiança mediàtica

Equitat Digital - Informació contrastada

De què estem parlant?

Sempre ha existit la informació manipulada, notícies enganyoses o fake news. Però la digitalització ha accelerat i complexitat aquest fenomen. Això posa en risc la qualitat democràtica, i ens polaritza com a societat. En moments de crisi, postveritat i discursos d’odi, aquestes notícies s’estenen de forma viral, afectant la política, la ciència, l’educació i qualsevol àmbit social. És, per tant, una problemàtica de primer ordre que cal entomar de manera urgent. Per això, cal generar informació i espais de confiança. No com actes de fe, sinó com eines i processos concrets que ens garanteixen l’accés a informació contrastada i de qualitat sobre la qual construir coneixement i opinions. L’educació mediàtica incorpora competències informacionals imprescindibles perquè equips docents i alumnat tinguin la capacitat de cercar, destriar i generar informació veraç i de qualitat. Sabem també, que la desinformació impacta amb més ferocitat les comunitats més vulnerables, ja que no disposen de l’orientació i estratègies per a protegir-se. En això, ens hi juguem els pilars d’una societat cohesionada i d’oportunitats per tothom. I els centres educatius hi tenen un rol clau.

Per què això és important
per a l’educació?

Els nostres infants, adolescents i joves estan exposats a informació digital diàriament. És la matèria primera sobre la qual aprenen i construeixen les seves identitats. Per tant, resulta imprescindible dotar-los de les competències i eines perquè esdevinguin ciutadans crítics, autònoms i creatius en un món que cada cop serà més digital. 

Les organitzacions intensives en coneixement i informació són aquelles que més exposades estan al fenomen de la desinformació. Però alhora, també les que poden exercir un rol més determinant a l’hora de generar els espais de confiança mediàtica que necessitem. 

Per començar, des de les aules, podem treballar amb l’alumnat la detecció de casos de desinformació (fact-checking), esdevenint agents actius aturant la reproducció de notícies falses. Una pràctica interessant a l’hora de treballar el pensament crític i l’empatia social. També desenvolupant activitats de reporterisme educatiu que desenvolupin les multi-alfabetitzacions, incloses les digitals. Som davant una gran oportunitat de connectar els centres educatius amb un entorn ple d’informació i coneixement, però també caldrà atendre als perills que comporta la societat infoxicada

Aquesta realitat emergent encara depassa la capacitat dels equips docents, els quals necessiten orientació, formació i acompanyament. Actualment, l’alfabetització mediàtica i informacional (AMI) es troba transversalitzada al currículum. Una situació que la difumina, provocant que sigui una responsabilitat de tothom i de ningú.

/ qui construeix la realitat? / decidim el que consumim?/ en qui confiem?/ qui construeix la realitat? / decidim el que consumim?/ en qui confiem?/ qui construeix la realitat? / decidim el que consumim?/ en qui confiem?/

Quins són els reptes?

Com generar confiança mediàtica des de l’aula?

La desinformació o notícies falses (fake news) erosionen la credibilitat dels mitjans d’informació, ampliant la distància entre aquests i les noves generacions. És evident que hi ha riscos, però cal fer un esforç per cosir un discurs positiu, creatiu i empoderador que posicioni l’alumnat com a protagonistes a l’hora de consumir i generar informació veraç i de qualitat. Perquè això no depengui de la voluntarietat i compromís de docents aïllats i entitats activistes, caldrà reconèixer la necessitat de desenvolupar l’alfabetització mediàtica i informacional (AMI) entre els infants, adolescents i joves. Així com amb els docents que els han d’acompanyar, també en el món digital. Territoris com l’estat d’Illinois o Finlàndia ja han desplegat polítiques valentes que permetran entomar aquest repte de manera estratègica, estable i sostenible. Si això no es lidera des de l’administració i les comunitats, seran les mateixes empreses les que prendran la iniciativa. 

Ens atrevim a comptar amb els adolescents i joves?

Ells són els primers a adoptar les noves tendències i canvis digitals. Això no implica que facin usos segurs, ètics o educativament profitosos. Però els hi hem de reconèixer la valentia a l’hora d’experimentar noves eines i experiències. Generalment, els adults tenim la tendència a ser més prudents i desconfiats a l’entorn digital. Per a fer front als reptes de la desinformació i les noves formes de participació digital, cal comptar amb la seva veu i esperit. Per tant, caldrà treballar “amb”, i no “per als” joves. Alguns projectes ja experimenten, dins les dificultats que suposa, abordar els canvis des de les mirades dels responsables de crear nos futurs digitals més desitjables.

Com els espais educatius poden esdevenir laboratoris de democràcia digital?

La desinformació i uns nivells baixos d’alfabetització mediàtica i informacional són el caldo de cultiu ideal per a l’empobriment de la cultura democràtica i la cohesió social. Davant aquest repte, els espais educatius i comunitaris poden esdevenir referents en la defensa dels DDHH i la construcció d’una democràcia enriquida pels mitjans digitals. Tenim l’oportunitat i el deure de revitalitzar la democràcia de la mà d’adolescents i joves que siguin crítics i compromesos. Apostar per una visió contemporània del pensament crític, que parteix de les notícies i els temes controvertits per a construir aprenentatges i consolidar valors.

Posts relacionats

Projectes relacionats

Amb qui estem treballant?

Lorenzo Marini

Verificat

Elisa Pont

Junior Report

Domi Viñas

IE El Til·ler

Lydia Sanchez

UB

Participa

    Accepto que es tractin les meves dades per atendre la sol·licitud d'informació*Accepto que es tractin les meves dades per rebre el butlletí (opcional)

    Missatge enviat correctament.
    Hem enviat una còpia al correu electrònic que ens has facilitat
    Et respondrem tant aviat com sigui possible
    ';