Desfake – Avaluació crítica de la informació

Propòsit del projecte

Tot i que els adolescents han crescut amb Internet, la literatura acadèmica demostra que els nadius digitals no existeixen. La majoria dels joves tenen problemes per detectar la desinformació, des d’enganys virals a Instagram fins a contingut patrocinat en llocs de notícies.

L’objectiu no és formar periodistes, sinó ciutadans responsables que dubtin del que no és confiable, es facin les preguntes adequades i tinguin les eines necessàries per actuar i protegir-se enfront de la desinformació que es troben dia rere dia a la xarxa.

Desfake és un projecte educatiu per desenvolupar la capacitat dels estudiants d’avaluar críticament la informació que reben a través de les xarxes. Amb Desfake, els alumnes milloren la seva capacitat per a reconèixer les fonts fiables i identificar la informació rigorosa i la que no ho és.

Desfake aporta tècniques i coneixements al voltant d’aquestes quatre qüestions. Permet als alumnes construir un manual de verificació i aplicar-lo, en la part final del curs, per fer el seu propi fact-check i publicar-lo en vídeo al canal de Desfake a TikTok, on s’ha creat una comunitat de fact-checkers adolescents que difonen les seves verificacions.

Impulsors

Verificat

Descripció del projecte

El projecte Desfake permet a l’alumnat verificar la informació que reben, sobretot mitjançant dispositius digitals on, actualment, es mouen amb molta facilitat els discursos d’odi que, amb freqüència, tenen com a diana els col·lectius més vulnerables. Són aquests col·lectius més desfavorits els qui, generalment, estan més indefensos davant de la proliferació desmesurada de notícies falses i discursos d’odi, tant pel fet de ser, en moltes ocasions, la diana de les seves acusacions. Altrament, les persones pertanyents a aquestes comunitats no gaudeixen de les habilitats ni els contextos òptims al seu voltant on contrastar i generar-se la seva pròpia visió crítica dels fets. A més, posa a disposició de qualsevol centre educatiu un curs de Lectura Lateral Bàsica en format gratuït.

En segon terme, la informació contrastada és especialment important si pensem en les estudiants més vulnerables, aquelles que, a causa del seu context social, econòmic i familiar poden estar rebent informació poc contrastada, amb biaix o, fins i tot, provinent de fons poc fiables.

XXSS

Preu

De pagament: FECYT subvenciona formacions Desfake per a docents de ciència.

Participa

    Accepto que es tractin les meves dades per atendre la sol·licitud d'informació*Accepto que es tractin les meves dades per rebre el butlletí (opcional)

    Missatge enviat correctament.
    Hem enviat una còpia al correu electrònic que ens has facilitat
    Et respondrem tant aviat com sigui possible
    ';