ED / Els vostres bootcamps són gratuïts, per què?
GT / Són gratuïts per una raó òbvia: el públic al qual ens adrecem no té la capacitat econòmica de pagar la formació. Una formació de sis mesos costa 4.000 euros i els bootcamps de pagament arriben a preus de 8.000 euros o més. En el nostre cas, són gairebé 850 hores “acadèmiques”, en un viatge que té un horari laboral, per preparar-se al ritme de la futura ocupació. Però hi ha una altra raó, per a nosaltres, els diners no són un bon criteri per seleccionar el perfil d’un futur talent digital, no és un bon filtre. Volem treure totes les barreres no rellevants per seleccionar el talent digital de demà.
A més de ser un perfil d’una persona que viu en una situació de vulnerabilitat, seleccionem basant-nos en quatre competències transversals:
- la motivació per la tecnologia
- el pensament lògic, deductiu i analític
- persones “espavilades” i, des de l’aspecte positiu, persones amb “esperit hacker”, persones resolutives
- capacitat de treball en equip
ED / Com és el procés de selecció?
GT / Per seleccionar les persones tenim una primera fase que és la de fomentar la “vocació digital”, ja que en aquests col·lectius de vegades les persones no tenen idea que els podria correspondre. Fem tallers i sessions d’informació amb la nostra pedagogia i gratuïts destinats a possibles persones beneficiàries, així com a professionals de les entitats socials que els acompanyen perquè el primer contacte amb el codi sigui tan pedagògic com lúdic.
En finalitzar la primera fase moltes persones diuen “això no és el que pensava, m’agradaria saber-ne més” i pot apuntar-se a una de les nostres formacions, a través del nostre web :www.rompemosloscodigos.org. L’etapa següent és un formulari en línia i uns exercicis bàsics de programació, que es fan sense necessitat de coneixement previ, a través de plataformes d’aprenentatge que hi ha al mercat. Les persones han de fer aquests exercicis i ens envien els resultats. Un cop fet això, convoquem una jornada de selecció grupal i fem diferents dinàmiques de “serious games”, per exemple: dissenyar la bicicleta del futur o les sabatilles del futur . En paral·lel, hi ha entrevistes individuals curtes per repassar temes administratius, tècnics i de motivació.
ED / Com és el filtre de la motivació tecnològica? Com detecten la motivació?
GT / Jo crec que la motivació es veu per l’acció, no hi ha cap altra manera de mesurar-la que de veure què fa la gent. Comencem habitualment amb 100 candidats i candidates per a una selecció final de 24 persones; de les 100, unes 40 passen l’etapa del formulari i dels exercicis.
Per exemple, hi ha una de les plataformes d’aprenentatge que utilitzem, que està en anglès i ho fem de manera assumida, no pas perquè volem que la gent parli anglès, sinó per veure com se superen aquest obstacle. Si no sabeu anglès, podeu traduir amb el navegador, demanar ajuda a una altra persona. Tot s’hi val si permet aprendre i superar dificultats. Per nosaltres el que importa és veure com la gent demostra la seva motivació, determinació i creativitat passant els petits obstacles que anem posant pel camí.
ED / Quin és índex de deserció?
GT /L‟índex de deserció és d‟un 10% i, en la majoria dels casos, és per un canvi en les circumstàncies personals de l’alumne/a. El nostre espai és gratuït i tenim de vegades petites beques econòmiques perquè les persones puguin dedicar-se gairebé exclusivament a estudiar, però n’hi ha casos en què no n’hi ha prou.
ED / I com treballen amb el grup?
GT / La comunitat d’aprenentatge es fomenta en línia i presencialment. És obvi que som animals socials i que, quan ens veiem, ens volem abraçar o compartir un cafè i es genera més força, però, també funciona en línia. Sempre es treballa des de la pedagogia activa: aprenent, fent, aprenent, ensenyant, treballant per projecte, etc.
En els projectes, les etapes van per sprints: durant un parell de setmanes es constitueixen grups i, des de l’equip docent, es defineixen com seran, perquè siguin diversos. Quan una persona té més dificultat, el grup la recolza per no quedar enrere, hi ha tot un acompanyament a través de les nostres responsables de promoció que, més enllà del pedagògic, recolza la persona en totes les seves problemàtiques.
ED / I el finançament del projecte?
GT / Actualment tenim més o menys un 25% de finançament públic, des d’Ajuntaments i Agències d’Ocupació. La part més important del nostre finançament és privat, des de fundacions privades i empreses.
La fundació Nous Cims va ser la primera que ha apostat pel nostre model i continua sent un partner clau a través del programa Zing. Treballem amb ells per captar i formar els perfils joves en situació de vulnerabilitat, que són els perfils que més ens dificulta atreure. La nostra pedagogia funciona, però necessita un cert grau de maduresa, disciplina i motivació. Per això, amb els perfils més joves, hem desenvolupat noves estratègies a través de tallers, de jornades tipus “coding day”, de tutorials i vídeos de testimonis, etc.
ED / I com a conclusió?
GT / Hem de canviar el món on vivim. És força obvi que la nostra societat està davant de l’abisme, que haurem de canviar un profundament i ràpidament com fem les coses i això suposa que tinguem ciutadanes i ciutadans creatius.Crec que la tecnologia, els mètodes àgils, la manera de treballar al món tecnològic fomenta molt la creativitat, és força horitzontal i àgil i crec que això és una cosa que pot “contagiar” en el sentit positiu de la paraula. El sistema educatiu, la societat en conjunt, s’ha de transformar.
Necessitem persones creatives, persones que no tenen por d?equivocar-se. A la nostra pedagogia expliquem que com més aviat t’equivoques, abans aprens, i no passa res a equivocar-se, no és un fracàs, al contrari, és un aprenentatge.