Article

Desinformació, ciutadania i confiança

Els últims anys han posat de manifest que la desinformació s’ha convertit en una pandèmia silenciosa: factors, responsables, dades, demandes i suport.

Els últims anys han posat de manifest que la desinformació s’ha convertit en una pandèmia silenciosa. Malgrat tractar-se d’un fenomen tan vell com la mateixa humanitat, una sèrie de factors han contribuït recentment al seu creixement:

  • D’una banda, els temps d’incertesa sempre han estat rics en faules i mentides i a això han contribuït el coronavirus, la guerra a Ucraïna i el seu efecte en l’economia o la creixent polarització política. A més, la creixent i generalitzada connectivitat facilita la creació i difusió ràpida de continguts desinformatius que arriben si ser sol·licitats al correu electrònic, als grups de whatsapp o a les xarxes socials.
  • El soroll que genera la quantitat d’informació a la qual estem exposats és de tal magnitud que es fa difícil, per a un usuari mitjà, distingir entre el banal i el perniciós, entre l’opinió i els fets, entre la veritat i la mentida.

En el fenomen de la desinformació es poden distingir tres participants amb diferent rol i diferent responsabilitat:

  • D’una banda, els creadors dels missatges falsos o manipulats que, amb motius diversos, llancen accions o campanyes més o menys organitzades. Identificar a aquest grup és essencial en la lluita contra la desinformació, ja que la seva responsabilitat és màxima.
  • El segon agent són les plataformes a través de les quals es distribueixen aquests continguts. Gràcies a elles la informació arriba veloçment als usuaris, i fins ara han buscat ser eximides de la responsabilitat del que circula per elles. Durant la pandèmia van començar a afegir algunes alertes o crits d’atenció respecte a continguts que tenien l’aire de ser falsos, la qual cosa ha obert el debat sobre el seu paper i, també, sobre la seva responsabilitat.
  • El tercer participant és la ciutadania, que accedeix als continguts que es mostren en els seus perfils en xarxes socials, alimentats per l’algorisme, i també a través del que comparteixen amb col·legues, amics i familiars a través de plataformes de missatgeria instantània. La ciutadania no té un rol passiu, ja que contribueix a la viralització d’aquests continguts quan els comenta o els reenvia als seus coneguts. I la seva responsabilitat és més limitada: protegir-se davant la desinformació i, en la mesura que sigui possible, no contribuir a la seva difusió. També, a través dels seus representants polítics, pot reclamar una acció legal més actualitzada, coordinada i directa respecte als qui tenen una responsabilitat més clara. I també una estratègia més decidida d’alfabetització mediàtica i de competència digital dirigida a tota la ciutadania, amb especial èmfasi en els grups més vulnerables.

És en el front de la ciutadania on cal actuar de manera més decidida. La desinformació ha estat identificada com un problema social per la pràctica totalitat de la població a Espanya, d’acord amb l’estudi realitzat per UTECA i la Universitat de Navarra en 2022. Nens, nenes i adolescents són un públic prioritari per la seva gran exposició a continguts digitals i la seva capacitat crítica encara en formació. L’educació formal és una excel·lent oportunitat perquè això succeeixi, encara que alguns estudis apunten a com l’entreteniment que perceben en determinats formats pot rebaixar el seu llindar crític

Però també les persones majors són susceptibles de sofrir els efectes de la desinformació, en aquest cas per la seva competència digital menys desenvolupada. Alguns estudis recents posen de manifest com a accions formatives dirigides a aquest col·lectiu poden ser eficaços per a incrementar la seva capacitat de fer-li front, la qual cosa anima a continuar treballant en aquest camí.

La desinformació busca erosionar un valor essencial en les societats democràtiques: la confiança. La confiança en les institucions, en els mitjans de comunicació i, també, la confiança interpersonal. És important reclamar i donar suport a iniciatives que condueixin a una ciutadania més capaç de fer front a aquest fenomen, sent conscients que també són necessàries polítiques i accions dirigides a la resta de participants.

Posts relacionats

Participa

    Accepto que es tractin les meves dades per atendre la sol·licitud d'informació*Accepto que es tractin les meves dades per rebre el butlletí (opcional)

    Missatge enviat correctament.
    Hem enviat una còpia al correu electrònic que ens has facilitat
    Et respondrem tant aviat com sigui possible
    ';