Article

Derrocant bretxes, no només les digitals

DANIEL PRESTA / Mestre especialista en TIC

Podem dir que avui el tema de les bretxes digitals ocupa l’agenda educativa com una de les principals problemàtiques a resoldre. Segurament, haver transitat la pandèmia va exposar molt més les mancances d’accés a les tecnologies a les escoles de tot el món. Aquells països que comptaven amb experiències i recursos per a l’educació remota o híbrida probablement han tingut menys impacte que altres, però:Què passava amb els projectes d’inclusió de la tecnologia abans del 2020? IQuè esperem que passi a futur amb el seu ús? Quins ensenyaments ens deixen les experiències viscudes? Les bretxes que interfereixen a l’ús de la tecnologia són només digitals? Hi ha moltes preguntes més per respondre i una forma que trio per abordar-les és presentant experiències educatives viscudes al meu país, Argentina.

Pla Provincial de Robòtica Educativa

La primera es va desenvolupar a la província de Buenos Aires. L’any 2018 es va presentar el Pla Provincial de Robòtica Educativa, el qual va abastar prop de 4.000 escoles de gestió estatal de dita província, impactant en prop de 800.000 alumnes i va capacitar uns 20.000 docents.

Aquest mateix any previ al començament del pla, es va realitzar una modificació curricular, incorporant dins de l’alfabetització digital, l’aprenentatge del Pensament Computacional, la programació i la robòtica de manera obligatòria a totes les escoles del país, amb un temps d’organització per a la seva implementació de dos anys. Una de les principals bretxes que podem tenir com a docents és la manca de capacitació, la nostra professió ho requereix i impacta en la nostra tasca diària, per això els primers mesos començat el pla no hi va haver fotos amb entregues de cap kit de robòtica, és més, els mateixos van arribar recentment a l’octubre d’aquell any, mentre els docents es van anar capacitant i van començar a treballar amb el primer dels eixos de les seves classes, el Pensament Computacional,fent parella pedagògica amb talleristes que planificaven en conjunt amb els docents assignats i acompanyaven les classes de manera presencial.

Lamentablement, aquest pla es va veure discontinuat a l’any 2019 després de canvis d’autoritats, la política serà una altra bretxa a resoldre al nostre país en la transició dels canvis de govern.

Robòtica a escoles d’illes de Sant Ferran

San Fernando és una localitat de la zona nord de Buenos Aires, on el territori ocupat per illes equival a 4,5 vegades a la superfície de la Ciutat de Buenos Aires. Els talleristes assignats a aquestes escoles per una qüestió de logística s’hi havien de quedar generalment matí i tarda, ja que el transport era limitat en els seus horaris. No només el transport condiciona l’accés a aquestes escoles, sinó que també tenen moltes dificultats per comptar amb la connectivitat a les classes. Aquests docents van fer caure les bretxes, no només digitals per treballar amb els alumnes d’aquesta manera.

Implementació tecnologia a l'aula

Pensament Computacional connectat i desconnectat amb Bebres

Castor és una proposta internacional per treballar el Pensament Computacional per mitjà de diferents desafiaments, on els alumnes resolen problemes de diferents dificultats fent ús de fonaments de la informàtica.

Ara ens ubiquem en aquest any, on de la mà de la Associació CivilChicos.Net aquesta proposta va arribar a l’Argentina, va capacitar centenars de docents de tot el país i van participar més de 5500 estudiants del desafiament al novembre juntament amb 70 països més al món. Aquesta proposta va permetre fer-se amb dispositius o en paper de manera desconnectada. A més de fomentar els pilars del Pensament Computacional com ho són l’abstracció, la descomposició, el pensament algorítmic i el reconeixement de patrons, Bebras enforteix la resolució de problemes quotidians, el pensament crític, el treball col·laboratiu i la comprensió de textos, entre d’altres habilitats fonamentals per a la societat avui.

Pensant en el futur: “Bretxes digitals, socials i pedagògiques”

Les bretxes sempre es troben en un context que les determinen,amb diferents actors socials, per a alguns podran ser limitants i per a altres un desafiament a resoldre.Les tecnologies ens travessen, però sense una proposta pedagògica, la seva implementació i impacte no seran significatius.

Sóc un convençut que la millor manera de reivindicar la tasca docent és per mitjà de la capacitació contínua, docents capacitats jerarquitzen l’escola i tindran més possibilitats d’aconseguir propostes d’aprenentatge millors. Els convido a seguir enderrocant bretxes, no només les digitals, cap mancança tècnica pot interrompre la pedagogia d’un docent que posa el seu professionalisme i creativitat en joc a les classes per als seus estudiants.

Posts relacionats

Participa

    Accepto que es tractin les meves dades per atendre la sol·licitud d'informació*Accepto que es tractin les meves dades per rebre el butlletí (opcional)

    Missatge enviat correctament.
    Hem enviat una còpia al correu electrònic que ens has facilitat
    Et respondrem tant aviat com sigui possible
    ';