Article

De STEAM a ESTiMA

SUSANNA TUSET MUNNÉ / Mestra i psicopedagoga

L’aprenentatge servei i la tecnologia com a eina d’inclusió per a l’equitat digital

Estem vivint un procés de transformació educativa on volem que els alumnes siguin els agents de canvi de la nostra societat. Ells tenen molt a dir i fer per viure activament el seu present i reimaginar el seu futur. Els docents els dotem d’eines per a comprendre el món i competències perquè hi intervinguin, tot fomentant el seu desenvolupament integral com a persones: les seves emocions, els seus valors, la seva ètica, el seu compromís i el seu pensament crític. Des de l’escola no els preparem per a la vida: l’escola és vida.

El món està canviant, la tecnologia està transformant l’economia, la cultura i molts altres aspectes de la nostra societat. Primer va ser el vapor, després l’electricitat, ara (i des de ja fa un temps) pren el relleu la revolució digital. Si la nostra societat és cada cop més digital l’escola, també. Amb la pandèmia vam evidenciar les tres bretxes digitals, ja sabem que digitalitzar l’escola no és tan sols omplir-la de dispositius i connexions, és impulsar aprenentatges amb sentit, profunds i transformadors utilitzant la tecnologia com a una eina més al servei d’aquest aprenentatge. Dotar el nostre alumnat per tal que pugui passar d’usuari a creador de contingut amb la tecnologia.

Makey-makey

La tecnologia ens aporta unes ulleres per observar el món amb una mirada diferent. Si volem ciutadans responsables, compromesos, crítics i transformadors, els hem de proposar reptes rellevants i motivadors on ells mobilitzin el seu coneixement i donin solucions innovadores, creatives, emprenedores i sostenibles tot emprant la tecnologia. 

Però, podem fer un pas més? Podem generar noves oportunitats d’aprenentatge amb equitat digital? Com podem atendre a les desigualtats, l’equitat de gènere, la inclusió i l’ètica? Com? Empoderant a l’alumnat per a comprendre la realitat, per a prendre decisions i per a actuar en conseqüència. Amb aquesta intenció neix el projecte ESTiMA, STEAM + Inclusió, on a través de l’Aprenentatge Servei, l’alumnat del Sagrat Cor de Sarrià utilitza la tecnologia com a eina per a la seva inclusió amb els companys amb paràlisi cerebral de l’Escola d’Educació Especial Nadís SCS. Ells  són els creadors de solucions per a les jornades ESTiMA. Us mostrem algunes de les activitats dutes a terme aquests últims anys.

Alumnes de primer d’ESO, després d’un llarg procés d’indagació i amb entrevistes a experts i adults amb discapacitats motores, van arribar a la conclusió que a les ciutats hi ha moltes barreres arquitectòniques a superar. Ells no podien donar solució a aquest problema real, però sí que van crear una eina que els ajudés a trobar la ruta més ràpida i accessible per anar d’un punt a un altre. El resultat va ser una APP programada amb App inventor1.

Van seure en una cadira de rodes, i amb l’ajuda d’alguns companys de l’escola Nadís, van anar geolocalitzant les diferents barreres arquitectòniques.

L’alumnat de 6è, en plena pandèmia i grups bombolla, va imaginar, crear i compartir, per a cada un dels companys de l’EE2 Nadís, un joc adaptat a les seves NEE3 i personalitzat segons els seus gustos. Aquest cop van triar programar els jocs amb Scratch4  .

Imagineu-vos la cara dels estudiants de l’escola Nadís en rebre els jocs totalment personalitzats en la jornada ESTiMA virtual. El procès d’aprenentatge va ser profund, en paraules del creador d’Scratch Seymour Papert “l’Scratch és una habitació de sòl baix per tal que a tot l’alumnat li resulti fàcil en el seu inici; amb sostre alt per oferir possibilitats més complexes”  i en Mitchel Resnick va afegir “ de parets amples per poder explorar i desenvolupar utilitzant diferents camins per a la creació dels seus projectes”. L’Scratch és més que un llenguatge de programació és una eina molt poderosa per a la personalització de l’aprenentatge, podem atendre les diferències individuals del nostre alumnat, el quart principi de l’aprenentatge. En aquest projecte vam aconseguir treballar els 7 principis de l’aprenentatge5, des del primer, ser el centre de l’aprenentatge, fins l’últim l’avaluació, la clau per aprendre i facilitar l’autoregulació i l’autonomia. 

Podríem pensar que tan sols podem dur a terme aquest tipus d’activitats amb alumnat de cursos superiors, perquè ells ja són creadors i programadors de noves solucions, adaptades, que donen resposta a reptes reals. Però cal començar des de ben petits; no podran crear un joc, ni una app, ni imprimir en 3D un artefacte que els pugui facilitar algun moviment, però seran creadors de situacions, i aquest fet és important en infants d’edats primerenques perquè serà el factor que vinculi el seu aprenentatge a una situació real.

On la proximitat, el trencament de les barreres del contacte físic, seran el canvi transformador.

Als alumnes de cicle inicial de primària els vam proposar si podrien realitzar una jornada ESTiMA. Els de primer van decidir fer un piano molt especial, les tecles eren ells mateixos, gràcies a la placa Makey-Makey. Es van organitzar per grups, cada un d’ells amb un company de Nadís, van preparar tot el material necessari i van dur a terme un concert ben especial.

Els de segon, en les vigílies de Nadal, van decidir celebrar les festes programant i ballant amb els companys amb paràlisi cerebral gràcies als follets de Nadal de la web Code Boogie6. I ràpidament se’n van adonar: Com programarien els companys si la web no té pictogrames? Doncs es van posar en contacte amb les mestres d’EE perquè poguessin preparar els blocs de programació en pictogrames. En acabar la jornada em diuen: “Estic pensant quina activitat podem fer en el proper projecte amb els nostres companys de Nadís. Quin dia tornem?Si una frase ho diu tot, una imatge, més.

I, què aporta la tecnologia a la meva aula? I la programació?

Ben poc us he parlat de tecnologia al llarg de l’article. Tal com deia Seymour Papert i Mitchel Resnick amb la metàfora de l’habitació, per a mi les STEAM són una eina molt poderosa per arribar a tots els alumnes i poder dur a terme un aprenentatge amb sentit, profund, personalitzat, i contextualitzat en el món actual digital, partint de les seves diferents capacitats i talents per treure el millor de cada un d’ells. 

Quan l’alumnat es converteix en el protagonista del seu aprenentatge profund està engrescat i motivat, s’esforça i treballa de valent; aprèn a organitzar-se, a planificar-se, a gestionar el temps, a resoldre els reptes, a treballar en equip de manera col·laborativa, construeix connexions horitzontals entre els aprenentatges en un repte real. Llavors veus aquella brillantor en els seus ulls, i no té preu. Sabent que han estat capaços de crear un treball de valor, de qualitat, amb sentit per a uns receptors reals i saben que sempre seran capaços de fer-ne més. I tu, com a mestra, una vegada has viscut aquesta experiència, vols continuar treballant d’aquesta manera. 

Us animo a realitzar activitats d’ApS utilitzant la tecnologia com a eina per fomentar l’equitat digital. Els reptes reals obren una porta al món perquè els alumnes puguin ser agents actius de canvi en la seva comunitat educativa. Amb la millora del pensament crític i compromís ètic l’alumnat adquireix interès, motivació, implicació, competències i coneixements de forma més eficaç i amb major qualitat. Ells mai deixen de sorprendre’ns! “Molta gent petita, en llocs petits, fent coses petites, pot canviar el món”.

Avancem cap a l’equitat digital. És una carrera de fons; ens haurem de calçar bé, portar aigua i ser flexibles davant els possibles canvis. Serà molt beneficiós i recomanable fer xarxa entre nosaltres, espais com l’ScratchEdMeetup on compartim idees, experiències, resolem dubtes són una gran font d’inspiració i aprenentatge.  “Sols arribarem abans, però junts arribarem més lluny”.

(*1) Vegeu el següent enllaç a Ateneu  per més informació relacionada amb App Inventor, entorn de programació de dispositius mòbils Android, pensat per entorns educatius.

(*2) Educació Especial

(*3) Necessitats Educatives Especials

(*4) Vegeu el següent enllaç a la pàgina web oficial d’Scratch, en el seu apartat de preguntes freqüents per entendre amb més profunditat què és Scratch com a llenguatge de programació especialitzat en educació primària i la visió dels seus creadors de voler estendre la programació creativa de manera equitativa i igualitària arreu del món, com a eina de foment de la creativitat arreu del món. 

(*5) Vegeu l’article Imagina, programa, comparteix! al número 477 de la Revista Guix (Maig ‘21).

(*6) Vegeu el següent enllaç a l’apartat de famílies de la web Code Boogie de Google on s’explica què és aquesta plataforma de difusió de l’aprenentatge de la programació, ambientat en el Nadal i les diferents celebracions arreu del món.

Posts relacionats

Participa

    Accepto que es tractin les meves dades per atendre la sol·licitud d'informació*Accepto que es tractin les meves dades per rebre el butlletí (opcional)

    Missatge enviat correctament.
    Hem enviat una còpia al correu electrònic que ens has facilitat
    Et respondrem tant aviat com sigui possible
    ';