Article

Com incorporar el disseny inclusiu en la construcció de productes digitals

ANDREA ESCUDERO / Especialista en experiència de l’usuari

Parlar d’accessibilitat digital avui és molt més fàcil i comuna que fa uns quants anys. Existeixen més recursos i referents d’on aprendre, per la qual cosa si abans ens preguntàvem què és accessibilitat?, avui la interrogant és per què encara no ho estem aplicant?

Quan treballem en la creació de productes, moltes vegades no podem ni imaginar-nos l’impacte que tindrà en el dia a dia de les persones ni en quin context seran usats. Serà de dia o de nit?, usaran un ordinador d’última tecnologia, una tauleta o un mòbil?, serà el nostre idioma la seva primera llengua?, navegaran usant un ratolí o només amb un teclat?, quin serà el seu nivell cognitiu i educatiu?, usarà lents, el zoom de la pantalla a més del 100% o un lector de pantalla? La veritat és que amb el disseny inclusiu totes les persones ens veiem afavorides, i amb només tenir algunes d’aquestes preguntes en ment podem fer molt pels nostres usuaris.

Responsabilitats compartides

Els qui dissenyem o programem tenim un rol fonamental i som els responsables que allò que creguem sigui utilitzable i accessible, especialment en entorns educatius. El treball és compartit entre tots dos rols, ja que una cosa no viu sense l’altra; el dissenyador pensa en l’experiència des de diferents perspectives, però perquè aquesta experiència cobri vida, el rol del programador és crucial. 

Com abordem el treball en conjunt?

Al llarg de la meva experiència com a dissenyadora d’experiència d’usuari, la cosa que m’ha resultat més enriquidora és entendre el treball del programador per a comprendre quines coses són possibles de fer des del codi i la tecnologia disponible, així com ser el portaveu dels dolors i necessitats dels usuaris, i transmetre’l dins dels equips de desenvolupament.

Aquí deixo alguns consells i bones pràctiques per a treballar accessibilitat entre dissenyadors i programadors, que m’han servit en el treball diari per a la construcció de llocs i aplicacions inclusius.

1. Tenir un coneixement bàsic de les guies d’accessibilitat (WCAG)

Sense importar el rol que tinguis, és important conèixer les guies d’accessibilitat per a entendre els seus criteris de compliment. Són un estàndard i una forma objectiva de mesurar l’accessibilitat en un producte, vist des del disseny i des del codi.

2. Incorpora els criteris relatius al disseny en el teu dia a dia

Una vegada que hagis llegit les guies d’accessibilitat, notaràs que hi ha uns certs punts relacionats directament amb les decisions de disseny. Revisa sempre la relació de contrast entre el fons i la forma, i utilitza un format de tipografia adequada, només per nomenar alguns criteris. Pots ajudar-te de plugins que tenen els programes de disseny (si uses Figma pots instal·lar Stark) o llocs web com https://webaim.org/ per a revisar contrast i la grandària del text.

Des del contingut, la meva recomanació és escriure de la manera més simple possible, evitant tecnicismes i donant context a enllaç i botons.

3. Mantingues bones pràctiques a l’hora de programar

Perquè sigui possible la navegació a través d’un lector de pantalla és necessari que el codi sigui correcte; usa HTML semàntic perquè el lector pugui interpretar els elements de la pàgina pel que són: llestes com a llestes, camp de text com a tal, etcètera.

4. Crea el storytelling d’accessibilitat per als desenvolupadors 

Perquè l’experiència que hem dissenyat estigui completa, crea un document on indiquis per exemple, les regions de la pàgina, quin és el títol principal, subtítols i paràgrafs (<h1>, <h2>, <h3> i <p>) i quin serà l’ordre del focus en els elements interactius perquè es respecti l’ordre natural de lectura (de dalt a baix, d’esquerra a dreta).

5. Investiga com naveguen els teus usuaris

És important que tant programadors com dissenyadors coneguin les diferents formes que els usuaris tindran per a navegar el nostre lloc. És molt útil aprendre a usar un lector de pantalla, encara que sigui de manera bàsica, per a fer proves sobre el nostre projecte. 

6. Revisió d’accessibilitat entre dissenyadors i programadors

Una vegada estigui tot llest i abans que el producte arribi als usuaris, és important que qui va programar i qui va dissenyar, es reuneixin per a fer una revisió d’accessibilitat. S’han de fer proves manuals com revisar grandàries, que la navegació per teclat sigui la correcta, fer zoom al 200% i que res es trenqui, etcètera. I per a les proves automatitzades es poden usar softwares o plugins en els mateixos navegadors com axe DevTools de Chrome.

En resum, si programadors i dissenyadors considerem i recordem alguns simples consells, a l’hora de construir llocs i aplicacions podrem garantir que siguin accessibles i utilitzables per a tots i totes.

Posts relacionats

Participa

    Accepto que es tractin les meves dades per atendre la sol·licitud d'informació*Accepto que es tractin les meves dades per rebre el butlletí (opcional)

    Missatge enviat correctament.
    Hem enviat una còpia al correu electrònic que ens has facilitat
    Et respondrem tant aviat com sigui possible
    ';