Marina Bers, de la Universitat de Tufts, connectava la necessitat de tenir una societat alfabetitzada computacionalment amb el conegut postulat de Freire sobre l’alfabetització de l’alliberament i la pedagogia de l’oprimit. Freire deia que l’alfabetització és clau per al canvi social, ja que aprendre a llegir i escriure no és només una habilitat tècnica més, sinó la possibilitat i el poder de participació activa en la societat, on la lectura i escriptura són mitjans clau de comunicació, participació i interacció. Bers reprenia aquesta idea per connectar-la amb les oportunitats de participació i expressió que porta la computació a la societat actual. També ho deia la Royal Society del Regne Unit, en suggerir que, així com no ensenyem Física a tots els estudiants perquè siguin físics, sinó perquè entenguin el món físic que habiten, ens hauríem d’assegurar que tots tinguin oportunitats d’aprendre computació.
Tot i la importància d’una alfabetització en computació per a totes les persones (un pensament computacional), les ja existents bretxes entre els sistemes educatius i dins d’aquests s’engrandeixen en aquest camp. A la majoria dels països hi ha bretxes en la qualitat educativa entre el que és rural i el que és urbà. I no cal dir de les diferències d’acompliment entre països. Per exemple, segons els resultats de les proves PISA, els estudiants dels països llatinoamericans estan, de mitjana, tres anys endarrerits en lectura, matemàtiques i ciències, en comparació amb els estudiants d’altres països de l’OCDE (Di Gropello et al., 2019). A més, en contextos de baixos ingressos, com els països llatinoamericans, els estudiants es van veure fortament impactats per la pandèmia de COVID-19, on molts estudiants no tenien accés a internet o dispositius informàtics per continuar assistint a les escoles en una modalitat d’aprenentatge a distància d’emergència. Ara, a les ciències de la computació específicament, hi ha factors clau addicionals que fa que aquestes bretxes s’estiguin eixamplant encara més, i discutim a continuació.
Des del 2006 s’ha fet una crida perquè tots i totes desenvolupem habilitats bàsiques de pensament computacional. Alguns països, com els Estats Units o el Regne Unit, han avançat a definir un currículum des de la primera infància fins a la secundària, mentre que amb prou feines comencen a pensar en què és el que això implica per als seus sistemes educatius. Fins fa molt poc, no existia la formació de docents en aquestes àrees, i ara no només cal dissenyar nous programes i actualitzar els existents, sinó també formar els que ja estan treballant a les escoles. Com que tot just es comença a ensenyar pensament computacional des de l’escola, hi ha molt que no sabem encara sobre què ensenyar i com ensenyar-ho, tenint en compte el desenvolupament cognitiu dels estudiants. A més, encara que hi ha maneres d’ensenyar conceptes bàsics sense la necessitat de dispositius tecnològics (ex., computació desconnectada), hi ha altres elements que sí que poden requerir tecnologia, i ja sabem que la infraestructura tecnològica no està distribuïda equitativament entre les escoles.
Per enfrontar moltes d’aquestes dificultats, entre Universitat del Nord (Colòmbia) i la Universitat de Virgínia (EUA) llancem elCentre Global per a l’Educació Equitativa a Ciències de la Computació (https://www.globalcsed.org/) per aconseguir la nostra missió: entendre com l’educació en ciències de la computació pot ser equitativa i accessible per a tothom, des de la primera infància fins a l’edat adulta, mentre s’aborden estratègies per reduir les bretxes a les àrees STEM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques). Això ho farem a través de tres estratègies:
- Investigar com aprenen els estudiants dins de contextos específics;
- Generar capacitat en els docents;
- I dissenyar dispositius accessibles que donin suport a l’ensenyament del pensament computacional.
Estem convençuts que mitjançant aquestes tres estratègies podem contribuir al tancament de bretxes ia tenir un accés equitatiu a l’educació en còmput, afavorint així la participació de tots a la societat.