Article

Bretxa Digital o Accessibilitat Digital. Aquesta és la qüestió. 

TOT RAVAL / Comissió Digital del Grup d’Educació Comunitària del Raval

Són moltes les conseqüències que ha tingut la crisi social i sanitària de la COVID-19, però una no  prou explicada i explorada és la de l’acceleració de la digitalització de les administracions i com  aquest fet ha impactat en l’exercici de drets fonamentals en la ciutadania. Per això, des de la  Comissió Digital del Grup d’Educació Comunitària del Raval volem incidir en aquesta qüestió. 

El Grup d’Educació Comunitària del Raval és un grup de treball comunitari amb una trajectòria  de gairebé dues dècades, format per una vintena d’organitzacions i persones molt diverses, que  tenen en comú el seu interès per contribuir de manera positiva a l’educació al barri del Raval de  Barcelona. 

Aquest grup de treball comunitari, en ple confinament, va ser clau per detectar necessitats  bàsiques de l’alumnat i les famílies del barri de manera ràpida i connectar-les amb recursos que  podien proveir el que faltava: alimentació, resposta a urgències socials, atenció mèdica o atenció psicològica, entre moltes altres. 

Una de les necessitats que es van identificar aleshores va ser que gran part de l’alumnat del barri tenia molts problemes per fer la classe en confinament, ja que no disposava de  dispositius (tauletes o ordinadors), connexió (wifi), ni competències digitals per part de les  famílies per poder ajudar a connectar als seus fills i filles a la formació en línia. 

Per això, després de l’estiu i el retorn a la “nova normalitat”, el grup va establir com a prioritari  dotar d’aquests recursos, en la mesura del possible, a l’alumnat del barri i a les seves famílies. 

És així com, en el curs 2020-2021, aquesta comissió de treball va identificar necessitats formatives de les famílies i va acordar uns continguts per a formacions que s’impartirien després  en centres educatius i en entitats socials del barri del Raval a un total de 262 persones adultes, moltes, famílies de l’alumnat del Raval. També va aconseguir centralitzar la recollida de més  d’un centenar de dispositius de segona mà (pantalles, ordinadors i teclats, bàsicament), que va  repartir entre les entitats que estaven fent aquestes formacions i que al seu torn van repartir a  les famílies d’alumnat que ho necessitava. I va actualitzar un mapa de recursos digitals,  identificant 14 espais al barri on connectar-se i formar-se digitalment. 

Amb tot, vàrem arribar a la conclusió que la bretxa digital no es pot combatre només amb més equips, més formació i més connectivitat. Cal que les administracions revisin la relació que  tenen amb la ciutadania i facin més viable l’accés a tots els públics.

Comissió Digital del Grup d’Educació Comunitària del Raval

La crisi de la COVID-19 ha accelerat la digitalització de les administracions: els tràmits que abans  es podien fer en presencial o de manera telemàtica, ara són, exclusivament, telemàtics. Això,  probablement, ha facilitat alguns processos interns a les administracions, però ha complicat la  vida a moltes persones, generant un nou eix de desigualtat que, com sol passar, afecta més a  aquelles persones que més pateixen d’altres desigualtats. 

Tot i que la llei segueix recollint el dret a fer els tràmits amb les administracions presencialment,  a la pràctica, aquest dret no es pot exercir en la major part dels casos: la preinscripció escolar,  la sol·licitud de beques per fer extraescolars o casals d’estiu i gairebé tots els tràmits, s’han de  fer a través de portals web poc intuïtius i que massa sovint no funcionen i requereixen d’altres  números d’identificació que s’han de demanar també de manera telemàtica.

Moltes de les famílies del nostre barri necessiten ajuda per fer aquests tràmits, no només perquè  tenen dificultats amb l’accessibilitat d’aquests portals, sinó també perquè han de fer front a  d’altres barreres de tipus social, econòmic i cultural. I per això hi ha un bon nombre d’entitats  socials i de centres educatius del barri que han hagut de dedicar, aquests dos anys postpandèmia, moltes hores i molts recursos humans a donar aquest suport, en comptes de dedicar  aquestes hores d’acompanyament a d’altres qüestions, també urgents. 

Per això, des de finals del curs passat, el Grup d’Educació Comunitària del Raval va demanar a  les administracions que treballessin per millorar l’accessibilitat en els tràmits, amb aquest  manifest, que es resumeix en aquests punts:

  1. Les administracions educatives no tenen en compte de manera efectiva els aspectes  lingüístics, la capacitat d’accés i freqüència d’ús de dispositius digitals, la situació econòmica, educativa o cultural, el coneixement de l’organització del sistema  educatiu català o les diversitats funcionals de les persones usuàries
  2. Traslladen a la ciutadania la complexitat del procediment, sense posar en marxa  bones pràctiques i obligacions ja conegudes, com la coordinació entre les  informacions proporcionades per diverses administracions pel mateix procediment,  la verificació de l’accessibilitat de les pàgines web o l’ús de lectura fàcil en els  continguts posats a disposició de la ciutadania. 
  3. Lluny de combatre les dificultats derivades de la bretxa digital, provoquen  l’increment d’aquestes; ja que famílies i professionals habituats a l’ús de les TIC  tampoc poden fer un ús autònom de les eines proporcionades.
  4. Generen una despesa extraordinària, tant pel que fa a la contractació de personal i  serveis d’acompanyament, com en la gestió de documentació ja existent en els  sistemes d’informació.

Per aquesta raó, des del Grup d’Educació Comunitària del Raval, seguim reclamant que les  administracions competents activin els mecanismes i dediquin els recursos necessaris per a:

  1. Garantir que tots els processos telemàtics vinculats a l’exercici per part de la  ciutadania dels seus drets posin en pràctica el coneixement existent de com fa servir aquests tràmits, així com les bones pràctiques que se’n deriven. 
  2. Incorporar la diversitat de persones usuàries en el procés de disseny de tràmits  telemàtics, així com la seva participació en l’avaluació de la seva accessibilitat.
  3. Fer extensiu aquest reclam a totes les tramitacions electròniques, especialment  aquelles vinculades a l’accés a l’educació.

Aquest maig (2022) ho vàrem tornar a fer, amb motiu de les moltes dificultats que es van presentar per demanar les beques als casals d’estiu. Aquí podeu veure’n la notícia que ho recull. 

Tècnicament, es pot fer millor: si comprar en línia és tant fàcil, igual de senzill hauria de ser preinscriure un infant o sol·licitar una beca. És qüestió de voluntat i de destinar-hi recursos.

Posts relacionats

Participa

    Accepto que es tractin les meves dades per atendre la sol·licitud d'informació*Accepto que es tractin les meves dades per rebre el butlletí (opcional)

    Missatge enviat correctament.
    Hem enviat una còpia al correu electrònic que ens has facilitat
    Et respondrem tant aviat com sigui possible
    ';