Article

3 activitats per reforçar l’ús crític del telèfon a l’aula

Quin paper juga l’arribada del primer mòbil a la infància? Com s’enfronta el jovent a les notícies falses? Què és el ciberassetjament i com ens afecta? Quins beneficis i riscos tenen els videojocs? El desenvolupament vertiginós de les tecnologies de la relació, la comunicació i la informació (TRIC) en els darrers anys planteja nous desafiaments, també dins dels centres educatius.

Avui dia, a les aules ens enfrontem a un repte inevitable: l’ús desmesurat del telèfon mòbil per part de la joventut. Aquest fenomen no només té impacte en la concentració i el rendiment acadèmic, sinó que també planteja la necessitat d’abordar l’alfabetització mediàtica per evitar les amenaces de la desinformació.

Per saber-ne més de com s’està duent a terme la regulació de l’ús de dispositius a l’aula, et convidem a llegir: Repte, risc o oportunitat? El debat dels mòbils a l’escola i què podem aprendre d’Europa.

 

Jornada 25O

En un món cada cop més digital, l’educació no es pot quedar enrere. La urgència d’abordar l’ús crític del telèfon mòbil a l’aula es basa en la necessitat de preparar el jovent per ser consumidors informats i participants actius en la societat digital.

Aquest desafiament va més enllà de simplement limitar l’ús del mòbil o l’accés a Internet. Es tracta de desenvolupar habilitats que permetin a l’alumnat discernir, analitzar i utilitzar la informació de manera crítica i ètica, fomentant un ús més conscient de la tecnologia. Aquest treball pot començar a l’aula, però els serà útil també en la seva vida personal i social fora de l’escola.

En el nostre compromís amb la digitalització educativa, des de Junior Report hem desenvolupat una situació d’aprenentatge, amb la col·laboració d’UNICEF, que aborda específicament l’ús crític del telèfon mòbil a l’aula, la desinformació, el ciberassetjament i l’impacte dels videojocs en el desenvolupament infantil. Aquest treball inclou cinc articles que expliquen de forma pedagògica i contextualitzada els aspectes més rellevants de la relació entre noves tecnologies i infància, i que es complementen amb activitats per treballar el tema a l’aula.

A continuació compartim un extracte d’algunes activitats:

  • Les restriccions a l’ús del mòbil

L’alumnat pensarà en la influència que tenen les normes que els pares, mares o tutors legals han establert pel que fa a l’ús del mòbil. Després, reflexionaran sobre aquestes restriccions responent a preguntes. Com han afectat aquestes normes la vostra relació amb la tecnologia? Creieu que aquestes restriccions han estat positives o negatives en el vostre desenvolupament? Heu tingut converses obertes sobre les regles relacionades amb l’ús del mòbil a casa? L’alumnat utilitzarà les seves reflexions per crear un article d’opinió sobre els temes tractats.

  • Detectem les notícies falses

Després de llegir un article sobre les fake news i els seus perills, l’alumnat haurà de ser capaç de contestar a preguntes com ara què són les notícies falses, per què creuen que es viralitzen amb més freqüència i si són capaços de posar algun exemple real que coneguin. Després, hauran de crear un cartell amb consells per identificar la desinformació. Utilitzaran eines de disseny, cosa que els permetrà fomentar també la seva creativitat i competència digital. Compartim amb tu un exemple: 

  • Periodistes contra el ciberassetjament

L’alumnat prepararà una notícia per informar sobre què fer en cas de ciberassetjament, un dels grans reptes del món digital. Hauran de crear un text periodístic que tingui tots els requisits per ser considerat una notícia. Com si fossin periodistes, es convertiran en reporters i reporteres i gravaran la notícia en vídeo per informar el públic.

 

El desafiament de l’alfabetització mediàtica i la competència digital no es pot abordar tot sol. Per llegir els articles i treballar totes les activitats completes, podeu consultar la Unitat Didàctica Navegant el món digital a la web de Junior Report. Suma’t a la revolució educativa digital!

 

Descobreix Centres Desfake, un projecte que té el proposit d’acompanyar els centres educatius perquè es converteixin en espais de confiança mediàtica i esdevinguin catalitzadors d’una societat més informada, crítica i democràtica.

Impulsat per Verificat, Fundació Bofill, Escuela 21 i Junior Report. Finançat per Union Europea Next Generation.

Posts relacionats

Participa

    Accepto que es tractin les meves dades per atendre la sol·licitud d'informació*Accepto que es tractin les meves dades per rebre el butlletí (opcional)

    Missatge enviat correctament.
    Hem enviat una còpia al correu electrònic que ens has facilitat
    Et respondrem tant aviat com sigui possible
    ';