Article

Com puc portar la intel·ligència artificial a la meva classe? Sis iniciatives que treballen la IA a l’aula

ANA MUNICIO / Directora d’Innovació Educativa a Escuela 21

AZUCENA VÁZQUEZ / Directora de Tranformació Digital a Escuela 21

Quan reflexionem sobre escenaris d’integració de la IA en els processos educatius, pensem en clau de futur. Ens la imaginem com una situació que arribarà, una tendència que acabarà esdevenint realitat. Però no és així, perquè ja s’està produint. La IA en educació és el present.

Així, al territori espanyol ja hi ha docents que fan servir la IA perquè el seu alumnat aprengui més i millor, i perquè ho faci des d’una mirada crítica, avaluant-ne les oportunitats però també els riscos. 

Tot seguit es presenten sis iniciatives amb IA que s’han desenvolupat en centres educatius públics del territori espanyol. Sis iniciatives que van molt més enllà de la mera introducció a les tecnologies digitals o als algoritmes en processos educatius, atès que es focalitzen a implementar-los per dissenyar propostes en què l’alumnat, mitjançant un paper plenament actiu, desenvolupi aprenentatges significatius que impliquin millores socials.

Els monuments del segle XX de la ciutat de Ceuta

En aquesta primera experiència, el docent Pablo Dúo Terrón del CEIP Príncipe Felipe ens introdueix una proposta que té com a objectiu empoderar l’alumnat i en el marc de la qual es van estudiar els edificis històrics de la plaça dels Reyes per analitzar les empremtes que hi ha deixat el pas del temps. 

L’alumnat va programar un algoritme que permet que, en rebre la imatge actual d’un dels edificis de la plaça a través de la càmera, a la pantalla s’hi superposi la fotografia antiga del mateix edifici, juntament amb un text informatiu breu creat pels infants de 6è de primària. D’aquesta manera, qualsevol persona que passegi per la plaça i apunti amb la càmera cap als diferents edificis i monuments, en pot conèixer la història. Només li cal disposar d’un navegador i d’un dispositiu amb connexió. És possible veure un videoresum de l’experiència a l’enllaç següent.

Fomentar la mirada crítica de l’alumnat mitjançant la IA

En aquesta segona proposta, Alicia Morales Hermoso, de l’Escola Maria-Mercè Marçal de Mataró, reflexiona sobre el fet que, si girem l’esquena a la necessitat que el nostre alumnat aprengui sobre IA, tindrem infants que consumiran però que no reflexionaran. 

Aquesta docent ens relata una experiència en què l’alumnat de 4t de primària va crear un cercador on les persones usuàries poguessin trobar el més destacat de cada poble o ciutat de la seva comarca. En aquest enllaç es pot visualitzar el vídeo que es va crear per presentar l’experiència a les famílies.

La intel·ligència artificial per a la millora social

En la tercera experiència, Álvaro Martín de Ocampo argumenta que la tecnologia només és útil quan serveix per a alguna cosa, especialment si es pot aplicar per millorar situacions properes i socials. 

Aquesta tercera proposta, contextualitzada en l’alumnat de batxillerat de l’Institut Martínez Uribarri de Salamanca, es va focalitzar en la creació d’una app senzilla amb Machine Learning i App Inventor que donés resposta a una necessitat de l’entorn proper. Un exemple d’app creada per l’alumnat és Orientai, que ajuda als i les estudiants de 4t d’ESO a prendre decisions sobre les assignatures a les quals es poden matricular a batxillerat.

Creació d’un assistent virtual amb Echidna + LearningML

En aquesta quarta proposta, Jorge Lobo Martínez, del CEIP Lope de Vega de Madrid, explica que la programació ajuda l’alumnat a veure que sovint no hi ha només una resposta correcta, sinó múltiples possibilitats. Ajuda els i les estudiants a empoderar-se, a cercar el seu propi camí, a veure el que fan i a aprendre de la resta.

L’experiència se centra en el desenvolupament d’un projecte STEAM a l’aula de 4t de primària mitjançant la introducció de la programació, la robòtica i la IA a l’assignatura de plàstica, amb l’objectiu de tractar aquests continguts de manera transversal. En concret, l’alumnat va crear una maqueta d’una habitació, que va després domotitzar. És possible conèixer el projecte amb més profunditat visitant aquest enllaç.

Viure i conviure a l’escola: de la intel·ligència artificial a la mirada restaurativa

En aquesta darrera proposta, Rosanna Cabau, Carme López i Andreu Pons argumenten que la tecnologia per si sola no és innovació, que només esdevé innovació en el moment en què es fa servir per humanitzar l’escola.

Contextualitzada en l’alumnat de 4t, 5è i 6è de l’Escola Els Pins de Castelldefels, aquesta experiència es focalitza en l’ús de WatsomApp, un sistema d’intel·ligència artificial desenvolupat per IBM i KIOAI basat en la creació de sociogrames i amb interacció amb robots que fomenta la millora de la convivència com a camí per enfortir les relacions positives de la comunitat educativa i millorar els resultats acadèmics a través del treball de la cohesió social i de les relacions intergènere. 

Detectant trols

En esta cinquena experiència, F. Javier Álvarez Jiménez explica que, amb l’excusa d’introduir la intel·ligència artificial, el que pretenia era que el seu alumnat aprengués a detectar la violència en el llenguatge i a actuar en conseqüència.

En aquesta proposta emmarcada a l’aula de 6è de primària del CEIP Carlos V de Sevilla, l’alumnat va desenvolupar un model que permetia detectar possibles conductes violentes en el llenguatge per poder identificar-les. És possible conèixer més coses sobre el projecte i les seves fases visitant aquest enllaç. També es pot visualitzar aquí el producte final que va crear l’alumnat en format de vídeo.

Vols conèixer més a fons aquestes experiències d’implementació de la intel·ligència artificial a l’aula? Descarrega’t aquí la guia Els algorismes a examen: Per què IA en educació?, on podràs consultar tota la informació detallada relativa a aquestes experiències.

Posts relacionats

Participa

    Accepto que es tractin les meves dades per atendre la sol·licitud d'informació*Accepto que es tractin les meves dades per rebre el butlletí (opcional)

    Missatge enviat correctament.
    Hem enviat una còpia al correu electrònic que ens has facilitat
    Et respondrem tant aviat com sigui possible
    ';