Entrevista: Carles Sierra

Ramon Llull ja parlava d’intel·ligència artificial al segle XIII

Carles Sierra és professor d’investigació al Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) i director de l’Institut d’Investigació en Intel·ligència Artificial. A l’inici de la conversa, en Carles ens assegura que la intel·ligència artificial existeix des de fa més anys dels que la gent acostuma a pensar. Segons apunta, alguns situen el seu inici l’any 1956 quan John McCarthy encunya per primer cop el concepte durant el Congrés de Dartmouth.

Però el professor es remunta fins al segle XIII amb el filòsof i teòleg Ramon Llull i la seva idea d’automatitzar el raonament. Llull, en un intent per crear un mètode de convèncer a musulmans, jueus i altres de les seves creences cristianes, dissenya artefactes mecànics que establien composicions de lletres interpretables amb taules al seu llibre Ars Generalis Magna.

En un primer moment, el raonament de Llull queda incomprès i apartat, però segles després el tindran com a referent.

En un primer moment, el seu raonament queda incomprès i apartat, però segles després, Leibniz (1646-1716), George Boole (1815-1864), i altres autors el tindran com a referent en el desenvolupament del seu treball respecte al càlcul i la mecanització del raonament lògic. Per tant, aquesta línia d’investigació centrada en l’automatització d’aquest tipus de raonament serà peça clau de l’aproximació a la intel·ligència artificial (IA) que ens presenta en Carles.

EQUITAT DIGITAL (ED) / Què és per a tu la intel·ligència artificial (IA)?

CARLES SIERRA (CS) / La definiria com la programació de màquines per a resoldre problemes complexos, els quals normalment requeririen intel·ligència humana per a ser solucionats Per tant, la IA BUSCA resoldre problemes d’una manera automàtica. En un sentit més ampli, el que pretén és automatitzar processos cognitius, des de l’aprenentatge fins al raonament.

ED / Per què la IA en l’educació?

CS / La IA és una tecnologia transversal, no està focalitzada a un sector productiu o econòmic concret. El seu objectiu és automatitzar aquells processos complexos que els humans resolen amb la seva intel·ligència. Per tant, l’educació no és una excepció. Hi ha moltes tasques que els docents fan, sobretot a l’aula, que requereixen la seva intel·ligència. Per exemple, perceben el seu entorn, detecten quan un alumne té alguna dificultat o dubte, adapten els continguts perquè l’alumnat avanci millor, construeixen i creen materials, etc. D’altra banda, d’aquelles que fan fora de l’aula, possiblement l’educació també inclou tasques que són potencialment automatitzables i on pot encaixar perfectament la IA.

ED / Què necessita saber ara mateix un docent sobre IA en educació? Què li explicaries sobre com pot contribuir a la seva professió?

CS / Primerament, cal entendre la IA com una forma d’obtenir eines que faciliten el treball docent. Actualment, ja disposen d’eines tecnològiques i processos d’automatització que li donen ús en el seu dia a dia, com els fulls de càlcul o fins i tot un llapis. Al cap i a la fi, la tecnologia sempre ha estat present a l’aula, per exemple, ja es feien servir cassets fa anys per ensenyar llengües estrangeres. Per tant, la IA només és una nova volta de pàgina i només s’ha de considerar com a una tecnologia més que ens ajuda a l’aula i, com la resta, hem d’avaluar-la i trobar la seva utilitat. 

ED / I partint d’això, necessiten entendre què és la IA per a utilitzar-la?

CS / En general, molts cops fem servir de la tecnologia i no sabem com funciona. Però crec que sempre és més útil saber sobre allò que estàs emprant per entendre, per exemple, quins problemes pot donar-te, i al final, poder donar-li un bon ús. Sobretot, en funció de com sigui de sensible l’àrea d’aplicació, és necessari fer-se preguntes de com funciona aquella tecnologia en concret. Al cap i a la fi, el coneixement és poder, hem de ser capaços de conèixer mínimament què hi ha al darrere, per tant sí, per a mi és molt útil.

Cal entendre la IA com una forma d’obtenir eines que faciliten el treball docent.

ED / Per què la IA en l’educació?

CS / La IA és una tecnologia transversal, no està focalitzada a un sector productiu o econòmic concret. El seu objectiu és automatitzar aquells processos complexos que els humans resolen amb la seva intel·ligència. Per tant, l’educació no és una excepció. Hi ha moltes tasques que els docents fan, sobretot a l’aula, que requereixen la seva intel·ligència. Per exemple, perceben el seu entorn, detecten quan un alumne té alguna dificultat o dubte, adapten els continguts perquè l’alumnat avanci millor, construeixen i creen materials, etc. D’altra banda, d’aquelles que fan fora de l’aula, possiblement l’educació també inclou tasques que són potencialment automatitzables i on pot encaixar perfectament la IA.

ED / Què necessita saber ara mateix un docent sobre IA en educació? Què li explicaries sobre com pot contribuir a la seva professió?

CS / Primerament, cal entendre la IA com una forma d’obtenir eines que faciliten el treball docent. Actualment, ja disposen d’eines tecnològiques i processos d’automatització que li donen ús en el seu dia a dia, com els fulls de càlcul o fins i tot un llapis. Al cap i a la fi, la tecnologia sempre ha estat present a l’aula, per exemple, ja es feien servir cassets fa anys per ensenyar llengües estrangeres. Per tant, la IA només és una nova volta de pàgina i només s’ha de considerar com a una tecnologia més que ens ajuda a l’aula i, com la resta, hem d’avaluar-la i trobar la seva utilitat. 

ED / I partint d’això, necessiten entendre què és la IA per a utilitzar-la?

CS / En general, molts cops fem servir de la tecnologia i no sabem com funciona. Però crec que sempre és més útil saber sobre allò que estàs emprant per entendre, per exemple, quins problemes pot donar-te, i al final, poder donar-li un bon ús. Sobretot, en funció de com sigui de sensible l’àrea d’aplicació, és necessari fer-se preguntes de com funciona aquella tecnologia en concret. Al cap i a la fi, el coneixement és poder, hem de ser capaços de conèixer mínimament què hi ha al darrere, per tant sí, per a mi és molt útil.

Posts relacionats

Participa

    Accepto que es tractin les meves dades per atendre la sol·licitud d'informació*Accepto que es tractin les meves dades per rebre el butlletí (opcional)

    Missatge enviat correctament.
    Hem enviat una còpia al correu electrònic que ens has facilitat
    Et respondrem tant aviat com sigui possible
    ';