La lluita per aconseguir reduir l’AEP està sempre present en les polítiques públiques de tots els països. Sembla evident la importància de fer front aquest fenomen, permetent evitar les disrupcions de trajectòries vitals de les joves en el seu procés cap a la creació de projectes de vida de qualitat, però és que, a més, no disposar de talent jove preparat redueix la capacitat d’afrontar reptes futurs globals com a país modern i progressista. L’AEP es percep, bàsicament, des de tres dimensions diferenciades: social i estructural, en tant és una qüestió de desigualtats socials, i requereix una política estructural per fer-li front; una qüestió acumulativa, d’exclusió educativa; i, per últim, una qüestió de subjectivitats, molt vinculat a les capacitats cognitives i aspectes emocionals i de situacions socials de les estudiants.
Les mesures implantades per fer-hi front són de tres tipus: preventives, d’intervenció i compensatòries. És en el grup de mesures d’intervenció4 que hi trobem els sistemes d’atenció primerenca (SAT5) on en Carlos va compartir algunes reflexions molt rellevants entorn de la possibilitat que aquesta pugui fer-se servir per a la detecció primerenca de possibles casos d’abandonament. En la seva majoria, ens comenta que l’evidència és positiva pel que fa a la reducció de l’absentisme crònic, però que és escassa quan es tracta de conèixer en quina mesura redueix aquesta l’abandonament escolar, pel que fa al rendiment acadèmic o les taxes de finalització dels estudiants. Aquest fet té a veure, comentava en Carlos, a que no informa de les intervencions que s’haurien de realitzar. Altrament, tots aquests sistemes funcionen amb dades individuals de les estudiants, i amb poca, o nul·la, informació estructural. Això, a més a més, comporta un risc elevat d’etiquetatge, de reducció de les expectatives per part dels docents sobre el seu alumnat, durant l’ús d’aquest tipus d’eines que convé tenir present. A Catalunya, actualment, l’eina de la qual es disposa per estudiar el fenomen de l’AEP és el Registre d’Alumnes (RALC), que s’utilitza pels ensenyaments obligatoris, i no sempre aplicable als no-obligatoris6. En Carlos ens comentava que conté moltíssima informació rellevant, malgrat això, també exposava que encara és una eina amb molt de marge de millora i que li manca, sobretot, dades estructurals, del context i de rellevància entre les desigualtats sistèmiques vinculades a les estudiants.
En definitiva, en Carlos va concloure la seva intervenció fent-nos reflexionar sobre si aquests potencials usos per identificar l’abandonament, recordem amb indicadors individualitzats, no podria fer-nos caure en el parany d’interpretar l’AEP com un fenomen aïllat, i, conseqüentment, prendre mesures només en la línia de la intervenció individualitzada, quan ja hem compartit que aquest té una dimensió sistèmica, de desigualtats socials, obviant així l’obertura i l’inici de debats polítics, de grans intervencions de país, per a l’assoliment dels objectius de reducció per l’abandonament esperats.