En segon lloc, després de l’administració pública, els centres educatius són els actors amb major incidència a l’hora de prendre decisions relatives a l’ús de dispositius, eines i plataformes digitals. Per això, recomanem que l’elecció sigui el més informada, col·lectiva i conscient possible. Per a aconseguir-ho, cal que:
- Participin en activitats formatives i comptin amb materials explicatius sobre el procés de plataformització de l’educació que facilitin una presa de decisions informada i crítica. D’aquestes decisions, a més, ha de ser informada, més encara partícip, tota la comunitat educativa.
- Promoguin el coneixement de plataformes digitals més enllà d’aquelles comercials, i n’incentivin el seu ús.
En tercer lloc, l’evidència disponible (Castro-Rodriguez et al., 2017; Turienzo et al., 2023) ens mostra que el professorat en general respon a les decisions preses o acordades amb l’equip directiu sobre la plataforma digital principal que s’utilitza en el centre. No obstant això, a l’aula es prenen decisions sobre l’ús de plataformes digitals constantment, quan es consulta contingut audiovisual, es treballen cançons, es publiquen revistes de l’alumnat, o pàgines web, etc. Totes aquestes activitats, cada vegada més presents, impliquen l’ús de plataformes digitals. Per això, és necessari que el professorat indagui sobre les plataformes que empra a les aules i involucri, quan sigui possible, a l’alumnat en aquesta indagació. A aquest efecte, el professorat pot, entre altres coses:
- Aprofundir el seu coneixement sobre les polítiques de privacitat, l’ús de dades i les estratègies de les diferents plataformes digitals que usa a l’aula per a mantenir els usuaris connectats. Aquest aprofundiment contribueix al seu procés d’alfabetització digital crítica, i pot realitzar-se de manera conjunta amb l’alumnat.
- Promoure l’ús de plataformes digitals no comercials entre l’alumnat i, en qualsevol cas, vetllar perquè l’alumnat utilitzi de manera crítica les plataformes digitals, específicament quant a la reproducció d’estereotips de gènere.
Avui dia convivim amb la necessitat i la urgència d’intervenir en el procés de plataformització de l’educació des de tots els nivells i amb el treball conjunt de tots els actors que formen part de la comunitat educativa. En el procés de digitalització que travessa totes les esferes de la societat, i també l’educació, el paper de les grans corporacions tecnològiques és cada vegada més central. Per això, és imprescindible que l’administració assumeixi un lideratge que asseguri que el propòsit de l’ús de plataformes digitals en educació és educatiu, i no comercial, i que garanteixi que l’educació és un espai segur i protegit i, al mateix temps, promotor de justícia i equitat social i digital.