La IA com eina educativa: Ens pot ajudar la IA a millorar les experiències educatives?
La moderadora Coral Regí va proposar posar el focus en l’aplicació de la intel·ligència artificial a l’educació, i va destacar la importància de què s’ensenyi l’alumnat a utilitzar les eines necessàries de manera efectiva i crítica. “És important formar persones conscients dels perills associats a les tecnologies digitals i dotar-les de les eines i l’economia necessàries per evitar aquests riscos”, va indicar i li va preguntar a la investigadora Alejandra López: “Què ens pot aportar la intel·ligència artificial? En què ens pot ajudar a millorar l’educació?”.
La investigadora va destacar tres principals aplicacions de la intel·ligència artificial en educació, assenyalant també els problemes associats a cadascuna d’elles. En primer lloc, va mencionar l’avaluació automàtica, que pot ajudar a simplificar la correcció d’exàmens, però va assenyalar que el processament automàtic també podria mancar de transparència i de justificació en les qualificacions.
Després, va fer referència a les eines de personalització de l’aprenentatge, que permeten adaptar el contingut segons el coneixement i preferències de l’estudiant, però va advertir que és important que aquestes eines es dissenyin en col·laboració interdisciplinària, amb experts en educació i psicologia. També va mencionar la possibilitat que ofereixen models d’intel·ligència artificial, com ChatGPT, per identificar biaixos en el llenguatge. Finalment, va parlar de l’ús de models de predicció per optimitzar el rendiment grupal, destacant la dificultat de crear models senzills i complets al mateix temps, i la importància d’involucrar els docents en el seu desenvolupament.
Per saber-ne més:
- Consulta en aquest enllaç la gravació del diàleg “Com navegar entre la prudència i l’eufòria col·lectiva que genera l’ús de la IA?”
- Descarrega aquí el díptic informatiu amb lectures, reflexions i recursos activables a l’aula sobre l’ètica i la IA en contextos educatius.
- Visualitza aquí el reportatge fotogràfic corresponent al diàleg.
El pensament crític, l’últim dic de contenció
Pel Doctor en Filosofia Joan Manuel del Pozo, “hem de treballar intensament per promoure el pensament crític, ara encara més, i entrar en diàleg”. Per a ell, és important recordar sempre que “La IA és un instrument grandios, però és només un instrument, no una fàbrica de finalitats. Les finalitats han d’estar sempre subjugades al que nosaltres volem servir”.
En aquest sentit, va afirmar: “L’algoritme no és màgic, sembla màgic. En veritat, és producte de la intel·ligència natural humana i té els seus vicis, els seus biaixos, prejudicis, falsedats”. I va assenyalar: “Tenim l’obligació de legislar. Hem de garantir la utilització correcta de les nostres dades. No podem dependre de l’autoregulació del mercat”.
“Darrere de cada algoritme, hi ha persones que tenen una responsabilitat”, va coincidir la investigadora Alejandra López i va apuntar: “un problema de la IA és el d’acostumar-los a la delegació de la responsabilitat. Confiar en ella és erroni, pot ser un suport, i fins i tot un suport importantíssim. Però és un error educatiu i ètic delegar en ella”.
Per a ella, “el pensament crític és la clau. Tota la societat hauria d’intentar formar part d’aquesta conversa i de pressionar els líders perquè accelerin aquesta legislació”.